Аннотації

Автор(и):
М.М. Маляр, А.Ю. Штимак
Автор(и) (англ)
N.N. Maliar, A.Yu. Shtymak
Дата публікації:

30.05.2014

Анотація (укр):

Розглянуто проблему визначення рівня компетентності випускника ВНЗ на підставі оцінок, одержаних у процесі навчання у ВНЗ. Для цього використано теорію нечітких множин та методи обробки даних в умовах нечітко заданої інформації. Описано процедуру визначення нечіткої вихідної величини – рівня компетентності від декількох нечітких вхідних величин –оцінок.

Анотація (рус):

Рассмотрена проблема определения уровня компетентности выпускника вуза, на основании оценок, полученных в процессе учёбы в вузе. Для этого используется теория нечётких множеств и методы обработки данных в условиях нечётко заданной информации. Описана процедура определения нечёткой исходной переменной – уровня компетентности от нескольких нечётких входных переменных – оценок.

Анотація (англ):

This research examines the problem of determining the level of competence of a university graduate on the basis of the marks obtained during the study in a higher educational institution. The formation of a professional competence of students is influenced by various disciplines, which are combined into a preparation courses as well as factors such as participation in their peculiar projects, science conferences and seminars, competitions, etc. To determine the level of competence of a graduate this paper describes a procedure that consists of several stages: determining the level of competence upon study courses and the level of competence of a graduate. For this purpose, fuzzy sets theory and methods of data processing in terms of clearly specified information are used. This paper also describes the procedure of determining the fuzzy output value – the level of competence from several fuzzy input values – estimates.

Література:

1.     Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования [Текст] / И.А. Зимняя // Высшее образование. – 2003. – № 5. – С. 34-42.

2.     Васильєва К.С. Оцінювання студентів в умовах компетентнісного підходу [Текст] / К.С. Васильєва, О.А. Щербина // Управління розвитком складних систем. – К.:КНУБА, 2013. – Вип. 16. – С. 159-163.

3.     Татур Ю.Г. Компетентность в структуре модели качества подготовки специалистов [Текст] / Ю.Г. Татур // Высшее образование сегодня. – 2004. –  №3.

4.     Ларионова Г.А. Компетенции в профессиональной подготовке студентов вуза [Текст]/ Г.А. Ларионова. – Челябинск: ЧГАУ, 2004. – 206 с.

5.     Маляр М.М. Побудова моделі оцінювання компетентності випускника [Текст] / М.М. Маляр.,  А.Ю. Штимак // Обчислювальний інтелект (результати, проблеми, перспективи): Матеріали 1-ї Міжнародної науково-технічної конференції (10-13 травня 2011 р., м. Черкаси). – Черкаси: Маклаут,  2011. – С. 342..

6.     Маляр М.М. Модель формування рейтингової оцінки знань випускника вузу [Текст] / М.М. Маляр, А.Ю. Штимак // Інформаційні технології та інформаційна безпека в науці, техніці та навчанні “ІНФОТЕХ-2013”: Матеріали між нар. наук.-практ. конф. – Севастополь: Вид-во СевНТУ, 2013. – С. 99-100.

7.     Маляр М.М. Структурна схема оцінки компетентності студента [Текст] / М.М. Маляр.,  А.Ю.  Штимак  // Інформаційні технології та інформаційна безпека в науці, техніці та навчанні "ІНФОТЕХ-2011": Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., м. Севастополь, 5-10 вересня 2011 р. – Севастополь: Вид-во СевНТУ, 2011. – С. 216.

8.     Заде Л.А. Понятие лингвистической переменной и его применение к принятию приближенных решений [Текст] / Л.А. Заде. – М.: Мир, 1976. – 165 с.

9.     Маляр Н.Н. Моделирование оценки знаний выпускника вуза [Текст]  / Н.Н. Маляр, А.Ю. Штимак  // Problem of computer Intelectualization. – Kyiv-Sofia. – 2012.  – Р. 340-344.

10.  Полещук О.М. О применении нечетких множеств в задачах построения уровневых градаций [Текст] / О.М. Полещук // Лесной вестник. – 2000. – №4(13). –  С.143-146.

Зайченко Ю.П. Нечёткие модели и методы в интеллектуальных системах [Текст]: учеб. пособие / Ю.П. Зайченко. –  К.: Изд. дом "Слово", 2008. – 354 с.

References:

1.     Zimniaya, I. A. (2003). Key competencies - a new paradigm of education result. Higher education, 5, 34-42.

2.     Vasylyeva, K. S, Shherbyna, O. A. (2013). Evaluation of students in a competency approach. Management of complex systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 16, 159-163.

3.      Tatur, Y. H. (2004). Competence in the model structure of the quality of training specialists. Higher education today.

4.      Larionova, G.A.(2004). Competence in the training of university students. Chelyabinsk: ChGAU.

5.      Maliar M. M., Shtymak A. Yu. (2011). Construction of the model of assessment of competence of a graduate. Computational Intelligence (results, problems and prospects): Proceedings of the 1st International Scientific and Technical Conference. Cherkasy: Maklaut.

6.     Maliar, M. M., Shtymak, A. Yu. (2013). Model of formation of rating of knowledge of a graduate. “INFOTEH-2013” – IT and information security in science, technology and education: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Sevastopol: SevNTU.

7.     Maliar M. M., Shtymak A. Yu. (2011). Block diagram of the evaluation of the student's competence. “INFOTEH-2011” – IT and information security in science, technology and education: Proceedings of the International Scientific and Practical Conference. Sevastopol:  SevNTU.

8.     Zadeh, L.A. (1976). Concept of linguistic variable and its application to the adoption of approximate solutions. Moskow: Mir.

9.     Maliar N. N., Shtymak A. Yu. (2012). Modeling of the rating of knowledge of graduates. Problem of computer Intelectualization (pp. 340-344). Kyiv- Sofia.

10.  Poleschuk O.M. (2000). On the application of fuzzy sets in problems of constructing leveled gradations. Lesnoy vestnik, 4(13), 143-146.

Zaychenko Yu. P. (2008). Fuzzy models and methods in intelligent system. Kyiv: "Slovo".