Аннотації

Автор(и):
Бушуєв С.Д., Криворучко О.В., Цюцюра М.І.
Дата публікації:

14.03.2014

Анотація (укр):

Висвітлюються питання впровадження ідей японського стандарту Р2M шляхом застосування моделі «Нова Башта Р2M» у процесі управління програмами і проектами в галузі освіти, а саме, в управлінні проектами розвитку освіти, ґрунтуючись на ціннісному підході.

Анотація (рус):

Освещаются вопросы внедрения идей японского стандарта Р2M путем применения модели «Новая Башня Р2M» при управлении программами и проектами в области образования, а именно, в управлении проектами развития образования, основываясь на ценностном подходе.

Анотація (англ):

This paper aims to highlight the issues of implementation of the Japanese standard P2M ideas by applying the “New P2M Tower” Model in Program and Project Management in the education field, videlicet, in the Management of Education development projects based on the Value approach. Described Project Management principles formalizing typical Structure of Program Vision, Planning, Development and Implementation based on P2M standard, and Model of Program Cost Management within Program “Integration Management”. Described Project Management principles formalizing typical Structure of Program Vision, Planning, Development and Implementation in accordance to this Standard. When considering, in practice, the issues associated with Management of Project of Development educational processes, often there are cases when the project as a whole is not classified as a standalone project, but as a Component of the Program, which is the integration essence of P2M.

Література:

1.     Кендалл, И. Современные методы управления портфелями проектов и офис управления проектами: Максимизация ROI [Текст] / И. Кендалл, К. Роллинз: пер. с англ. – М.: ПМСОФТ, 2004 – 338 с.

2.     Ярошенко, Ф.А. Управление инновационными проектами и программами на основе системы знаний Р2М [Текст]: Монография // Ф.А. Ярошенко, С.Д. Бушуев, Х. Танака. – К.: «Саммит-Книга», 2012. – 272 с.

3.     Євдокимова, А.В. Концептуальна модель активності громад для задач формуванні портфеля грантових проектів соціально-економічного розвитку громад, що підтримуються міжнародними організаціями [Текст] / О.В. Євдокимова // Управління проектами та Розвиток виробництва: Зб. наук. пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2011. – № 4 (40). – С. 134–139.

4.     Мазуркевич, А.И. Управление портфелями: увязка выполняемых проектов со стратегическими целями организации [Текст] / А.И. Мазуркевич // Управление проектами и развитие производства: Cб.наук.раб. - Луганск.: изд-во ВНУ им. Даля, 2008. – № 3 (27). – С. 51–54.

5.     Молоканова, В.М. Метод формування портфеля ціннісно-орієнтованого розвитку організації [Текст] / В.М. Молоканова // Вісник Хмельницького національного університету, 2013. – №1. – С. 172 – 177.

6.     Рач, В.А. Метод інваріантних показників опису стратегій розвитку як інструмент формування портфеля проектів [Текст] / В.А. Рач, О.П. Коляда, О.А. Антонян // Управління проектами та розвиток виробництва: Зб. наук. пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. – № 2(30). – С. 91–101.

7.     Мазелис, Л.С. Модели оптимизации портфеля проектов университета с учетом рисков и корпоративной социальной ответственности [Текст] / Л.С. Мазелис, К.С. Солодухин // Университетское управление, 2012. – № 4. –  С. 53–56.

8.     Стрілковська, Н.П. Інноваційний проект як форма реалізації інноваційної політики вищого навчального закладу [Текст] // Вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка. – К.: Політехніка, 2009. – № 1 (25). – С. 176–181.

9.     Управление проектами: учеб.пособие для студентов, обучающихся по специальности «Менеджмент организации» [Текст] / И.И. Мазур [и др.]; под общ.ред. И.И.Мазура и В.Д.Шапиро. – 8-е изд., стер. – М.: Издательство «Омега-Л», 2012. – 960 с.

10.  Ноздріна Л.В. Досвід передумов запровадження інноваційних освітніх проектів у ВНЗ / Ноздріна Л.В., Полотай О.І. // Общие проблемы е-образования в высших учебных заведениях: матер. Междунар. науч.-практ. конф. INCEL-08. – 2008. – № TU: "KhPI". – С. 1– 6.

11.  Тесленко П.А. Дифференциальная модель создания ценности в проекте / П.А.Тесленко // Восточно-европейский журнал передовых технологий. – Харьков: "Технологический центр", 2011. – № 1/6 (49). – С. 46 – 48.

12.  Тесленко П.А. Гармоничное управление проектами / П.А.Тесленко // Гармоничное развитие систем – третий путь человечества: Коллективная монография по материалам трудов 1-го Международного конгресса, Одесса, 8 – 10 октября 2011г. Под ред. Э.М. Сороко, Т.И. Егоровой-Гудковой. – Одесса: Институт креативных технологий, 2011.
– С. 375 – 380.

13.  Тесленко П.А. Эволюционное развитие организационно-технических систем / П.А.Тесленко // Восточно-европейский журнал передовых технологий. – Харьков: "Технологический центр", 2010. – № 6/4(48). – С. 22 – 25.

14.  Тесленко П.А. Эволюционная теория и синергетика в управлении проектами / П.А.Тесленко // Управління проектами та розвиток виробництва: Зб.наук.пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2010. – № 4(36). – С. 38 – 44.

References:

1.          Kendall, G., Rollins, S. (2004). Modern methods of project portfolio management and project management office: Maximizing ROI. M.: PMSOFT, 338.

2.          Yaroshenko, F., Bushuev, S., Tanaka, Kh. (2012). Management of innovative projects and programs based on a system of knowledge P2M: Monograph. K.: «Summit-book», 272.

3.          3 Yevdokymova, A. (2011). Conceptual model of community activities for the tasks of a portfolio of grant projects of social and economic development of communities that are supported by international organizations. Project Management and Development of the production, №4 (40), 134-139.

4.          Mazurkevych, A. (2008). Portfolio Management: Linking ongoing projects with the strategic objectives of the organization. Project management and development of production, №3 (27), 51-54.

5.          Molokanova, V. (2013). Method of forming a portfolio of value-based development organization. Journal of Khmelnytskyi National University, №1, 172 – 177.

6.          Rach, V., Koliada, O., & Antonian, O. (2009). Method of invariant indicators describing strategies of development as a tool of project portfolio. Project management and development of production, 2(30), 91-101.

7.          Mazelys, L., Solodukhin, K. (2012). Оptimization models of portfolio projects of university based on risk and corporate social responsibility. University Management, 4, 53-56.

8.          Strilkovska, N. (2009). Innovative project as a form of implementation of innovation policy of university/ Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". Philosophy. Psychology. Pedagogy, 1 (25), 176-181.

9.          Mazur, I., Shapiro, V. (2012). Project Management. Moscow: Publishing House "Omega-L", 960.

10.       Nozdrina, L., Polotay, О. (2008). Experience of the preconditions of the innovative projects at universities. Common problems of e-Learning in higher education: Mater. Intern. scientific-practical. conf. INCEL-08, № TU: "KhPI", 1-6.

11.       Teslenko, P. (2011). Differential model of value creation in the project. East European Journal of advanced technology, 1/6 (49), 46 – 48.

12.       Teslenko, P. (2011). Harmonious project management. Harmonious development systems - the third way of mankind: Collective monograph based on the works of the 1st International Congress, Odessa, 8 - 10 October 2011. Ed. E.M.Soroko, T.I.Egorovoy-Gudkovoj, 375 - 380.

13.       Teslenko, P. (2010.) Evolutionary development of organizational and technical systems. East European Journal of advanced technology, 6/4 (48), 22 - 25.

14.       Teslenko, P. (2010). Evolutionary theory and synergy in project management. Project management and development of production, 4 (36), 38-44.