Аннотації

Автор(и):
Хміль І.О.
Дата публікації:

24.12.2014

Анотація (укр):

Розглянуто взаємодію суб’єктів, що формують інформаційний образ геопросторових об’єктів у віртуальній спільноті у реальному та віртуальному середовищах. Також описано формальну модель корпусу релевантних текстів, екстрагованих з інформаційного наповнення віртуальних спільнот за допомогою словника синонімів назв геопрострових об’єктів.

Анотація (рус):

Рассмотрено взаимодействие субъектов, формирующих информационный образ геопространственных объектов в виртуальном сообществе в реальной и виртуальной средах. Также описана формальнуая модель корпуса релевантных текстов, экстрагированных из информационного наполнения виртуальных сообществ с помощью словаря синонимов названий геопространственных объектов.

Анотація (англ):

The article considers the interaction of components of an information image of the author as the subject of previous experience, geospatial object, which is the main object of the formation of the previous experience and virtual communities as a tool for generating and obtaining relevant to geospatial objects text corpus. We analyzed the result of the interaction of two media: a real-world environment, which is formed by the primary and secondary experience of the author in relation to geospatial object and the virtual, the Internet, where a corresponding array of information displays any previous experience of the author, is structured according to the content of the service in which it is located, but does not have the clear classification, the author and his characteristics are not identified. Also we described a formal model of the relevant body of texts that is extragavant of content virtual communities through the use of pre-formed dictionary of synonyms of the names of geospatial objects. The model highlights the main (body text, consisting of descriptors, markers and other auxiliary parts) and additional (previously declared info about the author, which is available from the online community) components that are involved in further shaping the image information and its analysis.

Література:

1.     Johnson T. J. Webelievability: A Path Model Examining How Convenience and Reliance Predict Online Credibility. / T. J. Johnson and B. Kaye // Journalism and Mass Communication Quarterly (79). – 2002. – 619-642 p.

2.     Oudshoff A.M., Bosloper I.E., Klos T.B., Spaanenburg L. Knowledge discovery in virtual community texts: Clustering virtual communities //Journal of Intelligent & Fuzzy Systems. – IOS Press, 2003. - Vol.14.- №1.- P.13-24.

3.     Pekar V., Ou Sh. Discovery of Subjective Evaluationsof Product Features in Hotel Reviews // Journal of Vacation Marketing. – 2008. – Vol. 14. – № 2. – P. 145 – 155.

4.     Saurí R, Pustejovsky J. FactBank: a corpus annotated with event factuality // Language Resources and Evaluation.. - Springer Netherlands, 2009.-Vol.43. - №3. – P.227-268.

5.     Жежнич П.І. Часові бази даних: моделі та методи реалізації :[Монографія] / П.І. Жежнич – Львів:Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2007. – 260 с.

6.     Тимовчак-Максимець О.Ю. Аналіз комунікативної взаємодії на веб-форумах: інформаційна поведінка та учасники / О.Ю. Тимовчак-Максимець, А.М. Пелещишин, К.О. Слобода // Інформаційні системи та мережі: [збірник наукових праць] / відповідальний редактор В. В. Пасічник. - Львів : Вид-во Національного університету "Львівська політехніка", 2011. - 387 с. : іл. - (Вісник / Національний університет "Львівська політехніка" ; № 699). – С. 352-361.

7.     Федушко С. Методи визначення соціально-демографічних характеристик користувачів соціальних комунікацій / С. Федушко, А. Пелещишин, Ю. Сєров // Комп’ютерні науки та інженерія (CSE-2011): тези V міжнародної науково-практичної конференції молодих вчених, 24-26 листопада 2011 р., Львів. – Львів: Вид-во НУ „Львівська політехніка”, 2011.– С.358-361.

8.     Федушко С.С. Алгоритм валідації інтернет-імен користувачів віртуальних спільнот / С.С. Федушко, Ю.О. Сєров //Вісник НУ "Львівська політехніка": Комп’ютерні науки та інформаційні технології. – Львів: Вид-во НУ "ЛП", 2011. – №719. – С.215-219.

9.     Федушко С.С. Особливості визначення та опису соціально-демографічних характеристик в соціальних комунікаціях/ С.С. Федушко // Вісник Національного університету "Львівська політехніка": Комп’ютерні науки та інформаційні технології. – Львів: Вид-во НУ "ЛП", 2011. – №694. – С.75-85.

10.  Хміль І. Побудова концептуальних сіток для аналізу тематичної близькості геопросторових об’єктів // Інформація, комунікація, суспільство: матеріали ІІІ Міжнародної наукової конференції ІКС-2014, 21-24 травня, 2014 року, Львів-Славське. – Львів: Вид. Львівської політехніки, 2014. – С. 200-201.

11.  Хміль І. Формування пошукових запитів для опрацювання інформації у геоінформаційних системах // Інформація, комунікація, суспільство: матеріали І Міжнародної наукової конференції ІКС-2012, 25-28 квітня, 2012 року, Львів. – Львів: Вид. Львівської політехніки, 2012. – С. 122-123.

References:

1.     Johnson, T. J. (2002). Webelievability: A Path Model Examining How Convenience and Reliance Predict Online Credibility / T. J. Johnson and B. Kaye // Journalism and Mass Communication Quarterly (79). – 619-642.

2.     Oudshoff, A.M. (2003). Knowledge discovery in virtual community texts: Clustering virtual communities / Oudshoff A.M., Bosloper I.E., Klos T.B., Spaanenburg L. // Journal of Intelligent & Fuzzy Systems. - Vol.14.- №1.- 13-24.

3.     Pekar, V. (2008). Discovery of Subjective Evaluationsof Product Features in Hotel Reviews / Pekar V., Ou Sh.  // Journal of Vacation Marketing. – Vol. 14. – № 2. – 145 – 155.

4.     Saur,í R. (2009). FactBank: a corpus annotated with event factuality/ Saurí R, Pustejovsky J. // Language Resources and Evaluation. - Vol.43. - №3. –227-268.

5.     Zhezhnych, P. I. (2007). Temporal databases: models and methods of implementation: Lviv Polytechnic National University Publishing house, 260.

6.     Tymovchak-Maksymets, O.Yu. (2011). Analysis of communicative interaction on web forum: information behavior and participants / Tymovchak-Maksymets, O.Yu., Peleshchyshyn, A. M., Sloboda, K.O. // Information Systems and Networks, 699. – 352-361.

7.     Fedushko, S. S. (2011). Methods for determining of the social communications users socio-demographic characteristics/ Fedushko, S. S., Peleshchyshyn, A. M., Syerov, Yu. O. // Computer Science and Engineering (CSE-2011). – 358-361.

8.     Fedushko, S. S. (2011). Algorithm Validation online usernames virtual communities/ Fedushko, S. S., Syerov, Yu. O. // Computer Science and Information Technologies. – №719. – С.215-219.

9.     Fedushko, S. S. (2011). Features of definition and description of the socio-demographic characteristics in social communications. Computer Science and Information Technologies, 694. – 75-85.

10.  Khmil, I. (2014). Building a conceptual grids for analysis of geospatial objects thematic proximity. Information, communication, society: materials IIІ International conference ICS-2014. – 200-201.

11.  Khmil, I. (2012). Search queries forming for information processing in GIS. Information, communication, society: materials І International conference ICS-2012. – 122-123.