Аннотації

Автор(и):
Лапоша Д. Ю.
Автор(и) (англ)
Laposha D.
Дата публікації:

07.02.2023

Анотація (укр):

Обґрунтовано необхідність і важливість впровадження цифрових технологій при здійсненні контролю за публічними фінансами в територіальній громаді, що є вимогою часу та продовженням державної політики цифровізації. Виявлено й охарактеризовано сучасні тенденції цифрової трансформації механізмів контролю за публічними фінансами. Розглянуто необхідність використання автоматизованих інформаційних систем і цифрових технологій для підвищення ефективності здійснення контролю за публічними фінансами, що зумовлено такими чинниками: значними об’ємами інформації, які необхідно опрацювати; вимогами до швидкості та якості проведення перевірок; трудомісткістю контрольних процедур; специфікою та різноманіттям об’єктів перевірки; циклічністю технологічного процесу контролю; необхідністю швидкого та повного виявлення помилок. Проаналізовано важливі елементи впровадження цифрових технологій на державному рівні і виявлено проблеми цифровізації контролю за публічними фінансами територіальної громади. Визначено завдання інформаційних систем фінансового контролю й аналізу. Розглянуто потреби цифрового розвитку в контексті контролю за публічними фінансами, особливості вітчизняного та зарубіжного досвіду застосування програмного забезпечення у сфері контролю за публічними фінансами. Визначено етапи становлення контролю за публічними фінансами територіальних громад, а саме: 1) інформування; 2) опрацювання помилок; 3) взаємодія; 4) інноваційна обробка; 5) трансформація. Досліджено важливі елементи ІТ-інстументів та технологій, що впливають на розвиток здійснення контролю в територіальній громаді, такі як штучний інтелект, Blockchain, хмарні технології, Dashboard, верифікації (verification) і валідації (validation) даних. Наведено переваги та вигоди, які можна отримати впроваджуючи цифрові технології у роботу органів контролю. Держава здійснює поступовий перехід від інформатизації та електронного урядування до цифровізації та цифрового управління на основі використання Big Data з переходом до «deep machine learning» і використання штучного інтелекту (ІоТ). Зроблено висновки про необхідність цифровізації контролю за публічними фінансами в територіальній громаді, оскільки саме територіальна громада може мати найбільшу вигоду від інвестицій у цифрові технології, які забезпечать ефективність місцевого самоврядування та соціально-економічний розвиток громад.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The article substantiates the necessity and importance of the implementation of digital technologies in the control of public finances in the territorial community, which is a requirement of the time and a continuation of the state digitalization policy. Modern trends in the digital transformation of public finance control mechanisms have been identified and characterized. The need to use automated information systems and digital technologies to increase the effectiveness of public finance control is considered, which is due to the following factors: significant volumes of information that need to be processed; requirements for the speed and quality of inspections; laboriousness of control procedures; the specificity and diversity of inspection objects; cyclicality of the control technological process; the need for quick and complete error detection. The important elements of the implementation of digital technologies at the state level were analyzed and the problems of digitalization of control over the public finances of the territorial community were identified. The tasks of information systems of financial control and analysis are defined. The needs of digital development in the context of public finance control, features of domestic and foreign experience in software application in the field of public finance control are considered. The stages of establishing control over public finances of territorial communities are defined, they include: 1) informing; 2) error processing; 3) interaction; 4) innovative processing; 5) transformation. Important elements of IT tools and technologies affecting the development of control in the territorial community, such as artificial intelligence, Blockchain, cloud technologies, Dashboard, verification and validation of data, are studied. The advantages and benefits that can be obtained by implementing digital technologies in the work of control bodies are shown. The state is making a gradual transition from informatization and e-government to digitalization and digital management based on the use of Big Data with the transition to "deep machine learning" and the use of artificial intelligence (IoT). Conclusions are made about the need for digitalization of control over public finances in the territorial community, since it is the territorial community that can benefit the most from investments in digital technologies that will ensure the effectiveness of local self-government and socio-economic development of communities.

Література:

1.     Україна 2030Е – країна з розвинутою цифровою економікою. Український інститут майбутнього. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html#summary (дата звернення: 07.09.2022).

2.     Ukraine. E-Government Survey 2020: Digital Government in the Decade of Action for Sustainable Development. UN Department of Economic and Social Affairs (DESA). UN, New York, 2020. URL: https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Country-Information/id/180-Ukraine (дата звернення: 07.09.2022).

3.     Стратегія здійснення цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації системи управління державними фінансами на період до 2025 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2021 р. № 1467-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80 (дата звернення: 07.09.2022).

4.     Платформа цифрової трансформації регіонів в Україні. Дія. Цифрова громада. URL: https://hromada. gov.ua/instruments (дата звернення: 07.09.2022).

5.     Євсюкова О. В. Цифрова спроможність громад в Україні: тенденції та проблеми. Державне управління: удосконалення і розвиток. 2021. № 5. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2053 (дата звернення: 07.09.2022).

6.     Писаревська Т. А. Інформаційні системи обліку та аудиту: навч. посібник. Київ: КНЕУ, 2015. 369 с.

7.     Діджиталізація. Державна аудиторська служба України. URL: https://dasu.gov.ua/ua/plugins/userPages/2409 (дата звернення: 07.09.2022).

8.     Стратегія розвитку Рахункової палати на 2019-2024 роки. Рахункова палата. Рішення Рахункової палати від 29 липня 2019 року № 18-1 URL: https://rp.gov.ua/upload-files/About/Strategy/Strat2019-2024.pdf (дата звернення: 07.09.2022).

9.     ПТК «Клієнт казначейства – Казначейство» Керівництво користувача – версія 1.7. Державна казначейська служба України. URL: https://www.treasury.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/manualKKK.pdf (дата звернення: 07.09.2022).

10.  Як АІ трансформує бухгалтерський облік і фінанси. URL: https://bakertilly.ua/news/id46419 (дата звернення: 07.09.2022).

11.  Несходовський І. С. Інформаційні системи і технології фінансового контролю: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 245 с.

12.  Рубцова М. Ю. Хмарні технології як інструмент поглиблення віртуалізації фінансового сектору. Ефективна економіка. 2020. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8009 (дата звернення: 07.09.2022).

13.  Xero vs QuickBooks (2022 Comparison). Forbes Advisor. URL: https://www.forbes.com/advisor/business/software/xero-vs-quickbooks (дата звернення: 07.09.2022).

14.  Кашперська А. І. Технологічні інструменти моделювання системи внутрішнього контролю підприємств ресторанного господарства. Бізнес Інформ. 2019. № 8. С. 143-149. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2019_8_21 (дата звернення: 07.09.2022).

15.  Co-Develop: Digital Public Infrastructure for an Equitable Recovery. The Rockefeller Foundation. URL: https://www.rockefellerfoundation.org/report/co-develop-digital-public-infrastructure-for-an-equitable-recovery (дата звернення: 07.09.2022).

16.  Дашборд - що це таке і для чого потрібен. Waytobi.com URL: https://waytobi.com/ua/blog/kpi-dashboards.html (дата звернення: 07.09.2022).

17.  Концепція розвитку цифрової економіки та суспільства України на 2018-2020 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 р. № 67-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80 (дата звернення: 07.09.2022).

18.  Звіт KMPG Pulse of Fintech H1 2022 – Fintech segments. KPMG International. URL: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2022/08/pulse-of-fintech-h1-22.pdf (дата звернення: 07.09.2022).

19.  Blockchain. Технології і концепції Industry 4.0. IT-Enterprise. URL: https://www.it.ua/knowledge-base/technology-innovation/blockchain (дата звернення: 07.09.2022).

20.  Бруханський Р. Ф. Блокчейн vs розподілений реєстр. Цифрова економіка: тренди та перспективи: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Тернопіль, 25 жовтня 2018 р. 340 с. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/jspui/bitstream/316497/32279/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_2018%20Digital%20Econom%20%281%29.pdf (дата звернення: 07.09.2022).

21.  Карпенко А. В. Осьмак А. І. Цифрова технологія "блокчейн" в державному управлінні: сутність, переваги та ризики застосування. Теоретичні та прикладні питання державотворення. 2017. Вип. 21. С. 20-28. URL:  http://nbuv.gov.ua/UJRN/tppd_2017_21_4 (дата звернення: 07.09.2022).

22.  Основні положення та словник термінів (ISO 9000:2005, IDT): ДСТУ ISO 9000:2007. Київ: Держспоживстандарт України, 2008. 29 с. (Системи управління якістю).

23.  Як зробити взаємодію громади та влади успішною? Поради від Енді Вільямсона. URL : https://euprostir. org.ua/practices/142779 (дата звернення: 07.09.2022).

References:

1.     Ukrainian Institute of the Future. (2022). Ukraine 2030E is a country with a developed digital economy. Retrieved from 07 September 2022 https://strategy.uifuture.org/kraina-z-forovovoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html#summary.

2.     UN Department of Economic and Social Affairs (2020). Ukraine. E-Government Survey 2020: Digital Government in the Decade of Action for Sustainable Development. Retrieved from 07 September 2022 https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Data/Country-Information/id/180-Ukraine.

3.     Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 1467-р. (2021). Strategy for implementation of digital development, digital transformations and digitalization of the state finance management system for the period until 2025. Retrieved from 07 September 2022 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80.

4.     Action. Digital community. (2022). Platform for digital transformation of regions in Ukraine. Retrieved from 07 September 2022 https://hromada. gov.ua/instruments.

5.     Yevsyukova, O. V. (2021). Digital capacity of communities in Ukraine: trends and problems. Public administration: improvement and development, 5. Retrieved from 07 September 2022 http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=2053.

6.     Pisarevska, T. A. (2015). Information systems of accounting and auditing. Kyiv: KNEU.

7.     State Audit Service of Ukraine. (2022). Digitalization. Retrieved from 07 September 2022 https://dasu.gov.ua/ua/plugins/userPages/2409.

8.     Accounting Chamber. Decision of the Accounting Chamber № 18-1. (2019). Development strategy of the Accounting Chamber for 2019-2024. Retrieved from 07 September 2022 https://rp.gov.ua/upload-files/About/Strategy/Strat2019-2024.pdf

9.     State Treasury Service of Ukraine. (2022). PTK "Treasury Client - Treasury" User Guide - version 1.7. Retrieved from 07 September 2022 https://www.treasury.gov.ua/storage/app/sites/1/uploaded-files/manualKKK.pdf

10.  How AI will transform accounting and finance.(2022).  Retrieved from 07 September 2022 https://bakertilly.ua/news/id46419.

11.  Neskhodovsky, I. S. (2011). Information systems and technologies of financial control. Kyiv: Center of Educational Literature.

12.  Rubtsova, M. Yu. (2020). Cloud technologies as a tool for deepening the virtualization of the financial sector. Efficient economy, 5. Retrieved from 07 September 2022 http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=8009.

13.  Forbes Advisor. Xero vs QuickBooks (2022). Retrieved from 07 September 2022 https://www.forbes.com/advisor/business/software/xero-vs-quickbooks.

14.  Kashperska, A. I. (2019). Technological tools for modeling the internal control system of restaurant enterprises. Business Inform, 8, 143-149. Retrieved from 07 September 2022 http://nbuv.gov.ua/UJRN/binf_2019_8_21.

15.  The Rockefeller Foundation. (2022). Co-Develop: Digital Public Infrastructure for an Equitable Recovery. Retrieved from 07 September 2022 https://www.rockefellerfoundation.org/report/co-develop-digital-public-infrastructure-for-an-equitable-recovery.

16.  Waytobi.com. (2022). Dashboard - what is it and why is it needed. Retrieved from 07 September 2022 https://waytobi.com/ua/blog/kpi-dashboards.html.

17.  Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine № 67. (2018). Concept of development of the digital economy and society of Ukraine for 2018-2020. Retrieved from 07 September 2022 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/67-2018-%D1%80.

18.  KPMG International. (2022). Report KMPG Pulse of Fintech H1 2022 – Fintech segments. Retrieved from 07 September 2022 https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx/pdf/2022/08/pulse-of-fintech-h1-22.pdf.

19.  IT-Enterprise. (2022). Blockchain. Technologies and concepts of Industry 4.0. Retrieved from 07 September 2022 https://www.it.ua/knowledge-base/technology-innovation/blockchain.

20.  Brukhansky, R. F. (2018). Blockchain vs distributed ledger. Digital economy: trends and prospects: materials of the International Scientific and Practical Conference. Ternopil, 340. Retrieved from 07 September 2022 http://dspace.wunu.edu.ua/jspui/bitstream/316497/32279/1/%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_2018%20Digital%20Econom%20%281%29.pdf.

21.  Karpenko, A. V., Osmak, A. I. (2017). Digital technology "blockchain" in public administration: essence, advantages and risks of application. Theoretical and applied issues of state formation. 21, 20–28. Retrieved from 07 September http://nbuv.gov.ua/UJRN/tppd_2017_21_4.

22.  Quality Management Systems. Basic provisions and glossary of terms. (2008). (ISO 9000:2005, IDT): DSTU ISO 9000:2007. Kyiv: Derzhstandart Ukraine.

23.  Tips from Andy Williamson. (2022). How to make the interaction between the community and the authorities successful? Retrieved from 07 September 2022 https://euprostir. org.ua/practices/142779.