АНАЛІЗ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОЕКТУ СТВОРЕННЯ ПІДПРИЄМСТВА З ОБСЛУГОВУВАННЯ ЛІТАКІВ В ЕКВАДОРІ

Заголовок (російською): 
АНАЛИЗ ОСОБЕННОСТЕЙ ПРОЕКТА СОЗДАНИЯ ПРЕДПРИЯТИЯ ПО ОБСЛУЖИВАНИЮ САМОЛЕТОВ В ЭКВАДОРЕ
Заголовок (англійською): 
ANALYSIS OF PECULIARITIES OF A PROJECT OF CREATION OF AN AIRCRAFT SERVICE ENTERPRISE IN ECUADOR
Автор(и): 
Діего Фернандо Сепеда Гуаман
Ключові слова (укр): 
створення підприємства з обслуговування літаків; структура підприємства з обслуговування літаків; сертифікат технічного обслуговування; повітряне судно; організація проекту з обслуговування літаків; ризики
Ключові слова (рус): 
структура предприятия по обслуживанию самолетов; сертификат технического обслуживания; воздушное судно; организация проекта по обслуживанию самолетов; сервис по обслуживанию самолетов; риски
Ключові слова (англ): 
structure of the aircraft maintenance company; certificate of maintenance; aircraft; organization of aircraft maintenance project; service of aircraft maintenance; risks
Анотація (укр): 
Повітряні судна є надскладними машинами, тому їх технічне обслуговування є складним і поділяється на чимало типів. Від складності обслуговування залежатиме і організація бізнесу з обслуговування повітряних суден, місце розташування такого підприємства, а також дозволи, які необхідно отримати. В Еквадорі представлені державні та приватні підприємства, причому державні підприємства мають кращий рівень технічного персоналу та ширший перелік технічних сертифікатів, які дають їм змогу обслуговувати більшу кількість (за моделями) повітряних суден. Відсутність належного обслуговування може призводити до серйозного негативного впливу на бізнесову діяльність авіакомпанії, яка володіє чи користується літаком, наданим у лізинг. Структура підприємства з обслуговування літаків визначатиметься, серед іншого, видом обслуговування літаків. Це може бути окремий підрозділ в рамках аеропорту, окреме підприємство або підрозділ заводу-виробника. Тож перед підприємством, що надає послуги з обслуговування літаків, стоятимуть ризики управління персоналом та високий рівень контролю над здійсненими роботами з обслуговування.
Анотація (рус): 
Воздушные суда являются сложнейшими машинами, поэтому их техническое обслуживание является сложным и делится на многие типы. От сложности обслуживания будет зависеть и организация сервиса по обслуживанию воздушных судов, место расположения такого предприятия, а также разрешения, которые необходимо получить. В Эквадоре представлены государственные и частные предприятия, причем государственные предприятия имеют лучший уровень технического персонала и более широкий перечень сертификатов, которые дают им возможность обслуживать большее количество (по набору моделей) воздушных судов. Отсутствие надлежащего обслуживания может привести к серьезному негативному влиянию на хозяйственную деятельность авиакомпании, которая владеет или пользуется самолетом, предоставленным в лизинг. Структура предприятия по обслуживанию самолетов будет определяться, среди прочего, видом обслуживания самолетов. Это может быть отдельное подразделение в рамках аэропорта или отдельное предприятие, или подразделение в рамках завода-производителя. В любом случае перед предприятием, оказывающим услуги по обслуживанию самолетов, стоят риски управления персоналом и высокий уровень контроля над сделанными работами.
Анотація (англ): 
Aircrafts are complex machines, so their maintenance is complex and is divided into many types. Complexity of the service will determine the organization of the aircraft maintenance service; location of such an enterprise, as well as certain permissions to be obtained. In Ecuador state-owned and private enterprises are present, moreover state-owned enterprises have a better level of technical staff and a wider list of certificates that enable them to provide maintenance services to more aircrafts (referring to models of them). Lack of proper servicing can lead to serious negative impact on the business activities of the airline that owns or uses by way of leasing the aircraft. The structure of the aircraft maintenance company will be determined, particularly, by the type of aircraft servicing. It can be a separate unit within the airport or a separate enterprise, or a division within the manufacturer’s plant. In any case, a company providing airplane maintenance services will face personnel management risks and will need to provide a high level of control over the quality of maintenance works.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 36, 2018
Назва журналу, номер, рік випуску (рус): 
Управление развитием сложных систем, номер 36, 2018
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
04 Октябрь 2018
Номер збірника: 
Розділ: 
УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТАМИ
Університет автора: 
Університет економіки і права «КРОК», Київ
Литература: 
  1. Required Aircraft Inspections [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.aviation-safety-bureau.com/aircraft-inspections.html.
  2. Mantenimiento de aviones ATR de TAME EP gracias a la DIAF [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.tame.com.ec/index.php/es/noticias/815-mantenimiento-de-aviones-atr-de-tame-ep-gracias-a-la-diaf.
  3. Mantenimiento (Alas de Socorro del Ecuador) [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.alasdesocorro.com/mantenimiento/.
  4. Moderno hangar para mantenimiento de aviones [Electronic resource]. – Mode of access: http://aeropuertoquito.aero/en/flights-and-airlines/airlines/domestic-passenger-/66-grupo-lan.html.
  5. Barg D. K. Planning airplane hangars / Donald K. Barg, Ray P. Skoff [Electronic resource]. – P. 5-11. – Mode of access: http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_13/hangars.pdf.
  6. Blake P. Aircraft Hangar Construction Guide Part I / Paul Blake [Electronic resource]. – Mode of access: http://hangardoors.aero/article/aircraft-hangar-construction-guide-part-i/.
  7. Чекрыжев Н. В. Основы технического обслуживания воздушных судов: учеб. пособие ⁄ Н. В. Чекрыжев. – Самара: Изд-во СГАУ, 2015. – 84 с.
  8. Tame arrienda un Airbus A330-200 para sus vuelos a Nueva York [Electronic resource]. – Mode of access: https://a2d.news/tame-arrienda-airbus-a330-mantener-vuelos-nueva-york/.
  9. El aeropuerto de Latacunga alberga un taller especializado en aeronaves de pasajeros y de carga [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.ecuadorinmediato.com/index.php?module=Noticias&func=news_user_view&id=121149.
  10. Centro de mantenimiento y reparación – C.M.R. [Electronic resource]. – Mode of access: http://vertical.global/centro-de-mantenimiento/.
  11. Tame arrienda un airbus A330-200 para sus vuelos a New York [Electronic resource]. – Mode of access: https://a2d.news/tame-arrienda-airbus-a330-mantener-vuelos-nueva-york/.
  12. Certificado de Aprobación OMA ER-N-30 [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.alasdesocorro.com/wp-content/uploads/2016/08/Certificado-de-Aprobacion-OMA-ER-N-30.pdf.
  13. SR Technics locations [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.srtechnics.com/about-us/our-locations/.
  14. Ecuador adquiere aviones Airbus C295 [Electronic resource]. – Mode of access: http://aviaciondigital.com/ecuador-adquiere-aviones-airbus-c295/.
  15. Current Market Outlook 2016-2035. Boeing. 54 p. [Electronic resource] Mode of access: https://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/commercial/about-our-market/assets/downloads/cmo_print_2016_final_updated.pdf.

 

References: 
  1. Required Aircraft Inspections [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.aviation-safety-bureau.com/aircraft-inspections.html.
  2. Maintenace of aircrafts ATR pertaining to TAME EP thanks to the DIAF [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.tame.com.ec/index.php/es/noticias/815-mantenimiento-de-aviones-atr-de-tame-ep-gracias-a-la-diaf. [in Spanish]
  3. Maintenace (Alas de Socorro del Ecuador) [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.alasdesocorro.com/mantenimiento/. [in Spanish]
  4. Modern hangar for aircraft maintenance [Electronic resource]. – Mode of access: http://aeropuertoquito.aero/en/flights-and-airlines/airlines/domestic-passenger-/66-grupo-lan.html. [in Spanish]
  5. Barg, D.K. Planning airplane hangars / Donald K. Barg, Ray P. Skoff [Electronic resource]. – P. 5-11. – Mode of access: http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_13/hangars.pdf.
  6. Blake, P. Aircraft Hangar Construction Guide Part I / Paul Blake [Electronic resource]. – Mode of access: http://hangardoors.aero/article/aircraft-hangar-construction-guide-part-i/.
  7. Chekryzhev N.V. (2015). Basic elements of Aircraft Maintenance: manual. Samara: Publishing house of State Agricultural University, 84. [in Russian]
  8. Tame gets an Airbus A330-200 for its flights to New-York [Electronic resource]. – Mode of access: https://a2d.news/tame-arrienda-airbus-a330-mantener-vuelos-nueva-york/. [in Spanish]
  9. Latacunga airport has a specialized workshop for cargo and passenger aircrafts [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.ecuadorinmediato.com/index.php?module=Noticias&func=news_user_view&id=121149. [in Spanish]
  10. Center for maintenance and reparation – C.M.R. [Electronic resource]. – Mode of access: http://vertical.global/centro-de-mantenimiento/. [in Spanish]
  11. Tame leases Airbus A330-200 for flights to New York [Electronic resource]. – Mode of access: https://a2d.news/tame-arrienda-airbus-a330-mantener-vuelos-nueva-york/. [in Spanish]
  12. Certificate of Approval OMA ER-N-30 [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.alasdesocorro.com/wp-content/uploads/2016/08/Certificado-de-Aprobacion-OMA-ER-N-30.pdf. [in Spanish]
  13. SR Technics locations [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.srtechnics.com/about-us/our-locations/.
  14. Ecuador purchases aircrafts Airbus C295 [Electronic resource]. – Mode of access: http://aviaciondigital.com/ecuador-adquiere-aviones-airbus-c295/. [in Spanish]
  15. Current Market Outlook 2016-2035. Boeing. 54 p. [Electronic resource] Mode of access: https://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/commercial/about-our-market/assets/downloads/cmo_print_2016_final_updated.pdf.