Аннотації

Автор(и):
Mikhieieva Olga
Автор(и) (англ)
Mikhieieva Olga
Дата публікації:

04.10.2016

Анотація (укр):

Життєвий цикл проектного менеджера зазвичай характеризується ролями, що виконуються в проекті, а також нерідко у межах стандартів провідних асоціацій управління проектами (УП). Проте, необхідно зазначити, що розвиток проектного менеджера за природою є різнобічним і таким, що відхиляється від лінійного послідовного навчання та кар’єри. Навчання впродовж життя – це важливий аспект ровзитку проектного менеджера, оскільки цей розвиток досить часто залишається динамічним до кінця професійного життєвого циклу. Розвиток проектного менеджера може бути описаний у таких напрямах, як академічний, професійний та особистий. У даній статті автор підкреслює важливість навчання впродовж життя та таких аспектів навчання, розвитку та досвіду, що мають значення для навчання впродовж життя у сфері УП; а також необхідність стимулювання такого розвитку за рахунок доступних УП підходів.

Анотація (рус):

Жизненный цикл проектного менеджера обычно описывается посредством ролей, которые выполняются в проекте, и часто в рамках одной из ведущих профессиональных ассоциаций управления проектами (УП). Однако, развитие проектного менеджера по своей природе является многосторонним, и оно может отклоняться от прямолинейного последовательного образования и карьеры. Обучение в течение всей жизни – это важный аспект в развитии проектного менеджера, поскольку зачастую это развитие динамично до самого конца жизненного цикла. Развитие проектного менеджера можно описать в рамках таких направлений, как академическое, профессиональное и личное. В данной статье автор подчеркивает значимость обучения в течение всей жизни в сфере управления проектами, а также необходимость побуждать к такому развитию с помощью доступных УП подходов.

Анотація (англ):

The life cycle of a project manager is usually described by the roles played in a project and often framed within one of the leading professional project management (PM) organizations. Nevertheless, the development of project managers is by nature many-sided and it might deviate from linear progressive education and career. The life-long perspective is an important aspect of project manager’s development, as its dynamics often lasts till the very end of the professional life cycle. Project manager’s development can be described in such directions as academic, professional, and personal. In this paper, the author highlights the significant role of life-long learning and those aspects of education, development, and experience, which are relevant for life-long learning in project management; as well as the need to empower such learning which can be addressed though the available PM practices.

Література:

References:

 

  1. AIPM Professional Competency Standards for Project Management. (2008). Australian Institute of Project Management. Retrieved from https://www.aipm.com.au/
  2. Bredillet, C. (2007). Projects: Learning at the edge of organization. The Wiley Guide to Project Organization and Project Management Competencies, 168-192.
  3. Bushuyev, S.D., Bushuyev, D.A., Rogozina V.B., Mikhieieva, O.V. (2015). Convergence of Knowledge in Project Management. The 8th IEEE International Conference on Intelligent Data Acquisition and Advanced Computing Systems: Technology and Applications.
  4. Crawford, L., French, E., Lloyd-Walker, B. (2013). From outpost to outback: project career paths in Australia. International Journal of Project Management, 31, 1175-1187.
  5. European Commision. (б.д.). Descriptors defining levels in the European Qualifications Framework (EQF). Retrieved from https://ec.europa.eu/ploteus/en/content/descriptors-page
  6. Huemann M., Turner R., Keegan A. (2007). Managing Human Resources in the Project-Oriented Company. The Wiley Guide to Project Organization and Project Management Competencies. The Wiley Guide to Project Organization and Project Management Competencies, 117-142.
  7. Huemann, M., Turner, R., Keegan, A. (2004). Managing human resources in the project-oriented company. The Wiley Guide to Managing Projects, 1061-1086.
  8. IPMA Individual Competence Baseline – ICB 3. (2006). IPMA. Retrieved from www.ipma.ch
  9. IPMA Individual Competence Baseline – ICB 4. (2015). IPMA. Retrieved from www.ipma.ch.
  10. IT Job Families. (10 March 2016 г.). Retrieved from http://hr.ucf.edu: http://hr.ucf.edu/files/IT_Job_Codes_Titles.pdf
  11. Knapper, C., Cropley A.J. (2000). Lifelong learning in higher education. London: Kogan Page.
  12. McClelland, G. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American Psychologist. Retrieved from http://www.servicelearning.msu.edu/upload/2.8.pdf
  13. MCEECDYA. (2010). The Australian Blueprint for Career Development. Canberra: Miles Morgan Australia, Commonwealth of Australia.
  14. PMI. (2007). Project Manager Competency Development Framework (2nd Edition). Project Management Institute.
  15. Savelsbergh, C.M.J.H., Liselore A. Havermans, Storm, P. (2016). Development paths of project managers: What and how do project managers learn from their experiences? International Journal of Project Management, 34, 559-569.
  16. World Declaration on Higher Education for the Twenty-First Century. (1998). Retrieved from http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_eng.htm
  17. Kostyrko, T.N. (2011). Univesities of Ukraine: join to the direct of free access. Vistnyk ONU, Vol.16, 1/2 (5/6), 283–289.