ДИВЕРСИФІКАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК СКЛАДОВА АДАПТИВНОГО СТРАТЕГІЧНОГО УПРАВЛІННЯ БУДІВЕЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ

Заголовок (англійською): 
DIVERSIFICATION OF ACTIVITY AS A COMPONENT OF ADAPTIVE STRATEGIC MANAGEMENT OF CONSTRUCTION ENTERPRISE
Автор(и): 
Yuanyuan Li
Biloshchytska Svitlana
Ключові слова (укр): 
будівельне підприємство; диверсифікація; адаптивне стратегічне управління
Ключові слова (англ): 
construction enterprise; diversification; adaptive strategic management.
Анотація (укр): 
В роботі описано стратегії диверсифікації будівельних підприємств. Розглянуто їх переваги та недоліки. Визначено необхідність проведення диверсифікації підприємств для збільшення прибутків, зменшення ризиків та розширення конкурентних можливостей. Виявлено, що диверсифікація будівельних компаній є актуальною через значний розвиток будівельної галузі в останнє десятиліття в Україні, Китаї та світі. Завданням адаптивного управління підприємством щодо створення стратегій диверсифікації є проведення аналізу підприємства та умов, в яких підприємство функціонує. В роботі наведено схему аналізу будівельного підприємства для впровадження стратегій диверсифікації діяльності.
Анотація (англ): 
The paper describes the strategy of diversification of construction enterprises. Their advantages and disadvantages are highlighted. The necessity of diversification of enterprises for increase of profits, reduction of risks and expansion of competitive opportunities is established. It was found that diversification of construction companies is relevant due to the significant development of the construction industry in the last decade in Ukraine, China and the world. The task of adaptive enterprise management in the part of creating diversification strategies is to conduct an analysis of the enterprise and the conditions in which the company operates. The scheme of analysis of the construction company for the implementation of diversification strategies is presented.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 37, 2019
Назва журналу, номер, рік випуску (рус): 
Управление развитием сложных систем, номер 37, 2019
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems
Мова статті: 
English
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
07 Февраль 2019
Номер збірника: 
Розділ: 
ТЕХНОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ РОЗВИТКОМ
Університет автора: 
Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv; Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv
References: 
  1. Kuchansky, A., Biloshchytskyi, A., Andrashko, Yu., Biloshchytska, S., Shabala, Ye., Myronov, O. (2018). Development of adaptive combined models for predicting time series based on similarity identification. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1/4 (91), 32–42. DOI: 10.15587/1729-4061.2018.121620.
  2. Kuchansky, A., Biloshchytskyi, A. (2015). Prediction of time series by selective comparison with the sample. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6/4 (78), 13 18.
  3. Kuchansky, A., Nikolenko, V., Rachenko, A. (2015). A method for identifying trends in financial time series based on trend models of forecasting. Management of Development of Complex Systems, 24, 84 89.
  4. Kuchansky, A., Nikolenko, V. (2015). Pattern matching method for time-series forecasting. Management of Development of Complex Systems, 22 (1), 101 106.
  5. Berzlev, A. (2013). Methods of pre-forecasting fractal time series analysis. Management of development of complex systems, 16, 76 81.
  6. Berzlev, A. (2013). The current state of information systems of time series forecasting. Management of development of complex systems, 13, 78 82.
  7. Beloshchitsky, A.A. (2012). Vector method of goal-setting projects in design-vector space. Management of development of complex systems. Kyiv, Ukraine, KNUCA: 11, 110 – 114.
  8. Kolesnikova, E.V. (2013). Modeling poorly structured project management systems. Odes. Polytechnic. University. Pratsi, 3 (42), 127 – 131.
  9. Rach, V., Rossoshanskaya, O. Medvedeva, O. (2010). Status and Trends in the Development of the Trend Project Management Methodology. Management of development of complex systems, 3, 118 122.
  10. Oganov, A.V. & Gogunsky, V.D. (2013). Use the Theory of Constrains in PMO implementation at the organization.GESJ: Computer Science and Telecommunications, 4(40), 59 65.
  11. Tesla, Yu.M. (2010). Information technology of project management based on ERPP (enterprise resources planning in project) and APE (administrated projects of the enterprise) systems / Yu.M. Teslya A.O. Beloshchitsky, N.Yu. Tesla // Management of development of complex systems, 1, 16 20.
  12. Morozov, V., Kalnichenko, O. & Liubyma, I. (2017). Managing projects configuration in development distributed information systems. 2nd IEEE International Conference on Advances Information and Communication, 154 157. doi: 10.1109/aiact.2017.8020088.
  13. Samuelson, P.A. (1967). General Proof that Diversification Pays. Journal of Finance. Quantitative Analysis, 2, 1 13.
  14. Markowitz, H. (1959). Portfolio Selection: Efficient Diversification of Investments. John Wiley & Sons, Inc., New York, Chapman & Hall, Limited, London, 356.
  15. Teece, D.J. (1982). Towards an economic theory of the multiproduct firm. Journal of Economic Behavior and Organization, 3 (1), 39 63.
  16. Ansoff, H.I. (1957). Strategies for Diversification. Harvard Business Review, 35(5), 113 124.
  17.  Ansoff, H.I. (1968). Corporate Strategy. Harmondworth: Penguin, 113 114.
  18. Porter, Michael. (1987). From Competitive Advantage to Corporate Strategy. Harvard Business Review, May – June (3), 43 59.
  19. Rumelt, Richard P. (1974). Strategy, structure, and economic performance. Harvard University Press. Revised edn, 249.
  20. Rumelt, Richard P. (1997). Towards a strategic theory of the firm. Resources, firms, and strategies: A reader in the resource-based perspective, 131 145.
  21. Kunts, Roger M. (1994). Strategy of diversification and enterprise goals. Problems of management theory and practice, 1, 5 8.
  22. Kotler, F. (1990). Fundamentals of Marketing. Moscow: Progress, 736.