Аннотації

Автор(и):
Крицкий Д.Н., Пащук Ю.А., Крицкая О.С., Носач А.Д.
Автор(и) (англ)
Kritskiy Dmitriy, Pashchuk Yulia, Kritskaya Olga, Nosach Anastasia
Дата публікації:

05.09.2018

Анотація (укр):

Досліджено проблему впровадження філософії Total Quality Management (TQM) у складні проекти. Проведено аналіз впровадження TQM до закладів вищої освіти (ЗВО) з можливістю адаптації даного підходу до проектів створення складної техніки. Проведено аналіз стандартів ISO в рамках системи менеджменту якості. Запропоновано підхід до переходу від постулатів, прописаних в стандартах ISO, до реального впровадження на практиці. Запропоновано процесний підхід, заснований на стандарті PmBoK, який дає змогу відстежувати якість продукту і впроваджувати результати як у теоретичному, так і у практичному вигляді при здійсненні підходу TQM у ЗВО. Запропоновано модифікацію методу «Будинок якості», призначеного для планування і відстеження зміни рівня якості продукту у процесі реалізації проекту за рахунок зміни способу визначення вагових коефіцієнтів і використання мультиплікативного розрахунку узагальненого нормованого показника за проектом.

Анотація (рус):

Исследована проблема внедрения философии Total Quality Management (TQM) в сложные проекты. Проведен анализ внедрения TQM в высшие учебные заведения с возможностью адаптации данного подхода к проектам создания сложной техники. Проведен анализ стандартов ISO в рамках системы менеджмента качества. Предложен подход к переходу от постулатов, прописанных в стандартах ISO, к реальному внедрению на практике. Предложен процессный подход, основанный на стандарте PmBoK, который позволяет отслеживать качество продукта и внедрять результаты как в теоретическом, так и в практическом виде при осуществлении подхода TQM в высших учебных заведениях. Предложена модификация метода «Дом качества», предназначенного для планирования и отслеживания изменения уровня качества продукта в ходе реализации проекта за счет изменения способа определения весовых коэффициентов и использования мультипликативного расчета обобщенного нормированного показателя по проекту.

Анотація (англ):

This article is devoted to the introduction of the philosophy of Total Quality Management (TQM) in complex projects. The analysis of the introduction of TQM into higher education institutions has been carried out with the possibility of adapting this approach to the projects of creating complex equipment. The analysis of ISO standards within the framework of the quality management system was conducted. An approach to the transition from the postulates prescribed in the ISO standards to the actual implementation in practice is proposed, which will simplify the management process and at the same time achieve the greatest effect from the introduction of the TQM philosophy. It proposed a process based approach PmBoK standard, which allows monitoring of product quality and introduction the results in both theoretically and in practice form the implementation TQM approach, at universities thus shows the interrelation of theoretical and practical сourse, and thereby possible to improve the exposition materials for students. A modification of the method of "House Quality", designed for planning and tracking changes in product quality level in the project by changing the method of determining the weighting coefficients and using the multiplicative calculation of a generalized normalized project indicator, which allows to deviate from linearity and objectively evaluate the effect of each criterion for an overall assessment of the attractiveness of the project.

Література:

  1. Hickman Louis, Stakeholder Theory: Implications for Total Quality Management in Higher Education / Hickman Louis, Akdere Mesut // 4th INTERNATIONAL CONFERENCE ON LEAN SIX SIGMA FOR HIGHER EDUCATION, May 25–26 – 2017. – P.105-109. https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=iclss
  2. Abd Rahim Romle, The Level of TQM Practices in Tertiary Education Industry World Applied Sciences / Abd Rahim Romle, Safarina Mohd Rodzi, Muhamad Shah, Kamal Ideris, Nasarina Saberi, Akmal Hakim Mohamad Zabri and Nor Azlindamazlini Mahamad // Journal 34 (4): P. 518-522. 2016. DOI:  10.5829 idosi.wasj.2016.34.4.15688 http://repo.uum.edu.my/22111/
  3.  Iftikhaar Ahmad Wani Total Quality Management in Education: An Analysis Iftikhaar Ahmad Wani, Hakim Khalid Mehraj, International Journal of Humanities and Social Science Invention Volume 3 Issue 6 June. –2014ǁ PP.71-78. – http://www.ijhssi.org/papers/v3(6)/Version-4/N0364071078.pdf
  4. DR. T. SUDHA TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS  International Journal of Social Science & Interdisciplinary Research Vol. 2 (6), JUNE (2013) – P. 121 – 132. –  http://indianresearchjournals.com/pdf/ijssir/2013/june/11.pdf
  5. Edward Sallis, Total Quality Management in Education Third edition Kogan Page Ltd 120 Pentonville Road – London – N1 – 9JN – UK - 176 p. https://herearmenia.files.wordpress.com/2011/09/ebooksclub-org__total_quality_management_in_education.pdf
  6. Тулупов М.А. Стратегии создания организационной структуры управления проектами на промышленном предприятии [Текст] / М.А. Тулупов // Управління розвитком складних систем. – 2018 – №33. – С.82 – 91
  7. Шкуро М.Ю. Аналіз застосування моделей і методів проектного підходу до управління проектами забезпечення енергоефективності муніципальної інфраструктури [Текст]/ Шкуро М.Ю. // Управління розвитком складних систем. – 2018. – №33. – С.108 – 117.
  8. Радкевич А.В. Моделі оптимізації організаційних процесів будівельного виробництва підрядних підприємств україни [Текст]/ А.В. Радкевич., І.А. Арутюнян., Д.В. Сайков // Управління розвитком складних систем. – 2018. – №33. – С.124 – 130.
  9. Priyavrat Thareja, Industry Responsive Metallurgical Engineering Education Quality through TQM  Journal of Materials and Metallurgical Engineering Volume 4 – Issue 1 – 2014. – p. 1-10. – https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2410054
  10. Adnan Al-Bashir Applying Total Quality Management Tools Using QFD at Higher Education Institutions in Gulf Area (Case Study: ALHOSN University) International Journal of Production Management and Engineering doi:10.4995 // ijpme.2016.4599 Int. J. Prod. Manag. – Eng. (2016). – 4(2). – 87‒98. – https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/74218/4599-20780-1-PB.pdf?sequence=1
  11. Ali Chenarani Simulating the impact of activity uncertainties and risk combinations in R & D projects. / Ali Chenarani, E. A. Druzhinin and D. N. Kritskiy// Journal of Engineering Science and Technology Review (2017).  journal-article DOI: 10.25103/jestr.104.01 EID: 2-s2.0-85030033388 https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85030033388&origin=inward&txGid=95231d44a12e1100adbb0f5aa2fe2897
  12. Крицкий, Д. Н. Метод расчета обобщенного показателя привлекательности проектов создания беспилотной авиационной техники гражданского применения [Текст] / Д. Н. Крицкий // Наука і техніка Повітряних Сил Збройних Сил України. – 2014. – Вип. 3 (16). – С. 21 – 25.
  13. Крицкий Д.Н. Модификация метода мониторинга содержания проекта разработки сложной технической системы [Текст]/ Д.Н. Крицкий, О.К Погудина., Е.А. Дружинин, А. Ченарани // Technology audit and production reserves. – 2016. – №3/1(29). – С. 51 – 59.

 

References:

  1. Hickman, Louis. (2017). Stakeholder Theory: Implications for Total Quality Management in Higher Education. 4th INTERNATIONAL CONFERENCE ON LEAN SIX SIGMA FOR HIGHER EDUCATION, May 25 26 – P. 105 109 [electronic source]. ‑ https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1012&context=iclss
  2. Abd Rahim, Romle. (2016). The Level of TQM Practices in Tertiary Education Industry / Abd Rahim Romle, Safarina Mohd Rodzi, Muhamad Shah Kamal Ideris, Nasarina Saberi, Akmal Hakim Mohamad Zabri and Nor Azlindamazlini Mahamad // World Applied Sciences Journal, 34(4), 518-522. [electronic source]. –http://repo.uum.edu.my/22111/, DOI: 10.5829/idosi.wasj.2016.34.4.15688
  3.  Iftikhaar, A.W. (2014). Total Quality Management in Education. / An Analysis Iftikhaar, Ahmad Wani,  Hakim Khalid Mehraj// International Journal of Humanities and Social Science Invention,3, 6,71-78. –  [electronic source].  http://www.ijhssi.org/papers/v3(6)/Version-4/N0364071078.pdf
  4. SUDHA, DR. T. (2013). Total quality management in higher education institutions. International Journal of Social Science & Interdisciplinary Research, 2 (6), 121–132. [electronic source]. -http://indianresearchjournals.com/pdf/ijssir/2013/june/11.pdf
  5. Sallis, Edward. (2011). Total Quality Management in Education Third edition Kogan Page Ltd 120 Pentonville Road – London:N1–9JN, 176. https://herearmenia.files.wordpress.com/2011/09/ebooksclub-org__total_quality_management_in_education.pdf
  6. Tulupov, M.A. (2018). Strategies for creating an organizational structure for project management at an industrial enterprise. Management of development of complex systems, 33, 82 91.
  7. Shkuro, M.Y. (2018). Analysis of application of models and methods of project approach to project management of energy efficiency of municipal infrastructure. Management of development of complex systems, 33, 108 117.
  8. Radkevich, A.V. (2018). Models of optimization of organizational processes of construction production of subcontracting enterprises of Ukraine / A.V. Radkevich, I.A. Harutyunyan, D.V. Saikov // Management of development of complex system,
    33, 124 – 130.
  9. Priyavrat, Thareja. (2014). Industry Responsive Metallurgical Engineering Education Quality through TQM/ Journal of Materials and Metallurgical Engineering, 4, 1-10. – [electronic source].-https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2410054
  10. Al-Bashir, Adnan. (2016). Applying Total Quality Management Tools Using QFD at Higher Education Institutions in Gulf Area (Case Study: ALHOSN University). International Journal of Production Management and Engineering 4599 – Int. J. Prod. Manag. Eng., 4(2),87-98. [electronic source]. -https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/74218/4599-20780-1-PB.pdf?sequence=1, DIO:10.4995 // ijpme.2016.
  11. Chenarani, Ali. (2017).  Simulating the impact of activity uncertainties and risk combinations in R &  D projects./ Ali Chenarani, E. A. Druzhinin and D. N. Kritskiy // Journal of Engineering Science and Technology Review. journal-article DOI: 10.25103/jestr.104.01 EID: 2-s2.0-85030033388 https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85030033388&origin=inward&txGid=95231d44a12e1100adbb0f5aa2fe2897
  12. Kritsky, D.N. (2014). Method of calculating the generalized index of the attractiveness of projects for the creation of unmanned aerial vehicles for civilian use. Science and Technology of the Forces of the Angry Forces of Ukraine,3 (16), 21–25.
  13.  Kritsky, D.N. (2016). Modification of the method for monitoring the content of a complex technical system development project / D.N. Kritsky, O.K. Pogudina, E.A. Druzhinin, A. Chenarani // Technology audit and production reserves, 3, 1 (29),
    51 –59.