ІНФОРМАЦІЙНА ІНТЕРАКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ «DIGITAL PROFESSOR»

Заголовок (англійською): 
ANALYSIS OF MODERN METHODS OF IMPROVING THE EFFICIENCY OF PROJECT AND PROGRAM PORTFOLIO MANAGEMENT
Автор(и): 
Єгорченкова Н. Ю.
Єгорченков О. В.
Хлевна Ю. Л.
Автор(и) (англ): 
Yehorchenkova N.
Yehorchenkov O.
Khlevna I.
Ключові слова (укр): 
інтерактивні технології навчання; чат-бот, заклад вищої освіти; інформаційні технології
Ключові слова (англ): 
interactive learning technologies; chat bot; higher education institution; information technologies
Анотація (укр): 
Визначено етапи формування єдиного інформаційного простору закладу вищої освіти. Світові тенденції розвитку багатьох сфер діяльності людини спрямовані на перехід до цифрової трансформації. Трансформація сучасного бізнесу вимагає змін і в процесах навчання в закладах вищої освіти. Виходячи з цього, серед основних трендів розвитку навчального процесу є використання інтерактивних методів і технологій навчання, які призначені для створення комфортних умов навчання, за яких кожен студент відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність. Інтерактивні методи захоплюють слухачів, пробуджують в них інтерес та мотивацію, навчають самостійному мисленню та діям. У результаті проведеного аналізу виявлено, що одним з популярних напрямів інтерактивних технологій є застосування чат-ботів, які в навчальному процесі закладів вищої освіти є перспективним трендом з урахуванням цифрової трансформації, проте наразі використання цих технологій не є доволі пошириним. Наведено популярні чат-боти, які застосовуються в навчальному процесі закладів вищої освіти. Запропоновано розглянути інтерактивну технологію навчання, яка створена на основі telegram чат-боту «Digital professor». Метою статті є демонстрація структури та базових принципів використання інформаційної інтерактивної технології навчання «Digital professor». Інформаційна інтерактивна технологія навчання «Digital professor» розроблена для покращення навчального процесу в закладах вищої освіти. Показано структуру та інтерфейс інформаційної інтерактивної технології навчання «Digital professor», а також її можливості: Learning Management System, оцінювання та допомога. Продемонстровано результати впровадження інформаційної інтерактивної технології навчання «Digital professor» у навчальний процес та наведено результати опитування серед студентів. Перспективою для подальших досліджень є розширення можливостей інформаційної інтерактивної технології навчання «Digital professor», а саме додавання технологій нейролінгвістичного програмування та штучного інтелекту.
Анотація (англ): 
Global trends in many areas of human activity are aimed at the transition to digital transformation. The transformation of modern business requires changes in the learning process of higher education. Based on this, among the main trends in the development of the educational process is the use of interactive teaching methods and technologies, which are designed to create comfortable learning conditions in which each student feels his success and intellectual ability. Interactive methods fascinate listeners, arouse their interest and motivation, teach them to think and act independently. The analysis revealed that one of the popular areas of interactive technologies is the use of chatbots, which in the educational process of higher education is a promising trend in terms of digital transformation, but currently the use of these technologies is not widespread. Popular chatbots used in the educational process of higher education institutions are shown. The article proposes to consider an interactive learning technology that is based on the telegram chat bot "Digital Professor". The aim of the article is to demonstrate the structure and basic principles of using information interactive learning technology "Digital Professor". Information interactive learning technology "Digital Professor" is designed to improve the learning process in higher education. The structure and interface of information interactive learning technology "Digital professor" are shown, as well as its following features: Learning Management System, assessment and assistance. The results of the introduction of information interactive learning technology "Digital professor" in the educational process are demonstrated and the results of a survey among students are shown. The prospect for further research is to expand the capabilities of information interactive learning technology "Digital Professor", namely the addition of technologies of neurolinguistic programming and artificial intelligence.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 50, 2022
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems, number 50, 2022
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
05 Декабрь 2022
Номер збірника: 
Розділ: 
ІНФОРМАТИЗАЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Університет автора: 
Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ; Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ
Литература: 

1.     Струтинська О. В. Особливості сучасного покоління учнів і студентів в умовах розвитку цифрового суспільства. Open educational e-environment of modern University. 2020. № 9. 145–160.

2.     Вербицкий А. Активные методы обучения в высшей школе: контекстный поход. 1989. 127 c.

3.     Інтерактивні методи навчання. URL: https://sites.google.com/site/nmcmyk/naukova-dialnist/interaktivni-metodi-navcanna (дата звернення 17.02.2022).

4.     Остапчук Д., Мирончук Н. М. Інтерактивні методи навчання у вищих навчальних закладах. Модернізація вищої освіти в Україні та за кордоном : зб. наук. пр. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2014. С. 140–143.

5.     Lee, H. Zo, H. Lee Smart learning adoption in employees and HRD managers. British Journal of Educational Technology. 2014.  45(6). 1082–1096.

6.     Kim S., Song S.M., Yoon Y.I. Smart learning services based on smart cloud computing. Sensors. 2011. 11(8). 7835–7850.

7.     Daniel J. Making sense of MOOCs: musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education. 2012. 3. Art-18.

8.     Bruce B.C., Levin J.A. Educational technology: media for inquiry, communication, construction, and expression. Journal of Educational Computing Research. 1997. 17(1). 79–102.

9.     Goodman S. Teaching youth media: A critical guide to literacy, video production and social change. 2003.

10.  Meyer B.B., Latham N. Implementing electronic portfolios: benefits, challenges, and suggestions. EDUCAUSE. 2008. 31(1). 34–41.

11.  “Why is Education Industry opting for AI Chatbots? How Are They Benefiting It?” URL: https://botsify.com/blog/education-industry-chatbot/ (дата звернення 17.02.2022).

12.  A Review of the Top Chatbot Tools for Higher Education. URL: https://www.enrollify.org/blog/a-review-of-the-top-chatbot-tools-for-higher-education#:~:text=Chatbots%20are%20geared%20toward%20connecting,services%20and%20even%20test%20prep. (дата звернення 17.02.2022).

13.  У ХНЕУ розробили чат-бот, який допоможе підготуватися до ЗНО. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/u-hneu-rozrobili-chat-bot-yakij-dopomozhe-pidgotuvatisya-do-zno (дата звернення 17.02.2022).

14.  Система управління навчанням. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki Система_управління_навчанням (дата звернення 17.02.2022).

References: 

1.     Strutynska, O. V. (2020). Features of the modern generation of pupils and students in the development of digital society. Open educational e-environment of modern University, 9, 145-160.

2.     Verbitsky, A. (1989). Active teaching methods in higher education: a contextual campaign, 127.

3.     Interactive teaching methods. URL: https://sites.google.com/site/nmcmyk/naukova-dialnist/interaktivni-metodi-navcanna.

4.     Ostapchuk, D., Mironchuk, N. M. (2014). Interactive teaching methods in higher education institutions. Modernization of higher education in Ukraine and abroad: a collection of scientific papers. Zhytomyr: Publishing house of ZhSU named after I. Franko, 140-143.

5.     Lee, H. Zo, Lee, H. (2014). Smart learning adoption in employees and HRD managers. British Journal of Educational Technology, 45(6), 1082–1096.

6.     Kim, S., Song, S. M., Yoon, Y. I. (2011). Smart learning services based on smart cloud computing. Sensors, 11(8), 7835–7850.

7.     Daniel, J. (2012). Making sense of MOOCs: musings in a maze of myth, paradox and possibility. Journal of Interactive Media in Education, 3, Art-18.

8.     Bruce, B. C., Levin, J. A. (1997). Educational technology: media for inquiry, communication, construction, and expression. Journal of Educational Computing Research, 17(1), 79–102.

9.     Goodman, S. (2003). Teaching youth media: A critical guide to literacy, video production and social change.

10.  Meyer, B. B., Latham, N. (2008). Implementing electronic portfolios: benefits, challenges, and suggestions. EDUCAUSE, 31(1), 34–41.

11.  “Why is Education Industry opting for AI Chatbots? How Are They Benefiting It?”. URL: https://botsify.com/blog/education-industry-chatbot/.

12.  A Review of the Top Chatbot Tools for Higher Education. URL: https://www.enrollify.org/blog/a-review-of-the-top-chatbot-tools-for-higher-education#:~:text=Chatbots%20are%20geared%20toward%20connecting,services%20and%20even%20test%20prep.

13.  KhNEU has developed a chatbot to help prepare for the external evaluation. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/u-hneu-rozrobili-chat-bot-yakij-dopomozhe-pidgotuvatisya-do-zno.

14.  Learning management system. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Система_управління_навчанням.