Аннотації

Автор(и):
Гарбуз С.К.
Автор(и) (англ)
Garbuz Svitlana
Дата публікації:

26.12.2017

Анотація (укр):

Розглянуто доцільність використання «м'яких технологій» для управління стейкхолдерами освітніх проектів підготовки інженерних кадрів для суднобудівної галузі. Досліджено хронологію подій освітнього проекту та встановлено динаміку, яка показує зміни рівня зацікавленості сторін проекту. Враховано формування «Ба» елемента проекту, єдиного ментального простору, в P2M (Project's Ba), що створюється учасниками проекту. Проведені дослідження дозволяють успішно реалізовувати освітні проекти, які залежать від «м'яких» компонентів. Запропоновано вважати відхилення фактичних метрик проекту від очікуваних, як індикатор зміни зацікавленості сторін. Оскільки в процесі реалізації проекту бере участь велика кількість людей, у яких є різні знання в різних сферах, вони зобов'язані свої зусилля спрямувати на досягнення єдиної мети та отримання єдиного запланованого результату.

Анотація (рус):

Рассмотрена целесообразность использования «мягких технологий» для управления стейкхолдерами образовательных проектов подготовки инженерных кадров для судостроительной отрасли. Исследована хронология событий образовательного проекта и установлена динамика, показывающая изменения уровня заинтересованности сторон проекта. Учтено формирование «Ба» элемента проекта, единого ментального пространства в P2M (Project's Ba), создающегося участниками проекта. Проведенные исследования позволяют успешно реализовывать образовательные проекты, зависящие от «мягких» компонентов. Предложено считать отклонения фактических метрик проекта от ожидаемых, как индикатор изменения заинтересованности сторон. Поскольку в процессе реализации проекта принимает участие большое количество людей, у которых есть разные знания в разных сферах, они обязаны свои усилия направить на достижение единой цели и получение единого запланированного результата.

Анотація (англ):

Identification and evaluation of factors that influence the level of interest of stakeholders are necessary for the implementation of development projects of the University. Successful passage of the stages of such projects are of current interest in an unstable surrounding and requires the appropriate management. We have studied the practicability of using "soft technology" for stakeholders’ control over educational projects of training of engineers for the shipbuilding industry. We have looked into the chronology of events of the educational project and there have been determined the dynamics, which show the changes in the level of interest of the parties of the project. We have taken into account the formation of "Ba" project item in P2M (Project's Ba), a single mental space created by the project participants. It is proposed to consider the deviation of actual metrics of the project from the anticipated, as an indicator of changes in the interest of the parties. The established research makes it possible to implement successfully the educational projects that depend on the "soft" components. Since the implementation of the project involves a large number of people who have different skills in different areas, they are required to send their efforts to achieve the common goal and getting the common planned result. A promising area of the research is the use of the above mentioned technologies in the stakeholders’ management over the project preparation of engineering personnel.

Література:

1. Тесля, Ю. Н., Применение теории несилового взаимодействия в проактивном управлении качеством проекта  [Текст] / Ю. Н. Тесля, В .В. Концевич  // Зб. наук. праць «Управління розвитком складних систем». – К. : Нац. ун-т буд-ва і архіт, 2013. –  №13. –  С.58 – 62.

2. Молоканова, В. М. Інтераційна модель життєвого циклу портфеля проектів розвитку організації [Текст] / В. М. Молоканова // Зб. наук. праць «Управління розвитком складних систем» – К. : Нац. ун-т буд-ва і архіт, 2013. – №14. – С. 52 -61.

3. Powered by WordPress and Origin. Thinking about high quality testing – Текст. дані. – [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://bugscatcher.net/archives/3560  –  21.08.2016р. – Назва з екрана.

4. Сравнение стандартов P2M и PMBoK 4-й редакции. Часть 2 (C) 2002-2016 PMProfy [Електронний ресурс]: – Режим доступу: http://www.pmprofy.ru/content/rus/168/1682-article.asp –  19.08.2016р. – Назва з екрана.

5. Доценко, Н. В. Применение модели "Стейкхолдер" для анализа эффективности управления заинтересованными сторонами проекта [Текст] / Н. В. Доценко, А. И. Скрынник, А. И. Лысенко // Радіоелектронні і комп’ютерні системи.2015. – № 1. – С. 115–119.

6. Управление программами и проектами: 17-модульная программа для менеджеров «Управление развитием организации». Модуль 8 [Текст] / Разу М.Л., Воропаев В.И., Якутии Ю.В. и др.М. : ИНФРА-М, 2000. – 320 с.

7. Аль Атум Мохаммад Фаиз Ахмад Определение и классификация мягких проектов как основа планирования их содержания [Текст] / Атум Мохаммад Фаиз Ахмад Аль // Технологический аудит и резервы производства. – Луганськ: СНУ ім. В. Даля,- 2015. – №1(3). – С. 46-52.

8. Грабарь, В. В. Анализ заинтересованных сторон проекта: методология, методика, инструменты [Текст] /
В. В. Грабарь, М. М. Салмаков //
«ARS ADMINISTRANDI». – 2014. – № 2. – C. 36-44.

9. Ronald, K. Mitchell Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts [Text]  / Ronald, K. Mitchell Bradley R. Agle, Donna J. Wood // The Academy of Management Review, Vol. 22, No. 4 (Oct., 1997), pp. 853-886.

10. Ерасов, Б.С. Социальная культурология [Текст]: Пособие для студентов высших учебных заведений /
Б.С. Ерасов. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Аспект Пресс, 2006. – 591 с.

References:

1. Teslya, U.N. (2013). Use of the nonpower interaction in the proactive project quality management theory  [Text] / U.N. Teslya, V.V. Kontcevich // Management of development of complex systems. Kyiv National University of Construction and Architecture, 13, 58–62.

2. Molokanova, V.M. (2013). Iteration model of the organization development project portfolio service life circle. Management of development of complex systems. Kyiv National University of Construction and Architecture, 14, 52-61.

3. Powered by WordPress and Origin. Thinking about high quality testing – Text. data. – [Electronic resource]: – Access regime: http://bugscatcher.net/archives/3560  –  21.08.2016. – Name from screen.

4. P2M and PMBoK standards of the 4th edition comparison. Part  2 (C) 2002-2016 PMProfy [Electronic resource]:  – Access regime:  http://www.pmprofy.ru/content/rus/168/1682-article.asp –  19.08.2016. – Name from screen.

5. Dotsenko, N.V. (2015). Use of "Stakeholder" model for the analysis of the management project efficiency by stakeholders [Text] / N.V. Dotsenko, A.I. Skrunnik, A.I. Lysenko // Radioelectronic and computer systems, 1, 115–119.

6. Management of programmes and projects: 17-module programme for managers. (2000).  «Management of organization development». Module 8 [Text] / Razu M. L., Voropaev V.I., Yakutin U.V. and others. Moscow, Russia: Infra-M., 320.

7. Al Atum, Mohammad Faiz Ahmad. (2015). Definition and classification of soft projects  like the base of their context planning. Technological Audit  and reserves of production. Lugansk: V.Dal University, 1(3), 46-52.

8. Grabar, V.V. (2014). Analysis of project stakeholders: methodology, method, ways [Text] / V.V. Grabar, M.M. Salmakov //«ARS ADMINISTRANDI», 2, 36-44.

9. Ronald, K. Mitchell (1997). Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts [Text] Ronald, K. Mitchell Bradley R. Agle, Donna J. Wood // The Academy of Management Review, Vol. 22, 4, 853-886.

10. Yerasov, B.S. (2006). Social culturology [Text]: Text-book for students of Institutes of Higher Education. Moscow, Russia: Aspect Press.