Аннотації

Автор(и):
Фесенко Т.Г., Шахов А.В., Фесенко Г.Г.
Автор(и) (англ)
Fesenko Tetiana, Shakhov Anatoliy, Fesenko Galyna
Дата публікації:

08.11.2017

Анотація (укр):

Окреслено специфіку творчої діяльності у проектних колективах. Висвітлено особливості фемінної і маскулінної логічних систем в контексті «творчої поведінки» (відповідно до National Competence Baseline, NCB). Запропонована модель творчих завдань у процесах управління проектами (відповідно до A Guide to the project management body of knowledge, PMBOK). Описана динаміка застосування творчої роботи на різних фазах життєвого циклу проекту. Зазначено, що найбільша потреба у креативності існує на фазі «ініціація» і «планування», а її специфіка проявляється у бізнес-процесах і міститься у «кишенях творчості». Запропонований гендерний фокус креативної компетенції проектного менеджера дає можливість застосовувати фемінні і маскулінні когнітивні стилі для ефективної роботи команди на усіх фазах проекту.

Анотація (рус):

Определена специфика творческой деятельности в проектных коллективах. Описаны особенности феминной и маскулинной логических систем в контексте «творческого поведения» (в соответствии с National Competence Baseline, NCB). Предложена модель творческих задач в процессах управления проектами (в соответствии с A Guide to the project management body of knowledge, PMBOK). Описана динамика применения творческой работы на разных фазах жизненного цикла проекта. Отмечено, что наибольшая потребность в креативности существует на фазе «инициация» и «планирование», а ее специфика проявляется в бизнес-процессах и содержится в «карманах творчества». Предложенный гендерный фокус креативной компетенции проектного менеджера дает возможность использовать феминные и маскулинные когнитивные стили для эффективной работы команды на всех фазах проекта.

Анотація (англ):

The specifics of creative activity in project teams are outlined. The features of feminine and masculine logic systems in the context of «creative behaviour» (according to National Competence Baseline, NCB) are highlighted. The model of creative tasks in project management processes is proposed (according to A Guide to the project management body of knowledge, PMBOK). The projection of creative tasks in the project life cycle is revealed. The dynamics of application of creative work at different phases of the project lifecycle is described. It is noted that the greatest need for creativity exists in the phase of «initiation» and «planning», and its specificity manifests itself in business processes and is contained in the «pockets of creativity». The proposed gender focus of the project manager creative competence gives the opportunity to apply feminine and masculine cognitive styles for the effective team work at all project phases.

Література:

  1. Бушуев С.Д. Креативные технологии управления проектами и программами [Текст] / С.Д. Бушуев, Н.С. Бушуева, И.А. Бабаев, В.Б. Яковенко, Е.В. Гриша, С.В. Дзюба, А.С. Войтенко // Монография. – К.: Саммит-Книга, 2010. – 768 с.
  2. Martin J. Hidden gendered assumptions in mainstream organizational theory and research [Теxt] / J. Martin // Journal of Management Inquiry. – 2000. – № 9. – Р. 207–216.
  3. Бушуев С.Д. Управление проектами: Основы профессиональных знаний и система оценки компетентности проектных менеджеров [Текст] / С.Д. Бушуев, Н.С. Бушуева (National Competence Baseline, NCB UA Version 3.0). – К.: ІРІДІУМ, 2006.208 с.
  4. Бушуев С. Д. Основы индивидулаьных компетенций для Управления Проектами, Программами и Портфелями (National Competence Baseline, NCB Version 4.0). Том 1. Управление проектами [Текст] / С.Д. Бушуев, Д.А. Бушуев ; Под редакцией Бушуева С.Д. – К. : Саммит-Книга, 2017. – 178 с.
  5. Фесенко Г. Г. Системы оценки компетентности проектных менеджеров: интегрированный подход [Текст] // Г. Г. Фесенко, Т. Г. Фесенко// cб. науч. ст. II междун. науч.-практ. конф. «Компетентности и компетенции персонала отраслевых организаций: структура и содержание, технологи развития»; Урал. гос. пед. ун-т; под. науч. ред. Э. Э. Сыманюк, Л. Ю. Шемятихиной; под. общ. ред. Л. Ю. Шемятихиной; Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т [б.и.], 2011. – С. 178–182.
  6. Бушуєв С. Д. Інноваційне мислення при формуванні нових методологій управління проектами [Текст] / С.Д. Бушуєв, М.С. Дорош, Н.В. Шакун // Управління розвитком складних систем. – 2016. – № 26 – С. 49–57.
  7. Войтушенко А. А. Розвиток креативного потенціалу колективу як фактор впливу на ефективну роботу підприємства [Текст] / А.А. Войтушенко, С.Д. Бушуєв // Управління розвитком складних систем. – 2017. – № 29. – С. 34–39.
  8. Фесенко Г. Г. Креативные технологии повышения квалификации специалистов в проактивном управлении программами организационного развития [Текст] / Г.Г. Фесенко, Т.Г. Фесенко // Управление инновационным образованием: cб. науч. ст. / Урал. гос. пед. ун-т; под. науч. ред. Б.М. Игошева, С.Л. Фоменко, Н.И. Чураковой и др.; под. общ. ред. Н.И. Чураковой; В 3-х ч. Ч.1. – Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2011. – С. 210–213.
  9. Польшаков І. В. Креативний підхід до управління проектно-орієнтованими організаціями [Текст] / І.В. Польшаков // Управління розвитком складних систем. – 2016. – № 26. – С. 91–97.
  10. Колесникова Е. В. Оценка эффективности командной работы на стадии инициации проектов [Текст] / Е.В. Колесникова, Д.В. Лукьянов, О.И. Шерстюк // Управління розвитком складних систем. – 2015. – № 21. – С. 37–42.
  11. Фесенко Т. Г. Формування моделі «competence work» команди управління будівельним проектом із використанням NCB UA Version 3.0 / Т. Г. Фесенко // Восточно-европейский журнал передовых технологий. – 2011. – № 1/7(49). – С. 53–57.
  12. Buckle P. Deconstructing project management: A gender analysis of project management guidelines [Теxt] / P. Buckle, J. Thomas // International Journal of Project Management. – 2003. – № 21. – P. 433–441.
  13. Thomas J. Dancing in the white spaces: Exploring gendered assumptions in successful project managers [Теxt] / J. Thomas, P. Buckle-Henning // International Journal of Project Management. – 2007. – № 25. – P. 552–559. DOI: 10.1016/j.ijproman.2007.05.001.
  14. Buckle-Henning P. A boundary critique of gender in the project management body of knowledge [Electronic resource] / P. Buckle-Henning, J. Thomas. // Proceedings of the 52nd Annual Meeting of the ISS. – 2008. – Аccess mode: http://journals.isss.org/index.php/proceedings52nd/article/view/1015.
  15. Фесенко Г. Г. Формування гендерної компетентності української еліти [Електронний ресурс] / Г.Г. Фесенко // Український альманах. – 2013. – Вип. 14. – С. 119–121. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Ukralm_2013_14_34.pdf.
  16. Фесенко Т. Г. Створення команди управління проектами як практика гендерної рівності [Текст] / Т.Г. Фесенко, Д.Р. Чуксін // Матеріали V регіонального наукового конкурсу молодих вчених «Гендерна політика очима української молоді: слобожанський вимір» (21 квітня 2011 р.). – Харків. – 2011. – С. 95–98.
  17. Mumford M. D. Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research [Теxt] / M.D. Mumford // Creativity Research Journal. – 2003. – № 15. – P. 107–120. DOI: 10.1080/10400419.2003.9651403.
  18. Руководство к Своду знаний по управлению проектами (PMBOKâ) : Пятое изд. [Текст]. – USA: Project Management Institute, 2013. – 586 с.
  19. Seidel S. A theory of managing creativity-intensive processes [Теxt]. – Muenster: University of Muenster School of Business and Economics. – 2009. – 249 p.
  20. Фесенко Т. Г. Управління проектами: теорія та практика виконання проектних дій: навч. посібник [Текст] / Т. Г. Фесенко. – Харків : ХНАМГ, 2012. – 181 с.
  21. Seidel S. Pockets of creativity in business processes [Теxt] / S. Seidel, F. Müller-Wienbergen, M. Rosemann // Communications of the Association for Information Systems (CAIS). – 2010. –  27. – P. 114–436.
  22. Maxwell W. P. Success strategies for the female project leader [Electronic resource] / W.P. Maxwell // Paper presented at PMI® Global Congress 2007. – North America, Atlanta, GA. Newtown Square, PA: Project Management Institute, 2007. Аccess mode:  https://www.pmi.org/learning/library/success-strategies-female-project-leader-7275.

 

References:

  1. Bushuyev, S.D., Bushuyeva, N.S., Babayev, I.A., Yakovenko, V.B., Grisha, Ye.V. & Dzyuba, S.V. et al. (2010). Creative technologies of project and program management. Kyiv: «Sammit-Kniga», 768 р. [in Russian].
  2. Martin, J. (2000). Hidden gendered assumptions in mainstream organizational theory and research. Journal of Management Inquiry, 9, 207–216. [in English].
  3. Bushuyev, S.D. & Bushuyeva, N.S. (2006). Project management: The basics of professional knowledge and the system for assessing the competence of project managers / (National Competence Baseline, NCB UA Version 3.0). Kyiv: IRIDIUM, 208 р. [in Ukrainian].
  4. Bushuyev, S.D. & Bushuyev, D.A. (2017). Fundamentals of individual competences for the Management of Projects, Programs and Portfolios (National Competence Baseline, NCB Version 4.0). Volume 1. Project Management. – Kyiv: «Sammit-Kniga», 178 р. [in Russian].
  5. Fesenko, G.G. & Fesenko, T.G. (2011). Systems for assessing the competence of project managers: an integrated approach. – Collection of scientific articles of the II International Scientific and Practical Conference «Competences and Competence of Personnel of Branch Organizations: Structure and Content, Technologists of Development», 178–182. Yekaterinburg: Ural State Pedagogical University. [in Russian].
  6. Bushuyev S., Dorosh, M. & Shakun N. (2016). Innovative thinking when forming new methodologies of project management. Management of Development of Complex Systems, 26, 49–57. [in Ukrainian].
  7. Voitushenko, A. & Bushuyev, S., (2017). Сreative potential as a factor of influence on the effective work of collective. Management of Development of Complex Systems, 29, 34–39. [in Ukrainian].
  8. Fesenko, G.G. & Fesenko, T.G. (2011). Creative technologies of professional development of specialists in proactive management of organizational development programs. – Management of innovative education: a collection of scientific articles of the Ural State Pedagogical University, Vol. I., 210–213. Yekaterinburg: Ural State Pedagogical University. [in Russian].
  9. Polshakov, I. V. (2016). Creative approach to the management of project-oriented organizations. Management of Development of Complex Systems, 26, 91–97. [in Ukrainian].
  10. Kolesnikova E. V., Lukyanov, D. V. & Sherstuk, O. I. (2015). Evaluating the effectiveness of teamwork at the stage of initiation of projects. Management of Development of Complex Systems, 21, 37–42 [in Russian].
  11. Fesenko, T. G. (2011). «Competence work» model formation of building project management team with NCB UA Version 3.0 usage. Eastern-European Journal of Interiorise Technologies, 1, 7(49), 53–57. [in Ukrainian].
  12. Buckle, P. & Thomas, J. (2003). Deconstructing project management: A gender analysis of project management guidelines. International Journal of Project Management, 21, 433 441. [in English].
  13. Thomas, J. & Buckle-Henning, P. (2007). Dancing in the white spaces: Exploring gendered assumptions in successful project managers. International Journal of Project Management, 25, 552–559. DOI: 10.1016/j.ijproman.2007.05.001. [in English].
  14. Buckle-Henning, P. & Thomas, J. (2008) A boundary critique of gender in the project management body of knowledge. Proceedings of the 52nd Annual Meeting of the ISS. Retrieved from http://journals.isss.org/index.php/proceedings52nd/article/view/1015. [in English].
  15. Fesenko, G. G. (2013). Formation of gender competence of the Ukrainian elite. Ukrainian almanac, 14, 119 121. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Ukralm_2013_14_34.pdf. [in Ukrainian]
  16. Fesenko, T. G. & Chuksin, D. P. (2011). Creating a project management team as a practice of gender equality. Materials of the V Regional Scientific Contest of Young Scientists «Gender Policy in the Eyes of Ukrainian Youth: Slobozhansky Dimension» (April 21, 2011), 95 98. Kharkiv. [in Ukrainian].
  17. Mumford, M. D. (2003). Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research. Creativity Research Journal, 15, 107–120. DOI: 10.1080/10400419.2003.9651403. [in English].
  18. A Guide to the project management body of knowledge (PMBOKÒ Guide) : Fifth Edition. (2013). USA: Project Management Institute, 586. [in Russian].
  19. Seidel, S. (2009). A theory of managing creativity-intensive processes. Muenster: University of Muenster School of Business and Economics, 249. [in English].
  20. Fesenko, T. G. (2012). Project Management: Theory and Practice of Project Activities: A Manual. – Kharkiv: KHNAMG, 181. [in Ukrainian].
  21. Seidel S. Pockets of creativity in business processes [Теxt] / S. Seidel, F. Müller-Wienbergen, M. Rosemann // Communications of the Association for Information Systems (CAIS). – 2010. –  27. – P. 114–436.
  22. Maxwell W. P. Success strategies for the female project leader [Electronic resource] / W.P. Maxwell // Paper presented at PMI® Global Congress 2007. – North America, Atlanta, GA. Newtown Square, PA: Project Management Institute, 2007. Аccess mode:  https://www.pmi.org/learning/library/success-strategies-female-project-leader-7275.