Аннотації

Автор(и):
Цюцюра М. І., Криворучко О. В.
Автор(и) (англ)
Tsiutsiura Mykola, Kryvoruchko Olena
Дата публікації:

07.02.2023

Анотація (укр):

Об'єктом дослідження роботи є процеси та технології формування гармонізованого інформаційного освітнього простору. Одним з найбільш проблемних місць у зв'язку зі стрімким, вимушеним через складні обставини в Україні, переходом до дистанційного або змішаної форми навчання, останнім часом відбувається зміна концепції розвитку вищої освіти. При цьому, в складних умовах роль інформаційних технологій (ІТ) стрімко зростає. Доступність, гнучкість та зручність інформаційних систем (ІС) має забезпечуватися через удосконалення наявних та розроблення нових технологій, здатних підтримувати як виконання основного навчального процесу, так і інших бізнес-процесів (БП) закладів вищої освіти. Під час дослідження проаналізовано та використано наявні види дивергенції і конвергенції у технічних галузях. Розроблено конвергентно-дивергентну методологію з врахування показників привабливості, прибутковості, цінностей, компетентностей та індикаторів успіху. Здійснено класифікацію ознак моделей, методів та ІТ-управління стратегічним розвитком закладів вищої освіти (ЗВО). Визначено можливість впровадження запропонованої конвергентно-дивергентної методології гармонізації зрівноваженого освітнього простору. Отримані результати розробленої методології гармонізації зрівноваженого освітнього простору впроваджені в ЗВО за ціннісно-компетентнісним підходом. Активне використання наявних програмних засобів формування БП дистанційного навчання за останні два роки виявило значну кількість реальних проблем, на які раніше, в умовах стаціонарного навчання, майже не зважали. Всі ці аспекти формують реальну потребу в розробці нових моделей для створення інформаційних систем формування освітнього простору.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The object of research work is the processes and technologies of forming a harmonized informational and educational space. One of the most problematic places in connection with the rapid, forced by difficult circumstances in the country, transition to distance or mixed form of education, lately, is a change in the concept of the development of higher education. At the same time, in difficult conditions, the role of information technology (IT) is growing rapidly. Availability, flexibility and convenience of information systems (IS) should be ensured by improving existing and developing new technologies capable of supporting both the implementation of the main educational process and other business processes (BP) of higher education institutions. In the course of the research, existing types of divergence and convergence in technical fields were analyzed and used. A convergent-divergent methodology was developed, taking into account indicators of attractiveness, profitability, values, competences and indicators of success. A classification of features of models, methods, and IT management of strategic development of higher education institutions (HEIs) was carried out. The possibility of implementing the proposed convergent-divergent methodology for the harmonization of a balanced educational space has been determined. The obtained results of the developed methodology for the harmonization of a balanced educational space are implemented in higher education institutions according to the value-competency approach. This ensures that the active use of available software tools for the formation of BP of distance learning over the past two years has revealed a significant number of real problems that were almost ignored before, in the conditions of stationary training. All these aspects form a real need for the development of new models for the creation of information systems for the formation of educational space.

Література:

1.     Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 02.07.2015 № 2244а. URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1977-12#Text.

2.     P2M (Third Edition) International Edition as electronic publication at following URL; ISBN 978-4-908520-20-4 http://www.cybersoken.com/portfolio/detail/p2m/ by Cyber Creative Institute Co. Ltd. Cyber Publishing Center.

3.     Цюцюра М. І., Цюцюра С. В., Криворучко О.В. Інформаційна технологій розвитку змісту освіти. Монографія Київ : ЦП «Компринт», 2019. 118 с.: іл. ISBN -978-966-929-967-9.

4.     Цюцюра М. І., Криворучко О. В., Цюцюра С. В., Дивергентна методологія гармонізації рішень в управлінні закладами вищої освіти: монографія. Київ : ФОП Ямчинський О. В., 2020. 230 с.: іл. ISBN 978-617-7890-18-7.

5.     Бушуєв С. Д. Цюцюра М. І. Методологія розробки та принципи функціонування інформаційної технології гармонізації змісту освіти. ISSN Online: 2076-8184. Information Technologies and Learning Tools, 2018, Vol. 1, №1. рр. 105-126. https://journal.iitta.gov.ua›itlt›article› view.

6.     Williams T. Learning from projects. Journal of operational research society 54, 2003. P. 443–451. https://link.springer.com/article/10.1057/palgrave.jors.2601549.

7.     Harika A., Sunil M., Kumar V. Anantha Natarajan, Suresh Kallam. Business Process Reengineering: Issues and Challenges. Proceedings of Second International Conference on Smart Energy and Communication. January 2021. P. 364–382. DOI: 10.1007/978-981-15-6707-0_35. https://www.researchgate.net/publication/348218194.

8.     Shakhovska Nataliya. Association rules mining in BIG DATA. [text] / Nataliya Shakhovska, Roman Kaminskyy, Eugen Zasoba, Mуkola Tsiutsiura. Міжнародний журнал з Комп’ютингу, 2018, том 17, випуск 1. International Journal of Computing, 17(1) 2018, 25-32. Видання індексовано в МНБД: SCOPUS, Index Copernicus, ScienseIndex, BASE, WorldCat, Electronic Journals Library, DOAJ, EBSCO, American Chemical Society. https://computingonline.net› download› 811.

9.     Korzh R., Peleshchyshyn A., Trach O., Tsiutsiura M. (2020). Increasing the Efficiency of the Processes of Formation of the Informational Image of the HEI. In: Shakhovska N., Medykovskyy M. (eds) Advances in Intelligent Systems and Computing IV. CCSIT 2019. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 1080. Springer, Cham, 661–679. (Scopus). https://ceur-ws.org › Vol-2616 › paper20.

10.  Shareable Content Object Reference Model. Version 1.2. ADL Initiative, 2001. [Cited 2003, 1 april]. Available from: <http://www.adlnet.org/>.

11.  Schindler M., Eppler M. J., Harvesting project knowledge: A review of project learning methods and success factors. International Journal of Project management 21, 2003. P. 219–228.

12.  David Parmenter. Key Performance Indicators: Developing, Implementing and Using Winning KPI's. New Jersey, USA: John Wiley & Sons, inc., 2007. P. 233. ISBN 0-470-09588-1.

13.  Introducing KPI in government sector. Possible futures for HR functions. David Owens and Anne Keegan, 2008.

14.  Jorge Gomes The Balanced Scorecard: Keeping Updated and Aligned with Today´s Business Trends. International Journal of Productivity Management and Assessment Technologies, 2017 №5(2), 1-15. https://lisboa.academia.edu/JorgeGomes.

15.  Clifford F. Grey, Erick W. Larson. Project Management: The Managerial Process. – McGraw-Hill Companies, 2000. – 528 p. International Journal of Project Management. https://www.amazon.com/Project-Management-Managerial-Process-Student/dp/0072833483.

16.  Bidyuk P., Gozhyj A., Szymanski Z., Kalinin I. The methods Bayesian analysis of the threshold stochastic volatility model. 2018 IEEE Second International Conference on Data Stream Mining & Processing (DSMP) P. 70–74. https://scholar.google.com.ua/citations?view AYInfyleIOsC.

17.  Mike Rother, John Shook A practical guide to business process reengineering. The Lean Enterprise Institute, USА, 2009, 144p.

References:

1.     The Law of Ukraine "On Scientific and Scientific-Technical Activities" from the dated July 2, 2015. URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1977-12#Text

2.     P2M (Third Edition). (2015). International Edition as electronic publication at following URL; ISBN 978-4-908520-20-4 http://www.cybersoken.com/portfolio/detail/p2m/ by Cyber Creative Institute Co. Ltd. Cyber Publishing Center.

3.     Tsiutsiura, M. I., Kryvoruchko, O. V., Tsiutsiura, S. V. (2020). Divergent methodology of harmonization of decisions in the management of institutions of higher education. Monograph. Kyiv: FOP Yamchynskyi O. V., 230.

4.     Tsiutsiura, M. I., Tsiutsiura, S. V., Kryvoruchko, O. V. (2019). Information technologies for the development of the content of education. Monograph. Kyiv: CP "Comprint", 118.: illustrations. ISBN -978-966-929-967-9.

5.     Bushuyev, S. D., Tsiutsiura, M. I. (2018). Methodology of development and principles of functioning of information technology of harmonization of the content in education. ISSN Online: 2076-8184. Information Technologies and Learning Tools, 1, 1. 105–126. https://journal.iitta.gov.ua›itlt›article›view.

6.     Williams, T. (2003). Learning from projects. Journal of operational research society, 54, 443‑451. https://link.springer.com/article/10.1057/palgrave.jors.2601549.

7.     Harika, A., Sunil, M., Kumar, V. Anantha, Natarajan, Suresh, Kallam. (2021). Business Process Reengineering: Issues and Challenges. Proceedings of Second International Conference on Smart Energy and Communication, рр. 364-382. DOI: 10.1007/978-981-15-6707-0_35. https://www.researchgate.net/publication/348218194.

8.     Shakhovska, N., Kaminskyy, R., Zasoba, E., Tsiutsiura, M. (2018). Association rules mining in BIG DATA. International Journal of Computing, 17(1), 25–32https://computingonline.net › download › 811.

9.     Korzh, R., Peleshchyshyn, A., Trach, O., Tsiutsiura, M. (2020). Increasing the Efficiency of the Processes of Formation of the Informational Image of the HEI. In: Shakhovska N., Medykovskyy M. (eds). Advances in Intelligent Systems and Computing, 1080, 661-679. https://ceur-ws.org › Vol-2616 › paper20.

10.  Shareable Content Object Reference Model. (2001). Version 1.2. ADL Initiative, 2001. [Cited 2003, 1 april]. Available from: <http://www.adlnet.org/>.

11.  Schindler, M., Eppler, M. (2003). Harvesting project knowledge: A review of project learning methods and success factors. International Journal of Project managemen, 21, 219–228.

12.  Parmenter, David. (2007). Key Performance Indicators: Developing, Implementing and Using Winning KPI's. New Jersey, USA: John Wiley & Sons, inc., 233. ISBN 0-470-09588-1.

13.  David Owens and Anne Keegan. (2008). Introducing KPI in government sector. Possible futures for HR functions.

14.  Gomes, Jorge. (2017). The Balanced Scorecard: Keeping Updated and Aligned with Today´s Business Trends. International Journal of Productivity Management and Assessment Technologies, 5(2), 1-15. https://lisboa.academia.edu/JorgeGomes.

15.  Clifford, F., Grey, E., Larson, W. (2000). Project Management: The Managerial Process. McGraw-Hill Companies, 528. International Journal of Project Management. https://www.amazon.com/Project-Management-Managerial-Process-Student/dp/0072833483.

16.  Bidyuk, P., Gozhyj, A., Szymanski, Z., Kalinin, I. (2018). The methods Bayesian analysis of the threshold stochastic volatility model. 2018 IEEE Second International Conference on Data Stream Mining & Processing (DSMP), pp. 70-74. https://scholar.google.com.ua/citations?view AYInfyleIOsC.

17.  Rother, M., Shook, J. (2009). A practical guide to business process reengineering. The Lean Enterprise Institute,
USА, 144.