Аннотації

Автор(и):
Крамський, С. О., Євдокімова О. М., Дарушин О. В., Захарченко О. В.
Автор(и) (англ)
Kramskyі, S. , Yevdokimova, О., Darushin, O. , Zakharchenko, O.
Дата публікації:

17.04.2024

Анотація (укр):

Початок повномасштабного вторгнення росії в Україну завдав значних людських, економічних та політичних збитків, а також руйнувань для системи судноплавства водного транспорту. Тим не менш, у майбутньому (у післявоєнний період) усі отримані втрати мають бути відновлені за проєктами і програмами у повоєнний час. У пропонованій роботі розглянуто актуальну науково-прикладну задачу розроблення підходів управляння успіхом проєктів фрахтування флоту на основі проактивних досліджень судноплавних компаній. Авторами ідентифіковано основні фактори, що впливають на процеси фрахтування флоту: тенденції фрахтового ринку; обсяг транспортної роботи на вже освоєних ринках, можливості виходу на нові ринки, рівень цін на судна, стан турбулентного середовища. Визначено основні стратегічні цілі, які обумовлюють необхідність поповнення флоту судноплавної компанії. Визначено основні види проєктів поповнення флоту, які відповідають таким варіантам поповнення флоту: будування суден, придбання суден, лізинг (бербоут-чартер), коротко- і середньострокова оренда суден (тайм-чартер). Класифікація основних видів проєктів поповнення флоту щодо їх класифікаційних ознак, визначення продуктів, специфіки життєвих циклів, цінності і складу стейкхолдерів, що у повному обсязі характеризує поповнення флоту як об'єкт управління проєктами. У результаті тайм-чартерної оренди компанія обмежена у своїх правах на судно і може здійснювати тільки комерційну діяльність. Цей вид оренди допомагає вирішити коротко- і середньострокові завдання, пов'язані з ринковою діяльністю і необхідністю поповнення флоту. Концепція і модель проактивного формування параметрів проєкту фрахтування флоту в конкретних ринкових умовах з урахуванням їх подальшого розвитку забезпечує встановлення характеристик продукту проєкту і життєвого циклу з урахуванням інтегрального впливу динаміки кон'юнктури ринків, пов'язаних з проєктом. Для кожного конкретного виду проєктів фрахтування флоту визначено основні класифікаційні ознаки, специфіка життєвих циклів, цінність та склад учасників. Отже, актуальним залишається формування моделей управління реалізацією інноваційних проєктів, програм, зокрема в Україні в її післявоєнних умовах, у парадигмі невизначеності криз у повоєнний період.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The beginning of the full-scale invasion of russia into Ukraine caused significant human, economic and political losses, as well as destruction of the shipping system of water transport. Nevertheless, in the future (in the post-war period) all losses received must be restored according to projects and programs in the post-war period. This paper examines the current scientific and applied problem of developing approaches to managing the success of fleet chartering projects based on proactive research of shipping companies. The authors have identified the main factors affecting fleet chartering processes: trends in the charter market; the volume of transport work in already developed markets, opportunities to enter new markets, the level of prices for ships, the state of the turbulent environment. The main strategic goals that determine the need to replenish the shipping company's fleet have been established. The main types of fleet replenishment projects corresponding to the following options for fleet replenishment have been identified: shipbuilding, ship acquisition, leasing (bareboat charter), short- and medium-term lease of ships (time charter). Classification of the main types of fleet replenishment projects, regarding their classification features, definition of products, specifics of life cycles, value and composition of stakeholders, which fully characterizes fleet replenishment as an object of project management. As a result of the time charter lease, the company is limited in its rights to the vessel and can only carry out commercial activities, and this type of lease allows solving short- and medium-term tasks related to market activity and the need to replenish the fleet. The concept and model of the proactive formation of fleet chartering project parameters in specific market conditions, taking into account their further development, which ensures the establishment of project product characteristics and the life cycle, taking into account the integral influence of the dynamics of the market conditions related to the project. For each selected type of fleet chartering project, the main classification features, specifics of life cycles, value and composition of participants are established. Thus, the formation of management models for the implementation of innovative projects, programs, in particular in Ukraine in its post-war conditions, in the paradigm of uncertainty of crises in the post-war period, remains relevant.

Література:

  1. A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation (P2M). Volume I, Revision 3. Project Management Association of Japan (PMAJ), 2005. URL: https://pmpractice.ru/knowledgebase /normative/projectstandarts/p2m/
  2. Буркинський Б. В., Нікішина О. В. Селективне регулювання розвитку товарних ринків: теорія та практика. Одеса: НАН України, ДУ ІРЕЕД НАНУ. 2023. 267с.
  3. Берневек Т. І. Управління успіхом проєктів поповнення флоту на основі проактивних маркетингових досліджень: автореф. дис. канд. техн. наук: 05.13.22. Управління проєктами і програмами. ОНМУ. Одеса, 2018. 20 с.
  4. Danchuk V. D., Alkema V. G., Sevostianova A. V., Bakulich O. O. Wheel working system in a team: relationship between different personnel in a marine project. Financial and credit activities: problems of theory and practice. 4 (35), 2020. Р.277-286. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i35.222093
  5. Zakharchenko O. V., Darushin A. V., Bileha O. V., Riepnova T. P. The Method of project team formation on the example of the ship’s crew. Blue Eyes Intelligence Engineering and Sciences Publication’ for the purpose of publication in the ‘International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering’ Volume-8 Issue-10, 2019. 521–526.
  6. Крамський С. О., Захарченко О. В. Організаційна модель управління етапами реалізації програм інфраструктурних проєктів. Управлiння розвитком складних систем. Київ: КНУБА. 2022. № 52. C. 28–34.
  7. Kolodinskyi S. B., Hutsaliuk O. M. Management of inter-firm cooperative relations for the exchange of innovations by enterprises of Ukraine. Intellectualization of logistics and supply chain management. 2022. vol.15, Р. 46–55.
  8. Kramskyi S., Kolodinskyi S., Zakharchenko O. Conceptual model for managing the phases of implementation of infrastructure projects and programmes in the post-war period. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Economics”, 2023. 10(3), 33-40. doi: 10.52566/msu-econ3.2023.33.
  9. Крамський, С. О. Mоделі та методи формування проектної команди на прикладі екіпажу морського судна: Автореф. дис...канд. техн. наук 05.13.22. Одеса: ОНМУ, Полiтехдизайн, 2014. 20 с.
  10. Lysyuk V. M. Mechanisms of implementation of the policy of selective regulation of commodity markets in the post-war period. Economic innovations. Odesa: IMPEER of NASU, 2023. № 1 (86). P. 84–96. https://doi.org/10.31520/ei.2023.25.1(86).84-96
  11. Нікольський В. В. Концептуальні основи управління портфелями проєктів і програм на прикладі морської індустрії. Управлiння розвитком складних систем. Київ: КНУБА. 2019. № 39. C. 25–31.
  12. Kramskyi S. O., Labunets I. Yu. (2023). Conceptual provisions of the formation of cargo flows of maritime transport of Ukraine in the security measure in the post-war period. Economic Innovations., Odesa: IMPEER of NASU, 2023. №4(89). Р. 68–78.
  13. Lysyuk V. M., Lozova T. P., Skoptsov K. V. Regulation of the state economy in the post-war period on the basis of selective import substitution. Economic Innovations. Odesa: IMPEER of NASU, 2023. №2(87). Р. 39–48.

References:

  1. A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation (P2M). (2005). Volume I, Revision 3. Project Management Association of Japan (PMAJ). URL: https://pmpractice.ru/knowledgebase /normative/projectstandarts/p2m/
  2. Burkynskyі, B. V., Nikishyna, O. V., (2023). Selective regulation of the development of commodity markets: theory and practice. Odesa: SO IMEER of NASU, 267.
  3. Bernevek, T. I. (2018). Fleet replenishment projects success management based on proactive marketing research. PhD (Eng.) thesis 05.13.22. Оdesa: ONMU, 20.
  4. Danchuk, V. D., Alkema, V. G., Sevostianova, A. V., Bakulich, O. O. (2020). Wheel working system in a team: relationship between different personnel in a marine project. Financial and credit activities: problems of theory and practice, 4 (35), 277–286. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i35.222093
  5. Zakharchenko, O. V., Darushin, A. V., Bileha, O. V., Riepnova, T. P. (2019). The Method of project team formation on the example of the ship’s crew. Blue Eyes Intelligence Engineering and Sciences Publication’ for the purpose of publication. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8, 10, 521–526.
  6. Kramskyі, S. O., Zakharchenko, O. V. (2022). Organization model of managing the stages of implementation of the infrastructures project and program. Management of Development of Complex Systems, 52, 28–34, dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2022.52.28-34.
  7. Kolodinskyi, S. B., Hutsaliuk, O. M. (2022). Management of inter-firm cooperative relations for the exchange of innovations by enterprises of Ukraine. Intellectualization of logistics and supply chain management, 15, 46–55.
  8. Kramskyi, S., Kolodinskyi ,S., Zakharchenko, O. (2023). Conceptual model for managing the phases of implementation of infrastructure projects and programmes in the post-war period. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Economics”, 10 (3), 33–40. doi: 10.52566/msu-econ3.2023.33.
  9. Kramskiy, S. O. (2014). Models and methods оf forming project teams on the eхample of the crew of a ship: PhD. (Eng.) thesis 05.13.22. Оdessa: ONMU, 20.
  10. Lysyuk V. M. (2023). Mechanisms of implementation of the policy of selective regulation of commodity markets in the post-war period. Economic innovations, 1 (86), 84–96. https://doi.org/10.31520/ei.2023.25.1(86).84-96
  11. Nikolskyі, V. V. (2019). Conceptual basis of management by portfolio of projects and programs on the example of the mariтіme industry. Management of development of complex systems, 39, 25–31; dx.doi.org\10.6084/m9.figshare.11340635.
  12. Kramskyi, S. O., Labunets, I. Yu. (2023). Conceptual provisions of the formation of cargo flows of maritime transport of Ukraine in the security measure in the post-war period. Economic Innovations, 4(89), 68–78.
  13. Lysyuk, V. M., Lozova, T. P., Skoptsov, K. V. (2023). Regulation of the state economy in the post-war period on the basis of selective import substitution. Economic Innovations, 2(87), 39–48.