Портфельне управління еволюційним розвитком вищих навчальних закладів

Заголовок (російською): 
Портфельное управление эволюционным развитием высших учебных заведений
Заголовок (англійською): 
Portfolio management of evolutionary development of universities
Автор(и): 
Тесленко П.О.
Ключові слова (укр): 
еволюційний розвиток ВНЗ, нелінійна система, наукові та освітні проекти, портфельне управління
Ключові слова (рус): 
эволюционное развитие вузов, нелинейная система, научные и образовательные проекты, портфельное управление
Ключові слова (англ): 
evolutionary development of universities, nonlinear system, research and educational projects, portfolio management
Анотація (укр): 
Показана роль і місце наукових та освітніх проектів у портфелях розвитку ВНЗ. Пропонується застосування еволюційних механізмів управління ВНЗ як відкритої складної нелінійної системи. Наукові проекти виділені як такі, що забезпечують сталий розвиток ВНЗ, за умови продукування знання.
Анотація (рус): 
Показана роль и место научных и образовательных проектов в портфелях развития вуза. Предлагается применение эволюционных механизмов управления вузом как открытой сложной нелинейной системы. Научные проекты выделены как такие, что обеспечивают устойчивое развитие вузов, при условии выработки знания.
Анотація (англ): 
The application of the project management methodology for managing universities has proved its effectiveness and relevance. The portfolio management as a tool for project management is widely implemented now in the theory and practice of universities managing. The article presents the results of the criteria analysis on the basis of which organization’s portfolios are formed. Each of them can be used in a varying degree for university’s portfolio formation. However, higher education institution is an open complex nonlinear system. The application of classical control methods for such systems is inefficient. It is proposed to apply evolutionary mechanisms management for universities development. Universities development occurs in a multidimensional space. There are two planes in it: the research and educational projects. The combination of these projects forms university’s development portfolio. It is shown that students during the educational project (educational process) do not acquire knowledge, they acquire information. The information can be used in the production of new knowledge only at the stage of bifurcation, during decision making. The educational projects plane is linear and has no prerequisites for the generation of new knowledge. At the same time, the research projects plane is, a priori, not linear. The article shows the primacy of the research projects. It's essential to note that the research projects product must be new knowledge that passes all stages of evolutionary selection, ensuring the sustainable university development.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 17, 2014
Назва журналу, номер, рік випуску (рус): 
Управление развитием сложных систем, номер 17, 2014
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems, Number 17, 2014
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
14 Март 2014
Номер збірника: 
Розділ: 
УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТАМИ
Університет автора: 
Одеська державна академія будівництва та архітектури, Одеса
Литература: 

1.     Кендалл, И. Современные методы управления портфелями проектов и офис управления проектами: Максимизация ROI [Текст] / И. Кендалл, К. Роллинз: пер. с англ. – М.: ПМСОФТ, 2004 – 338 с.

2.     Ярошенко, Ф.А. Управление инновационными проектами и программами на основе системы знаний Р2М [Текст]: Монография // Ф.А. Ярошенко, С.Д. Бушуев, Х. Танака. – К.: «Саммит-Книга», 2012. – 272 с.

3.     Євдокимова, А.В. Концептуальна модель активності громад для задач формуванні портфеля грантових проектів соціально-економічного розвитку громад, що підтримуються міжнародними організаціями [Текст] / О.В. Євдокимова // Управління проектами та Розвиток виробництва: Зб. наук. пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2011. – № 4 (40). – С. 134–139.

4.     Мазуркевич, А.И. Управление портфелями: увязка выполняемых проектов со стратегическими целями организации [Текст] / А.И. Мазуркевич // Управление проектами и развитие производства: Cб.наук.раб. - Луганск.: изд-во ВНУ им. Даля, 2008. – № 3 (27). – С. 51–54.

5.     Молоканова, В.М. Метод формування портфеля ціннісно-орієнтованого розвитку організації [Текст] / В.М. Молоканова // Вісник Хмельницького національного університету, 2013. – №1. – С.172 – 177.

6.     Рач, В.А. Метод інваріантних показників опису стратегій розвитку як інструмент формування портфеля проектів [Текст] / В.А. Рач, О.П. Коляда, О.А. Антонян // Управління проектами та розвиток виробництва: Зб. наук. пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В. Даля, 2009. – № 2(30). – С. 91–101.

7.     Мазелис, Л.С. Модели оптимизации портфеля проектов университета с учетом рисков и корпоративной социальной ответственности [Текст] / Л.С. Мазелис, К.С. Солодухин // Университетское управление, 2012. – № 4.
– С. 53–56.

8.     Стрілковська, Н.П. Інноваційний проект як форма реалізації інноваційної політики вищого навчального закладу [Текст] // Вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка. – К.: Політехніка, 2009. – № 1 (25). – С. 176–181.

9.     Управление проектами: учеб.пособие для студентов, обучающихся по специальности «Менеджмент организации» [Текст] / И.И. Мазур [и др.]; под общ.ред. И.И.Мазура и В.Д.Шапиро. – 8-е изд., стер. – М.: Издательство «Омега-Л», 2012. – 960 с.

10.  Ноздріна Л.В. Досвід передумов запровадження інноваційних освітніх проектів у ВНЗ / Ноздріна Л.В., Полотай О.І. // Общие проблемы е-образования в высших учебных заведениях: матер. Междунар. науч.-практ. конф. INCEL-08. – 2008. – № TU: "KhPI". – С. 1– 6.

11.  Тесленко П.А. Дифференциальная модель создания ценности в проекте / П.А.Тесленко // Восточно-европейский журнал передовых технологий. – Харьков: "Технологический центр", 2011. – № 1/6 (49). – С. 46 – 48.

12.  Тесленко П.А. Гармоничное управление проектами / П.А.Тесленко // Гармоничное развитие систем – третий путь человечества: Коллективная монография по материалам трудов 1-го Международного конгресса, Одесса, 8 – 10 октября 2011г. Под ред. Э.М. Сороко, Т.И. Егоровой-Гудковой. – Одесса: Институт креативных технологий, 2011.
– С. 375 – 380.

13.  Тесленко П.А. Эволюционное развитие организационно-технических систем / П.А.Тесленко // Восточно-европейский журнал передовых технологий. – Харьков: "Технологический центр", 2010. – № 6/4(48). – С. 22 – 25.

14.  Тесленко П.А. Эволюционная теория и синергетика в управлении проектами / П.А.Тесленко // Управління проектами та розвиток виробництва: Зб.наук.пр. – Луганськ: вид-во СНУ ім. В.Даля, 2010. – № 4(36). – С. 38 – 44.

References: 

1.          Kendall, G., Rollins, S. (2004). Modern methods of project portfolio management and project management office: Maximizing ROI. M.: PMSOFT, 338.

2.          Yaroshenko, F., Bushuev, S., Tanaka, Kh. (2012). Management of innovative projects and programs based on a system of knowledge P2M: Monograph. K.: «Summit-book», 272.

3.          3 Yevdokymova, A. (2011). Conceptual model of community activities for the tasks of a portfolio of grant projects of social and economic development of communities that are supported by international organizations. Project Management and Development of the production, №4 (40), 134-139.

4.          Mazurkevych, A. (2008). Portfolio Management: Linking ongoing projects with the strategic objectives of the organization. Project management and development of production, №3 (27), 51-54.

5.          Molokanova, V. (2013). Method of forming a portfolio of value-based development organization. Journal of Khmelnytskyi National University, №1, 172 – 177.

6.          Rach, V., Koliada, O., & Antonian, O. (2009). Method of invariant indicators describing strategies of development as a tool of project portfolio. Project management and development of production, 2(30), 91-101.

7.          Mazelys, L., Solodukhin, K. (2012). Оptimization models of portfolio projects of university based on risk and corporate social responsibility. University Management, 4, 53-56.

8.          Strilkovska, N. (2009). Innovative project as a form of implementation of innovation policy of university/ Bulletin of the National Technical University of Ukraine "Kyiv Polytechnic Institute". Philosophy. Psychology. Pedagogy, 1 (25), 176-181.

9.          Mazur, I., Shapiro, V. (2012). Project Management. Moscow: Publishing House "Omega-L", 960.

10.       Nozdrina, L., Polotay, О. (2008). Experience of the preconditions of the innovative projects at universities. Common problems of e-Learning in higher education: Mater. Intern. scientific-practical. conf. INCEL-08, № TU: "KhPI", 1-6.

11.       Teslenko, P. (2011). Differential model of value creation in the project. East European Journal of advanced technology, 1/6 (49), 46 – 48.

12.       Teslenko, P. (2011). Harmonious project management. Harmonious development systems - the third way of mankind: Collective monograph based on the works of the 1st International Congress, Odessa, 8 - 10 October 2011. Ed. E.M.Soroko, T.I.Egorovoy-Gudkovoj, 375 - 380.

13.       Teslenko, P. (2010.) Evolutionary development of organizational and technical systems. East European Journal of advanced technology, 6/4 (48), 22 - 25.

14.       Teslenko, P. (2010). Evolutionary theory and synergy in project management. Project management and development of production, 4 (36), 38-44.