СИСТЕМА КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ЯК ОСНОВА ПЛАНУВАННЯ ЗМІСТУ М’ЯКИХ ПРОЕКТІВ

Заголовок (російською): 
СИСТЕМА КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ КАК ОСНОВА ПЛАНИРОВАНИЯ СОДЕРЖАНИЯ МЯГКИХ ПРОЕКТОВ
Заголовок (англійською): 
COMPETENCE SYSTEM AS A BASIS FOR PLANNING SCOPE OF THE SOFT PROJECT
Автор(и): 
Аль Атум Мохаммад Фаиз Ахмад
Автор(и) (англ): 
Alatoom Mohammad
Ключові слова (укр): 
компетентність; м’які проекти; середовище діяльності; модель діяльності; класифікація
Ключові слова (рус): 
компетентность; мягкие проекты; среда деятельности; модель деятельности; классификация
Ключові слова (англ): 
competence; soft projects; environment of activity; model of activity; classification
Анотація (укр): 
Розширення сфери застосування м’яких проектів породжує проблему планування їх змісту, яке має враховувати таку специфічну особливість, як сполучення в одній особі і продукту проекту (сформованих компетентностей) і споживача цього продукту. Для цього доцільно скористатись методами, які базуються на сервісних моделях проекту. Відсутність структурованого опису компетентностей, корисних для виконання операцій планування змісту м’яких проектів, зумовило розроблення моделей та їх представлення, які дозволили встановити сутнісний взаємозв’язок між групами компетентностей, які традиційно використовуються. Це дозволило розробити правила планування змісту та реалізації м’яких проектів.
Анотація (рус): 
Расширение сферы применения мягких проектов порождает проблему планирования их содержания, которое должно учитывать такую специфическую особенность, как сочетание в одном лице и продукта проекта – сформированных компетентностей и потребителя этого продукта. Для этого целесообразно воспользоваться методами, которые базируются на сервисных моделях проекта. Отсутствие структурированного описания компетентностей, пригодных для выполнения операций планирования мягких проектов, потребовало разработки моделей их представления, которые позволили установить сущностную взаимосвязь между традиционно применяемыми группами компетентностей. Это позволило разработать правила планирования и реализации мягких проектов.
Анотація (англ): 
Expansion of purview of soft projects generates the problem of planning of their scope that must take into account such specific feature - project product (formed competences) and consumer of this product as combination in one person. For this purpose it is expedient to take advantage of methods that are based on the project service model. Absence of the structured description of competences suitable for implementation in the soft projects planning demanded development of models and their presentations that allowed setting essence intercommunication between traditionally applied groups of competences. It allowed working out the rules of planning and realization of the soft project. The first rule is related to that at planning of work packages scope devoted to competence forming it is necessary to envisage simultaneous implementation of two types of works - on creation of activity environment and on forming of competences in this environment of activity. Second rule is correlated with the first one and concerns the project realization: during implementation of works on creation of the activity environment it is simultaneously possible and expedient to implement works on forming a few competences at once, if this environment conforms to the requirements in that these competences should be demonstrated.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 21, 2015
Назва журналу, номер, рік випуску (рус): 
Управление развитием сложных систем
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems
Мова статті: 
Русский
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
10 Январь 2015
Номер збірника: 
Розділ: 
Управління проектами
Університет автора: 
Восточноукраинский национальный университет имени Владимира Даля, Северодонецк
Литература: 

1.     Рач, В.А. Мягкие проекты: отличительные черты, классификация, масштабность применения [Текст]/
В.А. Рач // Управління проектами у розвитку суспільства. Прискорення розвитку організації на основі проектного управління: тез. доп. VI між. конф. 21-22 травня. – К.: КНУБА, 2009. – С.156 – 158.

2.     Рач, В.А. Управління проектами: практичні аспекти реалізації стратегій регіонального розвитку [Текст]: навч. посіб. / В.А. Рач, О.В. Россошанська, О.М. Медведєва; за ред. В.А. Рача. – К.: «К.І.С.», 2010. – 276 с.

3.     Руководство по управлению инновационными проектами и программами организаций [Текст]: монография; пер. на рус. яз. под ред. д.е.н., проф. Ярошенко Ф.А. – К.: Т.1, Версия 1.2. – 2011. – 209 с.

4.     Рач В.А. Структуризация схематической, системной и сервисной моделей проекта с позиций базовых положений триадной парадигмы управления проектами [Текст] / В.А. Рач, Альатум Мохаммад // Управління проектами та розвиток виробництва. - 2011. - №3(39). – С. 136 - 145.

5.     Мухамед Альатум. Концептуальная модель планирования содержания мягкого проекта на основе сервисной модели [Текст]/Альатум Мохаммад // Управління проектами та розвиток виробництва. - 2014. - № 1 (49). – С.172 – 180.

6.     Рач В.А. Идентификация компетентности в сфере управления проектами / В. А. Рач, О. В. Бирюков // Управління проектами та розвиток виробництва. - 2007. – № 1 (21). – С. 143 - 159.

7.     Про вищу освіту: Закон України [Электронный ресурс] .- http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

8.     Духнич Ю. Управление компетенциями [Электронный ресурс].- www.smart-edu.com/about-us.html.

9.     Рыжова Н. Базовые личностные компетенции: потенциал человека сегодня и завтра [Электронный ресурс] .-http://www.trainings.ru/library/articles/?id=16065.

10.  Гринвальд О.Н. Формирование социально-этической компетентности будущих юристов в воспитательно-образовательном процессе вуза [Электронный ресурс] .- http://www.sworld.com.ua/simpoz2/19.pdf.

11.  Перегудов Ф.И. Введение в системный анализ: Учеб. пособие для вузов / Ф.И. Перегудов, Ф.П. Тарасенко. – М.: Высш. школа, 1989. – 378 с.

12.  Боюр Р.В. Подход к выделению уровней матрицы компетенций [Электронный ресурс]. – edu.tltsu.ru/sites/sites_content/site117/html/media2286/approach.doc.

References: 

1.     Rach, V. Soft projects: features, classification, scale of implementation. An acceleration of organization development on the base of project management: Proc. of VI international conference. Kiev, 156-158.

2.     Rach V., Rossoshanskaya, O. & Medvedeva, E. (2010). Project management: practical aspects of regional development strategies realization. Kiev, 276.

3.     Guidance on organization’s innovative projects and programs management (2011). Kiev. Vol.1, Version 1.2, 209.

4.     Rach, V.(2011). Structuration of the project scheme, system and service models from the basic positions of triad project management paradigm / Rach, V., Alatum, Mohammad // Project management and development of production, 3(39), 136-145.

5.     Alatum, Mohammad (2014). Conceptual model of the soft project scope planning basing on the service model. Project management and development of production, 1(49), 172-180.

6.     Rach, V. (2007). Identification of competency in branch of the project management / Rach, V., Biryukov, O. // Project management and development of production, 1(21), 143-159.

7.     About high education: Law of Ukraine [electronic source] .- http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

8.     Duhnich, Y. Management of competences [electronic source] .- www.smart-edu.com/about-us.html.

9.     Ryzhova, N. Basic personality competenses: potential of a person today and tomorrow [electronic source].-http://www.trainings.ru/library/articles/?id=16065.

10.  Grinvald, O. Forming of socially-ethic competence of future lawyers in educational process of higher institution [electronic source] .- http://www.sworld.com.ua/simpoz2/19.pdf.

11.  Peregudov, F. & Tarasenko, F. (1989). Introduction to the system analyzes: Handbook for higher institutions, Moscow: 378.

12.  Boyur, R. Apprach to deviding levels of competences matrix [electronic source].- edu.tltsu.ru/sites/sites_content/site117/html/media2286/approach.doc.