Аннотації

Автор(и):
Семко І. Б., Мокієнко Ю. М.
Автор(и) (англ)
Semko Inga , Mokiienko Iuliia
Дата публікації:

13.11.2021

Анотація (укр):

Сучасна освіта переживає час фундаментальних змін: прогресує, змінюється і наповнюється новими видами освітніх послуг. Всі види діяльності закладів вищої освіти можна розглядати через призму проєктної діяльності, особливо виокремлюючи освітні проєкти. Освітні проєкти закладів вищої освіти стикаються із сукупністю різних груп ризиків, що розрізняються місцем і часом виникнення, ступенем впливу на проєкт, наслідками, складом внутрішніх та зовнішніх факторів. Отже, доволі актуальним напрямом досліджень в освітній діяльності є розкриття сутності та структури ризиків освітніх проєктів, особливостей, факторів, від яких залежить успішна реалізація проєктів у закладах освіти. Проведено аналіз ключових позицій з цього питання: систематизовано і виокремлено групи зовнішніх і внутрішніх ризиків освітньої діяльності, всебічно розкрито систему зовнішніх ризиків і запропоновано можливі механізми реагування на них, окреслено коло втрат (економічні, соціальні, політичні та педагогічні), які є результатом настання ризикових подій; систематизовано групи ризиків (зовнішні та внутрішні) і фактори їх впливу, що характерні для освітніх проєктів; оцінено ризики за імовірністю впливу на проєкт, визначено критичні точки з наведенням переліку недопустимих ризиків; побудовано матрицю імовірності важливості ризиків з подальшим визначенням найбільш пріоритетних ризикових подій. Для ефективного здійснення освітньої діяльності у сфері вищої освіти, закладам вищої освіти необхідно своєчасно виявляти та ідентифікувати ризики, що допоможе знизити рівень невизначеності в діяльності навчальних закладів, визначити напрям руху, на якому необхідно зосередити управлінські, кадрові, методичні, дослідні, фінансові, технологічні та організаційні ресурси.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

Modern education is undergoing a time of fundamental change: it is progressing, changing and being filled with new types of educational services. All types of activities of higher education institutions can be considered through the prism of project activities, especially educational projects. Educational projects of higher education institutions face a set of different risk groups, which differ in place and time of occurrence, the degree of impact on the project, the consequences, the composition of internal and external factors. Therefore, a very important area of research in educational activities is to reveal the nature and structure of risks of educational projects, features, factors on which the successful implementation of projects in educational institutions depends. The author analyzes the key positions on this issue: systematized and singled out groups of external and internal risks of educational activities, comprehensively revealed the system of external risks and proposed possible mechanisms for responding to them, outlined the range of losses (economic, social, political and pedagogical) that are the result of risky events; systematized risk groups (external and internal) and their factors of influence that are characteristic of educational projects; assessed risks according to the probability of impact on the project, identification of critical points with a list of unacceptable risks; the matrix of probability of risks importance with the subsequent definition of the most priority risk events is constructed. For effective implementation of educational activities in the field of higher education, it is necessary for higher education institutions to identify risks beforehand, which will reduce uncertainty in the educational institutions activities, determine the direction of movement, which should focus on management, personnel, methodological, research, financial, technological and organizational resource.

Література:

  1. ДСТУ ISO Guide 73:2013. Керування ризиком. Словник термінів (ISO Guide 73:2009, IDT). [Чинний від 2014-07-01]. Вид. офіц. Київ : Мінекономрозвитку України, 2014. 17 с.
  2. Семко І. Б. Моделі та методи управління ризиками портфелів проектів в енергетичній галузі : дис… канд. техн. наук : 05.13.22. / Семко Інга Борисівна.  Черкаси, 2012. 143 с.
  3. Сороко С. І., Козоріз Л. О. Виявлення та оцінка ризиків у сфері надання освітніх послуг закладами вищої освіти // Наукові праці НДФІ. 2018. № 4. C. 59-78. DOI: https://doi.org/10.33763/npndfi2018.04.059
  4. Данченко О. Б., Бедрій Д. І., Семко І. Б. Ідентифікація кадрових ризиків наукових проектів. Управління проектами та розвиток виробництва: Зб. наук. пр. Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля. Сєвєродонецьк, 2017. № 4 (64). С. 18–24. [Електронний ресурс] http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/9307.
  5. Економічна енциклопедія: У трьох томах. Т.3 / Редкол.: С.В. Мочерний (відп. ред.) та інші. Київ: Видавничий Центр “Академія”, 2002. 952с.
  6. Загородній А. Г., Вознюк Г. Л. Фінансово-економічний словник. Київ: Знання, 2007. 1072 с.
  7. Каленюк І. С., Куклін О. В., Ямковий В. А. Сучасні ризики розвитку вищої освіти в Україні. Економіка України. 2015. № 2. С. 70–83.
  8. Руководство к своду знаний по управлению проектами (PMBOK Guide, 2017) Project Management Institute, 2017. 800с. URL: [https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc= s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0tt7J7_7zAhUppIsKHXWVAp0QFnoECBIQAQ&url=http%3A%2F%2Fouek.onu.edu.ua%2Fuploads%2Fcourses%2Fproject-management%2FPMBOK4.pdf&usg=AOvVaw0VJBvvbOLs0nL-TjIR2Qvl.
  9. Каленюк, І., Куклін О. Ризик-менеджмент у системі вищої освіти України. Вісник Київського національного університету. Економіка. Київ, 2015. Вип. 5. С. 23–28. – http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2015_5_6 (дата звернення 25.10.2021).
  10. Каленюк, І. С., Куклін О. В. Економічні ризики розвитку вищої освіти в Україні. Економіка та держава. 2017. №  11. С. 52–55.
  11. Кузьмінська Ю. М. Моделі та методи формування команд освітніх проєктів підвищення кваліфікації: дис. … канд. тех. наук: 05.13.22. Львів, 2019. 224 с.
  12. Ткаченко В. А. Моделі і методи управління комунікаціями в освітніх проектах: дис. … канд. тех. наук: 05.13.22. Київ, 2020. 207 с.
  13. Варжанський І. Виклики діджиталізації для закладів вищої освіти. Бізнес, інновації, менеджмент: проблеми та перспективи. С. 28–29. ULR: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/201149/201231.
  14. Шерстюк Л. М., Дмитренко Н. І., Киричко О. Б. Сутність та значення діджиталізації в сучасних умовах розвитку освіти: матеріали 52-ї науково-методичної конференції викладачів і аспірантів «Модернізація освітньої діяльності та проблеми управління якістю підготовки фахівців в умовах діджиталізації», Полтава, 2021. С.71-73. URL: http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/bitstream/123456789/10763/1/%D0%A8%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D1 %8E %D0%BA.pdf.
  15. Засуха І. П. Концепція цифровізації та дослідження в області GERT-мереж управління проєктів і програм державного сектору. Управління розвитком складних систем. Київ, 2021. № 46. С. 27 – 31, dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2021.46.27-31.
  16. Туль С. І. Сучасні методики інтегральної оцінки діджиталізації світової економіки та ринку праці. Науковий журнал «Причорноморські економічні студії», Одеса, 2019. Випуск 42 С.12-18.
  17. Тесля Ю. М., Заспа Г. О. Розробка концентричної інформаційної технології цифрової трансформації закладів вищої освіти. Управління розвитком складних систем. Київ, 2020. № 44. С. 105 – 115, dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2020.44.105-115.
  18. Егорченкова Н. Ю., Тесля Ю. М., Хлевна Ю. Л., Кичань О. М. Методологічні аспекти створення цифрового університету. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Стратегічне управління портфелями, програмами та проектами,  Харків, 2020. №1. С. 31-36. DOI: 10.20998/2413-3000.2020.1.4
  19. Сухонос В. В., Гаруст Ю. В., Шевцов Я. А. Діджиталізація освіти в Україні: зарубіжний досвід та вітчизняна перспектива впровадження. Правові горизонти. Суми, 2019. Випуск 19 (32) С. 79–86. DOI: http://www.doi.org/10.21272/legalhorizons.2019.i19.p79.

References:

  1. Risk management. Vocabulary.(2014). DSTU ISO Guide 73:2013 from 1st July 2014. Kyiv: Ministry of Economic Development of Ukraine. (in Ukrainian).
  2. Semko, І. B. (2012). Models and methods of risk management of portfolios of projects in the energy sector PhD thesis. Cherkasy.142.
  3. Soroko, S. І., Kozoriz, L. О. (2018). Identification and evaluation of risks for educational services with higher education institutions. Education Financing Nauk. pr. NDFI , 4, 59–78. DOI: https://doi.org/10.33763/npndfi2018.04.059.
  4. Danchenko, O. B., Bedriy, D. I., Semko, I. B. (2017). Identification of personnel risks of research projects. Collection of scientific works – Luhansk: SNU publishing house named after V. Dahl. Severodonetsk, 4(64), 18–24. http://dspace.opu.ua/jspui/handle/123456789/9307.
  5. Economic Encyclopedia: in three volumes. (2002). Kyiv, Ukraine.
  6. Zagorodniy, A. G., Voznyuk, G. L. (2007). Financial and economic dictionary. Kyiv: Knowledge. 1072.
  7. Kalenyuk, I. S., Kuklin, O. V., Yamkovy, V. A. (2015). Modern risks of higher education in Ukraine. Ukraine economy, 2, 70–83.
  8. Project Management Institute. (2017). 800. URL: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc= s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi0tt7J7_7zAhUppIsKHXWVAp0QFnoECBIQAQ&url=http%3A%2F%2Fouek.onu.edu.ua%2Fuploads%2Fcourses%2Fproject-management%2FPMBOK4.pdf&usg=AOvVaw0VJBvvbOLs0nL-TjIR2Qvl.
  9. Kalenyuk, I., Kuklin O. (2015). Risk management in the system of higher education in Ukraine. Bulletin of Kyiv National University. Economy. Kyiv, 5, 23–28. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VKNU_Ekon_2015_5_6.
  10. Kalenyuk, I. & Kuklin, O. (2017). Economic risks of higher education in Ukraine. Ekonomika ta derzhava, 11, 52–55.
  11. Kuzminskaya, Y. M. (2019). Models and methods of forming teams of educational projects of advanced training. PhD thesis. Lviv, 224.
  12. Tkachenko, V. A. (2020). Models and methods of communication management in educational projects. PhD thesis. Kiev, 207.
  13. Varzhansky, I. (2020). Challenges of digitalization for higher education institutions. Business, innovation, management: problems and prospects, 28–29. ULR: http://confmanagement.kpi.ua/proc/article/view/201149/201231
  14. Sherstyuk, L. M., Dmitrenko, N. I., Kirichko, O. B. (2021). The essence and significance of digitalization in modern conditions of educational development: materials of the 52nd scientific-methodical conference of teachers and graduate students "Modernization of educational activities and problems of quality management of training in digitalization", Poltava. 71-73. URL: http://dspace.pdaa.edu.ua:8080/bitstream/123456789/10763/1/%D0%A8%D0%B5%D1%80%D1%81%D1%82%D1 %8E %D0%BA.pdf
  15. Zasukha, I. P. (2021). The concept of digitization and research in the field of GERT-networks of public sector projects and programs. Management of development of complex systems. Kyiv, 46, 27–31, dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2021.46.27-31.
  16. Tul, S. I. (2019). Modern methods of integrated assessment of digitalization of the world economy and labor market. Scientific Journal, 42, 12–18.
  17. Teslia, I., Zaspa, H. (2020). Development of concentric information technology of digital transformation of higher education institutions. Management of Development of Complex Systems, 44, 105–115, dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2020.44.105-115.
  18. Yehorchenkova, N. Yu., Teslia, I., Khlevna, Yu. L., Kychanʹ, O. M (2020). Methodological aspects of creating a digital university. Bulletin of the National Technical University "KhPI". Series: Strategic Portfolio Management, Programs and Projects, Kharkiv, 1, 31–36. DOI: 10.20998/2413-3000.2020.1.4.
  19. Sukhonos, V. V., Harust, Yu. V., Shevtsov, Ya. A. (2019). Digitalization of education in Ukraine: foreign experience and domestic prospects of implementation. Legal horizons, 19(32), 79-86. DOI: http://www.doi.org/10.21272/legalhorizons.2019.i19.p79.