РОЗВИТОК КОМПЕТЕНЦІЙ ОСВІТНІХ ПРОГРАМ НА МОДЕЛІ ЇХ ЦИФРОВОГО СЛІДУ

Заголовок (англійською): 
DEVELOPMENT OF EDUCATION PROGRAMS COMPETENCY ON DIGITAL FOOTPRINT MODEL
Автор(и): 
Бушуєв С. Д.
Бушуєва Н. С.
Бушуєв Д. А.
Козир Б. Ю.
Автор(и) (англ): 
Bushuyev Sergiy
Bushuyeva Natalia
Bushuiev Denis
Kozyr Boris
Ключові слова (укр): 
модель цифрового сліду; освітня програма; цифровізація; життєвий цикл проєкту; компетентність
Ключові слова (англ): 
model of a digital track, program coverage, digitalization, life cycle of a project, competence
Анотація (укр): 
Розглянуто проблему створення ефективної моделі формування цифрових слідів проєктів та програм розвитку освітніх програм в умовах цифровізації. Життєвий цикл проєктів, знань та технологій управління суттєво скорочується, а процеси цифровізації формують вимоги до створення їх цифрових слідів та тіней. Технічна та технологічна складність проєктів розвитку збільшується за рахунок інновацій. Ці тренди формують суттєві виклики в розвитку систем управління проєктами та програмами в умовах цифровізації суспільства. Запропонована модель формування цифрового сліду проєктів дає змогу враховувати зовнішнє і внутрішнє оточення проєкту в межах певної діяльності. Наведено модель носія методології формування цифрового сліду проєкту розвитку освітніх програм. Проєкт та проєктна діяльність реалізуються в умовах формування і динамічної зміни цифрового сліду, сутність та структура якого була визначена в пропонованому дослідженні. Аналіз джерел і типу елементів цифрового сліду проєкту дав змогу побудувати класифікацію його елементів. Визначено зв'язок цифрового сліду проєкту та його інформаційної невизначеності, встановлено основні варіанти позитивного і негативного впливу цифрового сліду на успіх проєкту через зниження інформаційної невизначеності. Проаналізовано динаміку цифрового сліду проєкту і встановлено співвідношення життєвого циклу освітнього проєкту та тривалість існування його цифрового сліду. Концентрична модель методології формування цифрового сліду проєкту дає змогу структурувати всю наявну інформацію у форматі подвійної спіралі. Така форма структурування дає змогу компактно упакувати всі дані щодо проєкту, процесу, організації та оточення. Побудова цифрового сліду проєкту допоможе сформувати нові моделі та методи управління розвитком компетенцій освітніх проєктів.
Анотація (англ): 
The paper considers the problem of the establishment of an effective model of the formation of digital tracks (footprint) of projects and the development of educational programs in the minds of digitalization. The life cycle of projects, knowledge, that technology of management of the sutta will speed up and the processes of digitalization will shape up to the end of their digital traces and so on. Technological and technological complexity of development projects to improve their performance in innovation. The trend is to form the main challenges in the development of project management systems and programs in the minds of the digitalization of the suspension. The model of the formulation of the digital track of projects has been propagated, allowing the internalization of the project in the inter-singularity. A model of using the methodology for the formation of a digital track to the development of educational programs has been introduced. The project and the design power are realized in the minds of the formulation of that dynamic change in the digital track, the reality of the structure of such a ball is designated in the given prediction. Analyse the type of elements in the digital track of the project, allowing for the classification of these elements. The link was assigned to the digital track of the project and this information lack of value, the main options of positive and negative in the flow of the digital track on a successful project were established through the reduction of information lack of value. The dynamics of the digital track of the project was analysed and the relationship between the life cycle of the lighting project and the triviality of the digital track was established. Concentric model of methodology, the formulation of the digital track of the project allows the structure of all the explicit information in the format of the subordinate spiral. This form is structured, allowing a compact package of all data on the project, process, organization and development. Encouraging the digital step of the project to allow the formulation of new models and methods for managing the development of competence in educational projects.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 48, 2021
Назва журналу, номер, рік випуску (рус): 
Управление развитием сложных систем, номер 48, 2021
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems, Number 48, 2021
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
02 Ноябрь 2021
Номер збірника: 
Розділ: 
УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ
Університет автора: 
Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ
Литература: 
  1. Руководство по управлению инновационными проєктами и программами. Р2М. Т. 1, Версия 1.2 / пер. с англ. под ред. проф. С. Д. Бушуева. Киев: Наук. світ, 2009. 173 с.
  2. Ярошенко Ф. А., Бушуев С. Д., Танака Х. Руководство инновационными проєктами и программами на основе системы знаний Р2М: монография. Киев: Саммит-Книга, 2012. 272 с.
  3. Азаров Н. Я., Ярошенко Ф. А., Бушуев С. Д. Инновационные механизмы управления программами развития. Киев: Саммит-Книга, 2011. 564 с.
  4. Креативные технологии в управлении проєктами и программами / С. Д. Бушуев, Н. С. Бушуева, И. А Бабаев и др. Киев: Саммит-книга, 2010. 768 с.
  5. Lambiotte, Renaud; Kosinski, Michal. Tracking the Digital Footprints of Personality (англ.) Proceedings of the IEEE (англ.) русск. : journal. 2014. Vol. 102, no. 12. P. 1934 – 1939. ISSN 0018-9219, doi:10.1109/jproc.2014.2359054.
  6. Girardin, Fabien; Calabrese, Francesco; Fiore, Filippo Dal; Ratti, Carlo; Blat, Josep. Digital Footprinting: Uncovering Tourists with User-Generated Content (англ.) IEEE Pervasive Computing: journal. 2008. Vol. 7, no. 4. P. 36 – 43. doi:10.1109/MPRV.2008.71.
  7. Osborne, Nicola. Managing Your Digital Footprint: Possible Implications for Teaching and Learning (англ.) Proceedings of the European Conference on E-Learning: journal. 2015. January. P. 358 – 359.
  8. Bushuyev, S., Murzabekova, A., Murzabekova, S., Khusainova, M. Develop breakthrough competence of project managers based on entrepreneurship energy. Proceedings of the 12th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2017.
  9. Bushuyev, S. D., Bushuyev, D. A., Rogozina, V. B., Mikhieieva, O. V. Convergence of knowledge in project management. 2015 Proceedings of the 2015 IEEE 8th International Conference on Intelligent Data Acquisition and Advanced Computing Systems: Technology and Applications, IDAACS 2015.
  10. Todorović, M. L., Petrović, D. T., Mihić, M. M., Obradović, V. L., Bushuyev, S. D. Project success analysis framework: A knowledge-based approach in project management. 2015 International Journal of Project Management.
  11. Bushuyev, S., Wagner, R. IPMA Delta and IPMA Organisational Competence Baseline (OCB): New approaches in the field of project management maturity, 2014. International Journal of Managing Projects in Business.
  12.  Bushuyev D. Immune memory as a management tool enterprise development program. Management of Development of Complex Systems, 25, (2016): 11 – 16.
  13. Bondar A., Bushuyev, S., Onyshchenko S., Tanaka H. Entropy Paradigm of Project-Oriented Organizatio ns Management // Proceedings of the 1st International Workshop IT Project Management (ITPM 2020) Volume 1. Lviv, Ukraine, February 18–20, (2020), CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), (2020): 233-243 http://ceur-ws.org/Vol-2565/paper20.pdf.
  14. Bondar A., Bushuyeva N., Bushuyev S., Onyshchenko S. Modelling of Creation Organisational Energy Sergey -Entropy, (2020): IEEE 15th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), Zbarazh, Ukraine, (2020): 141-145, https://doi.org/10.1109/ CSIT49958.2020.9321997.
  15. A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation. Project Management (P2M). Association of Japan (PMAJ) URL: http://www.pmaj.or.jp. 2005. 85p.
  16. Bushuyev, S., Verenych, O. Organizational maturity and project: Program and portfolio success (Book Chapter) 2018, Developing Organizational Maturity for Effective Project Management.
  17. Bushuyev, S., Verenych, O. The Blended Mental Space: Mobility and Flexibility as Characteristics of Project/Program Success. 2018 IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2018.
  18. Obradovićl, V., Todorović, M., Bushuyev, S. Sustainability and Agility in Project Management: Contradictory or Complementary?  2018 IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2018 – Proceedings.
  19. Individual Competence Baseline for project, programme &portfolio management. (2015) Version 4.0. IPMA Editorial Committee. IPMA: 431 p.
  20. IPMA Organisational Competence Baseline (IPMA OCB). (2013) Version 1.0 – IPMA: 67p.
  21. Rusan N., Bushuyev S., Bushuyev D., “Emotional intelligence – the driver of development of breakthrough competences of the project”, IEEE, 5-8 Sept. 2017 International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), Lviv, Ukraine. P. 1–7.
  22. Scaled Agile Framework (SAFe®). https://www.agilest.org/what-is-agile-knowledge-base/#agile-terms (2018).
  23. A Guidebook of Program & Project Management for Enterprise Innovation, Third Edition P2M, Project Management Association of Japan (PMAJ), 2017, 427 p.
  24. A Guide to the Project Management of the Knowledge (PMBOK® Guide). Sixth Edition (2017). USA. PMI, 756 p.
  25. ISO 21500: 2012 (2012). Guidance on project management. Project Committee ISO / PC 236, 36p.
  26. IPMA “Individual Competence Baseline” (ICB) Version 4.0 for Project, Program & Portfolio Management (2015). IPMA, 431 p. Access mode: http://products.ipma.world/ipma-product/icb/read-icb/.
  27. IPMA Organisational Competence Baseline (IPMA OCB) for Developing Competence in Managing by Projects. Version 1.1 (2016). International Project Management Association, Amsterdam, 105 p.
  28. IPMA Organisational Competence Baseline (IPMA OCB). IPMA, 67 p., 2013.
  29. Individual Competence Baseline for Project, Programme & Portfolio Management, Version 4. International Project Management Association. 415, 2015.
  30. Obradović V., Todorović M., Bushuyev S. Sustainability and Agility in Project Management: Contradictory or Complementary?  IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2018, 2018.
  31. Bondar N., Bushuyeva S., Bushuyev S., Onyshchenko H. Modelling of Creation Organisational Energy-Entropy, (2020): IEEE 15th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), Zbarazh, Ukraine, (2020):
    141-145, https://doi.org/10.1109/CSIT49958.2020.9321997.
  32. Bondar, S. Bushuyev, S. Onyshchenko, H. Tanaka. Entropy Paradigm of Project-Oriented Organizations Management (2020) Proceedings of the 1st International Workshop IT Project Management (ITPM 2020) Volume 1. Lviv, Ukraine, February 18-20, (2020):, CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), (2020): 233-243 http://ceur-ws.org/Vol-2565/paper20.pdf.
References: 
  1. Guide of P2M projects and programme management. (2009). V.1.2. Kyiv: Nauk. Svit, 173.
  2. Yaroshenko, F. A., Bushuev, S. D., Tanaka, H. (2012). Management of innovation prog ts and programmes on the P2M system of knowledge. Kyiv: Sammit-Knyga, 272.
  3. Azarov, N. Ya., Yaroshenko, F. A., Bushuev, S. D. (2011). Innivative mechnizms of development programs management. Kyiv: Sammit-Knyga, 564.
  4. Bushuev, S. D., Bushueva, N. S., Babayev, I. A. (2010). Creative technologies in the management of projects and programmes. Kyiv: Sammit-Knyga, 768.
  5. Lambiotte, Renaud, Kosinski, Michal. (2014). Tracking the Digital Footprints of Personality. Proceedings of the IEEE conf., Vol. 102, no. 12. P. 1934 – 1939. ISSN 0018-9219, doi:10.1109/jproc.2014.2359054.
  6. Girardin, Fabien, Calabrese, Francesco, Fiore, Filippo Dal, Ratti, Carlo, Blat, Josep. (2008). Digital Footprinting: Uncovering Tourists with User-Generated Content. IEEE Pervasive Computing: 7, 4, 36–43. doi:10.1109/MPRV.2008.71.
  7. Osborne, Nicola. (2015). Managing Your Digital Footprint: Possible Implications for Teaching and Learning (англ.) Proceedings of the European Conference on E-Learning: P. 358–359.
  8. Bushuyev, S., Murzabekova, A., Murzabekova, S., Khusainova, M. (2017). Develop breakthrough competence of project managers based on entrepreneurship energy. Proceedings of the 12th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT 2017.
  9. Bushuyev, S. D., Bushuyev, D. A., Rogozina, V. B., Mikhieieva, O. V. (2015). Convergence of knowledge in project management. Proceedings of the IEEE 8th International Conference on Intelligent Data Acquisition and Advanced Computing Systems: Technology and Applications, IDAACS.
  10. Todorović, M. L., Petrović, D. T., Mihić, M. M., Obradović, V. L., Bushuyev, S. D. (2015). Project success analysis framework: A knowledge-based approach in project management. International Journal of Project Management.
  11. Bushuyev, S., Wagner, R. (2014). IPMA Delta and IPMA Organisational Competence Baseline (OCB): New approaches in the field of project management maturity. International Journal of Managing Projects in Business.
  12.  Bushuyev, D. (2016). Immune memory as a management tool enterprise development program. Management of Development of Complex Systems, 25, 11–16.
  13. Bondar, A., Bushuyev, S., Onyshchenko, S., Tanaka, H. (2020). Entropy Paradigm of Project-Oriented Organizatio ns Management. Proceedings of the 1st International Workshop IT Project Management (ITPM 2020), Volume 1. Lviv, Ukraine, February 18–20, (2020), CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), (2020): pp. 233-243 http://ceur-ws.org/Vol-2565/paper20.pdf.
  14. Bondar, A., Bushuyeva, N., Bushuyev, S., Onyshchenko, S. (2020). Modelling of Creation Organisational Energy Sergey -Entropy, (2020): IEEE 15th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), Zbarazh, Ukraine, 141-145. https://doi.org/10.1109/ CSIT49958.2020.9321997.
  15. A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation. Project Management (P2M). (2005). Association of Japan (PMAJ), 85. URL: http://www.pmaj.or.jp.
  16. Bushuyev, S., Verenych, O. (2018). Organizational maturity and project: Program and portfolio success (Book Chapter). Developing Organizational Maturity for Effective Project Management.
  17. Bushuyev, S., Verenych, O. (2018). The Blended Mental Space: Mobility and Flexibility as Characteristics of Project/Program Success. Procc. IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT.
  18. Obradovićl, V., Todorović, M., Bushuyev, S. (2018). Sustainability and Agility in Project Management: Contradictory or Complementary? Procc.IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT.
  19. Individual Competence Baseline for project, programme &portfolio management. (2015). Version 4.0. IPMA Editorial Committee. IPMA: 431.
  20. IPMA Organisational Competence Baseline (IPMA OCB). (2013). Version 1.0 – IPMA: 67.
  21. Rusan, N., Bushuyev, S., Bushuyev, D. (2017). Emotional intelligence – the driver of development of breakthrough competences of the project. Procc. IEEE, 5-8 Sept. 2017 International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), Lviv, Ukraine. P. 1–7.
  22. Scaled Agile Framework (SAFe®). (2018). https://www.agilest.org/what-is-agile-knowledge-base/#agile-terms.
  23. A Guidebook of Program & Project Management for Enterprise Innovation. (2017). Third Edition P2M, Project Management Association of Japan (PMAJ), 427.
  24. A Guide to the Project Management of the Knowledge (PMBOK® Guide). Sixth Edition. (2017). USA. PMI, 756.
  25. ISO 21500: 2012. (2012). Guidance on project management. Project Committee ISO / PC 236, 36.
  26. IPMA “Individual Competence Baseline” (ICB) Version 4.0 for Project, Program & Portfolio Management. (2015). IPMA, 431. Access mode: http://products.ipma.world/ipma-product/icb/read-icb/.
  27. IPMA Organisational Competence Baseline (IPMA OCB) for Developing Competence in Managing by Projects. Version 1.1. (2016). International Project Management Association, Amsterdam, 105.
  28. IPMA Organisational Competence Baseline (IPMA OCB). (2013). IPMA, 67.
  29. Individual Competence Baseline for Project, Programme & Portfolio Management, Version 4. International Project Management Association. (2015). 415.
  30. Obradović, V., Todorović, M., Bushuyev, S. (2018). Sustainability and Agility in Project Management: Contradictory or Complementary? Procc.IEEE 13th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies, CSIT.
  31. Bondar, N., Bushuyeva, N., Bushuyev, S., Onyshchenko, H. (2020). Modelling of Creation Organisational Energy-Entropy, (2020): IEEE 15th International Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT), Zbarazh, Ukraine, (2020): 141-145. https://doi.org/10.1109/CSIT49958.2020.9321997.
  32. Bondar, S., Bushuyev, S. ,Onyshchenko, H., Tanaka, H. (2020). Entropy Paradigm of Project-Oriented Organizations Management. Proceedings of the 1st International Workshop IT Project Management (ITPM 2020) Volume 1. Lviv, Ukraine, February 18-20, (2020):, CEUR Workshop Proceedings (CEUR-WS.org), (2020): 233-243 http://ceur-ws.org/Vol-2565/paper20.pdf.