Аннотації

Автор(и):
С.Д. Бушуев, Ю.Г. Ященко, К.А. Дмитриев, С.И. Неизвестный
Дата публікації:

30.05.2014

Анотація (укр):

Розглянуто тестології стосовно до діагностики компетентності фахівців в галузі управління проектами, програмами і портфелями проектів. Результати застосування тестології демонструються на прикладі створення системи формування та оцінки компетентності фахівців управління великих програм і проектів ВАТ «ТНК- ВР».

Анотація (рус):

Рассмотрены особенности применения тестологии к диагностике компетентности специалистов в области управления проектами, программами и портфелями проектов. Результаты применения тестологии демонстрируются на примере создания системы формирования и оценки компетентности специалистов управления крупных программ и проектов ОАО «ТНК-ВР».

Анотація (англ):

Considered testology in relation to diagnostic competence of specialists in the field of management of projects, programs and portfolios of projects. The results of applying testology demonstrated on creating a system of formation and evaluation of competency management professionals of major programs and projects of JSC «TNK-BP».

Література:

1.     Канаев И. Фрэнсис Гальтон. – Ленинград, Издательство "Наука", Ленинградское отделение, 1972. – 136 с.

2.     Lord, F.M. (1980). Applications of item response theory to practical testing problems. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. – 210 p.

3.     Hambleton R. K. Swaminathan H. Rogers H. J. Fundamentals of Item Response Theory. Newbury Park, CA: Sage Press. 1989. – 174 p.

4.     Аванесов В.С. Основы научной организации педагогического контроля в высшей школе. – М.: МИСиС, 1989. – 167 с.

5.     Нейман Ю.М., Хлебников В.А. Введение в теорию моделирования и параметризации педагогических тестов. – М.: Прометей, 2000. –169 с.

6.     Челышкова М.Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учебное пособие. – М.: Логос, 2002. – 432 с.

7.     Michael J. Kolen, Tianyou Wang, Won-Chan Lee. Conditional Standard Errors of Measurement for Composite Scores Using IRT. International Journal of Testing, vol. 12, no. 1, pp. 1-20, 2012.

8.     Shun-Wen Chang. Methods in Scaling the Basic Competence Test. Educational and Psychological Measurement - EDUC PSYCHOL MEAS, vol. 66, no. 6, pp. 907-929, 2006.

9.     Шмелев А.Г. Практическая тестология. – М.: Маска, 2013. – 540 с.

10.  Ефремова Н. Ф. Современные тестовые технологии в образовании: Учеб. пособие. – М.: Логос, 2003. – 176 с.

11.  Майоров А.Н. Теория и практика создания тестов для системы образования. – М.: Народное образование, 2000, - 352с.

12.  Зуева А.Г., Неизвестный С.И. О применении таксономии в проектном управлении // Управление проектами и программами. – №2, 2009. – С.94-105.

13.  Евтюхин Н.В., Бондарева Т.В., Дубинина Т.В., Сурыгина И.Ю. Современное состояние методов тестирования знаний и умений за рубежом и в России // Инновации в образовании, 2004. – №1. – С.27-47.

14.  Соколова И.И. Компьютерное тестирование как наукоемкая педагогическая технология. Известия РГПУ им. А.И. Герцена, Вып.2, том 4, 2004, С.77-87.

15.  PMBOK PMI (Руководство к Своду Знаний по управлению проектами), Национальный стандарт США. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide) – Fourth Edition (2008). Recognised by the American National Standards Institute (ANSI) as an American National Standard (ANSI/PMI 99-001-2008).

16.  International Competence Baseline, International Project Management Association, version 3.0, IPMA, 2010.

17.  Duncan W.R. GAPPS, Global Alliance for Project Performance Standards. 2002. http://www.globalpmstandards.org/

18.  Моррис Питер У.Г. Нерелевантность управления проектами как профессиональной дисциплины // Управление проектами. – №3, 2005. – С. 4-19.

19.  Неизвестный С.И. О стандартах системы образования в менеджменте. Управление проектами и программами. – №2, 2008. – С.146-159.

20.  Bushuev S., Yashenko Yu., Tovb A., Neizvestny S. (2012). System paradigm of collective and individual competences of project management specialists. Reports on 26th IPMA World Congress. Greece, Iraklion, 29–31 October 2012, pр. 605–614.

21.  Veikko Valila et al. “How to find the Project Managers for big projects?” Proceedings of the 22-th IPMA World Congress, Roma, 8-11 Nov. 2008.

22.  Бушуев С.Д., Неизвестный С.И. Жизненный цикл менеджера проектов в современном мире // Управлiння розвитком складных систем. – К., вып. 6, 2011, С. 10-23.

23.  Беспалько В.П. Слагаемые педагогической технологии. – М.: Педагогика, 1989. – 190 с.

24.  Неизвестный С.И. Новая парадигма обучения дисциплинам управления проектами // Управление проектами и программами, 2013. – №3. – С. 228-239.

References:

1.   Chanayev I. Francis Galton. - Leningrad, Publishing House "Nauka", Leningrad Branch, 1972. - 136.

2.   Lord, F.M. (1980). Applications of item response theory to practical testing problems. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. – 210 p.

3.   Hambleton R. K. Swaminathan H. Rogers H. J. Fundamentals of Item Response Theory. Newbury Park, CA: Sage Press. 1989. – 174 p.

4.   Avanessov V.S. Through scientific pedagogical control in high school. M., MISA, 1989. - 167 p.

5.   Neumann J.M., Khlebnikov, V.A. Introduction to modeling and parameterization pedagogical tests. –M.: Prometheus, 2000. – 169 p.

6.   Chelyshkova M.B. Theory and practice of designing pedagogical tests: Textbook. Logos, Moscow, 2002. -432p.

 

7.   Michael J. Kolen, Tianyou Wang, Won-Chan Lee. Conditional Standard Errors of Measurement for Composite Scores Using IRT. International Journal of Testing, vol. 12, no. 1, pp. 1-20, 2012.

8.   Shun-Wen Chang. Methods in Scaling the Basic Competence Test. Educational and Psychological Measurement - EDUC PSYCHOL MEAS, vol. 66, no. 6, pp. 907-929, 2006.

9.   Shmelev AG Practical testers. M.: Mask, 2013. – 540p.

10. Ephraim N.F. Modern test technology in education. Textbook. allowance. Logos, Moscow, 2003.-176p.

11. Mayorov, A.N. Theory and practice of tests for the education system. M.: Education, 2000 – 352 p.

12. Zueva A.G., Neizvestnyj S.I. On the application of project management taxonomy. Project and Program Management, № 2, 2009, pp. 94-105.

13. Evtyuhin N.V., Bondarev T.V., Dubinin T.V., Surygin I.Y. Current state methods of testing knowledge and skills abroad and in Russia. Innovation in Education. 2004, № 1, p. 27-47.

14. Sokolova I.I. Computer testing as a knowledge-based educational technology. Proceedings RSPU. AIGertsena, Issue 2, Volume 4, 2004, p. 77-87.

15. PMBOK PMI (A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK Guide) -- Fourth Edition (2008). Recognised by the American National Standards Institute (ANSI) as an American National Standard (ANSI/PMI 99-001-2008).

16. International Competence Baseline, International Project Management Association, version 3.0, IPMA, 2010.

17. Duncan W.R. GAPPS, Global Alliance for Project Performance Standards. 2002. http://www.globalpmstandards.org/

18. Peter Morris H.S. Irrelevance of project management as a professional discipline. Project Management, № 3, 2005, p. 4-19.

19.Neizvestnyj S.I. On the standards of the education system in management. Project and Program Management, № 2, 2008, p. 146-159.

20. Bushuev S., Yashenko Yu., Tovb A., Neizvestny S. (2012). System paradigm of collective and individual competences of project management specialists. Reports on 26th IPMA World Congress. Greece, Iraklion, 29–31 October 2012, pр. 605–614.

21. Veikko Valila et al. “How to find the Project Managers for big projects?” Proceedings of the 22-th IPMA World Congress, Roma, 8-11 Nov. 2008.

22. Bushuyev S.D.,Neizvestnyj S.I. The life cycle of a project manager in the modern world. Managing the development of complex systems, Kiev, Issue 6, 2011, p. 10-23.

23. Bespal'ko V.P. Terms of educational technology. M.: Education, 1989. – 190 p.

24. Neizvestnyj S.I. The new paradigm of learning project management disciplines. Project and Program Management,
№ 3, 2013, p. 228-239.