Аннотації

Автор(и):
Мисюк В.О.
Автор(и) (англ)
Misyuk Victoria
Дата публікації:

31.10.2017

Анотація (укр):

В умовах ведення бізнесу в зоні відкритої економіки формування надійного інформаційного середовища на підприємстві, як інструменту якісного управління бізнес–ризиками, є необхідним елементом його системи управління. Облікова підсистема є невід`ємною складовою інформаційної системи будь-якого підприємства, яка покликана найбільш повно та об`єктивно представити стан його діяльності. В свою чергу, активне використання підприємствами різноманітних інструментів маркетингу та застаріла методика відображення цих операцій в обліку, слугують причиною формування інформаційної асиметрії між відділом маркетингу та бухгалтерією, що проявляється у підготовці неякісної інформації для її користувачів. Розглянуто значення облікового забезпечення в системі управління маркетинговими витратами підприємства та запропоновано підходи до його оцінки, оскільки чим краще якість бухгалтерської інформації, тим більша ймовірність успіху в бізнесі. Це значною мірою пов'язано з тим, що бухгалтерський облік можна розглядати як систему вимірювання інформації та систему зв'язку для обслуговування макро та мікроекономічної діяльності підприємства.

Анотація (рус):

В условиях ведения бизнеса в зоне открытой экономики формирование надежной информационной среды на предприятии, как инструмента качественного управления бизнес-рисками, является необходимым элементом его системы управления. Учетная подсистема является неотъемлемой составляющей информационной системы любого предприятия, которое призвано наиболее полно и объективно представить состояние его деятельности. В свою очередь, антивное использование предприятиями различных инструментов маркетинга и устаревшая методика отражения этих операций в учете, служат причиной формирования информационной асимметрии между отделом маркетинга и бухгалтерией, проявляющейся в подготовке некачественной информации для пользователей. В статье рассмотрено значение учетного обеспечения в системе управления маркетинговыми затратами предприятия и предложены подходы к его оценке, поскольку чем лучше качество бухгалтерской информации, тем больше вероятность успеха в бизнесе. Это в значительной степени связано с тем, что бухгалтерский учет можно рассматривать как систему измерения информации и систему связи для обслуживания макро- и микроэкономической деятельности предприятия.

Анотація (англ):

In a business environment in the open economy, the formation of a reliable information environment in the enterprise as an instrument of quality management of business risks is a necessary element of its management system. The accounting subsystem is an integral part of the information system of any enterprise, which is called to the most complete and objectively represent the state of its activities. In turn, the rapid use by enterprises of various marketing tools and the outdated method of displaying these operations in the accounts, cause the formation of information asymmetry between the marketing and accounting department, which manifests itself in the preparation of poor-quality information for its users. The article considers the importance of accounting in the system of management of marketing expenses of the enterprise and suggests approaches to its evaluation, the better the quality of accounting information, the greater the likelihood of success in business, and this is largely due to the fact that accounting can be considered as the system of measurement of information and communication systems for maintenance of macro and microeconomic activity of the enterprise.

Література:

  1. Stair, Ralph M. & George W. Reynolds, (2010). Principles Of Information Systems, Course Technology. 9th Editions. NY: Mc-Graw-Hill. P. 7, 57
  2. Киндрацкая, Л.М. Николай Григорьевич Чумаченко – автор внедрения управленческого учета / Л.М. Киндрацкая, Е.А. Петрик, М.И. Кутер //Международный бухгалтерский учет. – 2013. – №22. – С. 58 – 64.
  3. Пластун О.Л. Інформаційна асиметрія як основа опортуністичної поведінки економічних суб`єктів [Електронний ресурс] /: http://dspace.uabs.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9939/1/plastun_dspace.pdf
  4. Пластун, О.Л. Бухгалтерський учет и отчетность в решении агентской проблемы корпоративного управления / Г.В. Кравчук, М.В. Дубина, Ю.М. Коваленко, В.І. Шевчук, О.Я Базілінська, Е.Ю. Воронова // Вестник МГИМО. – 2011. – №1. – С. 36 – 42.
  5. Даль, В. И. Толкоый словарь живого великорусского языка / Г.В. Даль. – М.: Товарищество М.О. Вольфь, 1903. Т.1. – 878 с.
  6. Петрова, Е.А. Совеменниый информационный ринок: микроекономический анализ закономерностей формрования и развития / Е.А. Петрова. – М.: Гелиос АРВ, 2004. – 128 с.
  7. Лебедева, Ю.Н. Теоретичиские подходы к классификации ассиметрии информации как экономического феномена / Е.А. Лебедева // Вестник Волгоградского государственого университета. Серия 3: Экономика. Экология. – 2011. – №1 (18). – С.25 – 30.
  8. Ефименков, В.И. Бухгалтерский учет как важнейшая информационная система в условиях глобализации / О.А. Воробьев, В.И. Ефименков //Экономика региона. – 2006. – №2. – С.88 – 95.
  9. Мочерний, С.В. Економічний енциклопедичний словник / Я.С. Ларіна, О. А. Устенко, С. І. Юрій URL: http://subject.com.ua/economic/slovnik/2894.html
  10. Кривошия, О. А. Основні методи усунення інформаційної асиметрії між ринковими гравцями: мікроекономічний рівень [Текст] / Олена Анатоліївна Кривошия, Олена Яківна Базілінська // Економічний аналіз : зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний університет; редкол.: С. І. Шкарабан (голов. ред.) та ін. – Тернопіль : Видавничо–поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”, 2013. – Том 13. – С. 95 – 100.
  11. Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 №  996–XIV: URL: http://zako№ 3.rada.gov.ua/laws/show/996-14
  12. Тарасова Т.О. Обліково-аналітичне забезпечення управління сталим розвитком підприємства торгівлі : дис… док. екон. наук : 08.00.09  / Тарасова Тетяна Олексіївна. – Харків., 2017. – 492 с.
  13. Назарова К.О. Облік та контроль маркетингової діяльності на підприємствах торгівлі : дис… канд. екон. наук: 08.00.09  / Назарова Каріна Олександрівна. – К., 2002. – с.260.
  14. Савченко, Л.А. Правові проблеми фінансового контролю в Україні: Монографія. – Ірпінь, Академія державної податкової служби України, 2001. – 407 с.
  15. Мних Є.В. Фінансовий аналіз: підручник / Є.В. Мних, Н.С. Барабаш. – К.: Київ. нац. торг. екон. ун-т, 2014. – 536 с.
  16. James A. Hall, (2011). Accounting Information System. 7th ed, South-Western Publishing Co. p. 11-14
  17. Shipper, K and Vincent, L., (2003). Earning Quality. Accounting Horizons. Supplemen pp. 97 –  110
  18. Hans Kartikahadi, (2012). Rosita Uli Sinaga. Merliyana Syamsul and Sylvia Veronica Siregar. GAAP–based Financial Accounting Based on IFRS. Book 1. Salemba Four. Jakarta.
  19. Porter, Gary A and Norton, Curtis L. 2012. Using Financial Accounting Information: The Alternative to Debtor and Creditur. South Western 5191 Natorp Boulevard, Mason, OH 45040. USA.
  20. Alvin A. Arens, Randal J. Elder, & Mark S. Beasly, (2008). Auditing dan Jasa Assurance, Pendekatan Terintegrasi, Edisi ke–12, Jilid 1, Bahasa Indonesia language edition published by Penerbit Erlangga. Jakarta. P. 371, 373, 375
  21. International quality control, auditing, review, other assurance related services pronouncements. 2015 Edition. International Federation of Accountants. URL: http://www.app.com.ua
  22. Назарова, К.О. Роль облікової інформації у забезпеченні сталого розвитку торговельної галузі / К.О. Назарова, О.О. Нестеренко // Економічний простір. – Дніпропетровськ. – 2016. – № 116. – С.157–164
  23. Мисюк, В.О. Концепція вдосконалення внутрішнього аудиту міжнародного холдингу / В.О. Мисюк // Економічний простір. – Дніпропетровськ.  – 2017. – №119 – с. 183–194.

 

References:

  1. Stair, Ralph M. & George W. Reynolds. (2010). Principles Of Information Systems, Course Technology. 9th Editions. NY: Mc-Graw-Hill. P, 7, 57 [in English].
  2. Kindratskaya, L.M., Petrik, E.A., Kuter, M.I. (2013). Nikolai Grigorevich Chumachenko – author of the introduction of management accounting. International accounting, 22, 58-64 [in Russion].
  3. Plastun, O.L. (2013). Information asymmetry as the basis of opportunistic behavior of economic actors. Retrieved from: http://dspace.uabs.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9939/1/plastun_dspace.pdf [in Ukrainian].
  4. Plastun O.L., Kravchuk, G.V., Dubina, M.V., Kovalenko, Yu.M., Shevchuk, V.І., Bazіlіns'ka, O.Ya., Voronova, E.Yu. (2011). Accounting and reporting in solving the agency problem of corporate governance. Vestnik MGIMO, 1, 36-42.
  5. Dal', V.I. (1903). Explanatory dictionary of the living Great Russian language. Moskow [in Russion].
  6. Petrova, E.A. (2004). Modern information market: macroeconomic analysis of patterns of formation and development. Moskva: Gelios ARV [in Russion].
  7. Lebedeva, Yu.N. (2011). Theoretical approaches to the classification of information asymmetry as an economic phenomenon. Vestnik Volgogradskogo gosudarstvenogo universiteta. Seriya 3: Ekonomika. Ekologiya, 1 (18), 25-30 [in Russion].
  8. Efimenkov, V.I., Vorob'ev, O.A. (2006). Accounting as the most important information system in the context of globalization. Ekonomika regiona, 2, 88-95 [in Russion].
  9. Mochernyi, S.V., Larina, Ya.S., Ustenko, O.A., Yurii, S.I. Economic Encyclopedia Dictionary. Retrieved from: http://subject.com.ua/economic/slovnik/2894.html [in Ukrainian].
  10.  Kryvoshyia, O.A. (2013). Basic methods for eliminating information asymmetry between market players: microeconomic level. Ekonomichnyi analiz : zbirnyk naukovykh prats, 13, 95-100 [in Ukrainian].
  11. Law of Ukraine On Accounting and Financial Reporting. (1999, September 26). Retrieved from: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/996-14 [in Ukrainian].
  12.  Tarasova, T.O. (2017). Accounting and analytical support for the management of the sustainable development of the trading enterprise. Doctor’s thesis. Kharkiv: Kharkiv state university of food and trade [in Ukrainian].
  13. Nazarova, K.O. (2002). Accounting and control of marketing activities at trade enterprises. Extended abstract of PhD thesis. Kyiv: KNUTE [in Ukrainian].
  14.  Savchenko, L.A. (2001). Legal issues of financial control in Ukraine. Irpin: Akademiia derzhavnoi podatkovoi sluzhby Ukrainy [in Ukrainian].
  15. Mnykh, Ye.V. & Barabash, N.S. (2014). Financial Analysis: Textbook. Kyiv: KNUTE [in Ukrainian].
  16. Hall, James A. (2011). Accounting Information System. 7th ed, South-Western Publishing Co. p. 11-14 [in English].
  17. Shipper, K and Vincent, L. (2003). Earning Quality. Accounting Horizons. Supplemen pp. 97-110 [in English].
  18. Kartikahadi, Hans, Sinaga, Rosita Uli, Syamsul, Merliyana & Siregar, Sylvia Veronica. (2012). GAAP-based Financial Accounting Based on IFRS. Book 1. Salemba Four. Jakarta [in English].
  19. Porter, Gary A and Norton, Curtis L. (2012). Using Financial Accounting Information: The Alternative to Debtor and Creditur. South Western 5191 Natorp Boulevard, Mason, OH 45040. USA [in English].
  20. Arens,Alvin A., Elder, Randal J. & Beasly, Mark S. (2008). Auditing dan Jasa Assurance, Pendekatan Terintegrasi, Edisi ke-12, Jilid 1, Bahasa Indonesia language edition published by Penerbit Erlangga. Jakarta, 371-375 [in English].
  21. International quality control, auditing, review, other assurance related services pronouncements. 2015 Edition. International Federation of Accountants. Retrieved from: http://www.app.com.ua [in English].
  22. Nazarova, K.O. & Nesterenko, O.O. (2016). The role of accounting information in ensuring the sustainable development of the trading sector. Ekonomichnyi prostir, 116, 157-164 [in Ukrainian].
  23. Mysiuk, V.O. (2017). The concept of improving the internal audit of an international holding. Ekonomichnyi prostir, 119, 183-194 [in Ukrainian].