Теоретико-методичні засади управління міжнародними проєктами у закладах вищої освіти

Заголовок (англійською): 
Theoretical and methodological principles of international project management in institutions of higher education
Автор(и): 
Мазур О. П.
Денчик О. Р.
Автор(и) (англ): 
Mazur O.
Denchyk O.
Ключові слова (укр): 
проєкт; управління проєктами; міжнародні проєкти; заклад вищої освіти; розподілені команди
Ключові слова (англ): 
project; project management; international projects; higher education institution; distributed teams
Анотація (укр): 
Проведено аналіз сучасного стану і тенденцій системи вищої освіти відповідно до Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022 – 2032 рр. Визначено, що вектор на інтернаціоналізацію вищої освіти України передбачає реалізацію міжнародних проєктів закладами вищої освіти з метою забезпечення вимог для визнання українських освітніх кваліфікацій в Європі та світі, імплементацією іноземного освітнього досвіду, забезпечення динамічного зростання кількості іноземних студентів в Україні та адаптації випускників закладів вищої освіти до життя та роботи в мультикультурному середовищі. Визначено, що застосування методології управління проєктами є дієвим інструментом для досягнення поставлених цілей. Отже, виявлено, що у наукових роботах недостатньо приділено уваги міжнародним проєктам у закладах вищої освіти, а саме проведення освітньої програми для іноземних студентів з метою здобуття ними освітнього рівня бакалавра, магістра або наукового ступеня доктора філософії, у зв’язку з чим проведення подальшого дослідження вбачається в розробці нових інструментів для успішної реалізації таких проєктів у сучасних реаліях. Крім того, наведено теоретично-методичні засади управління міжнародними проєктами в закладах вищої освіти та означено типові види таких проєктів. Наголошено, що в реаліях сьогодення використання ІТ технологій та принципи роботи розподілених команд є вагомими аспектами для успішної реалізації міжнародних проєктів. Визначено основні зацікавлені сторони типових міжнародних проєктів надання освітніх послуг іноземним студентам закладами вищої освіти. Відзначено, що з метою знищення ризиковості міжнародних проєктів є необхідність визначення та врахування різниці в ментальності і культурі зацікавлених сторін таких проєктів, а також запропоновано заходи для проведення аналізу крос-культурних відмінностей.
Анотація (англ): 
The current state and trends in the development of the higher education system have been analyzed in accordance with the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032. It has been determined that the vector for the internationalization of higher education in Ukraine involves the implementation of international projects by higher education institutions in order to meet the requirements for the recognition of Ukrainian educational qualifications in Europe and the world, the implementation of foreign educational experience, ensuring the dynamic growth of the number of foreign students in Ukraine and the adaptation of graduates of higher education institutions to life and work in a multicultural environment. It has been defined that the implementation of the project management methodology is an effective tool for accomplishing the set aims. At the same time, it was found that scientific papers do not pay enough attention to international projects in higher education institutions, namely, conducting an educational program for foreign students to obtain a bachelor's, master's or PhD degree, and therefore further research should be conducted to develop new tools for the successful implementation of these projects in contemporary realities. In addition, the theoretical and methodological foundations of international project management in higher education institutions have been described and typical forms of relevant projects have been specified. It was emphasized that in the present-day realities, the use of IT technologies and the principles of distributed teams are important aspects for the successful implementation of international projects. Stakeholders of typical international projects of providing educational programs to foreign students by higher education institutions have been identified. It has been noted that in order to reduce the risk of international projects, there is a necessity to identify and consider the differences in mentality and culture of the stakeholders in several projects, at the same time measures to conduct an analysis of cross-cultural differences have been proposed.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 55, 2023
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems, number 55, 2023
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
23 Ноябрь 2023
Номер збірника: 
Розділ: 
УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ
Університет автора: 
Черкаський державний технологічний університет, Черкаси; J. Rettenmaier & Söhne GMBH, Німеччина
Литература: 
  1. Тимченко Д. О. Моделі та методи управління проектом створення офісу трансферу технологій у закладі вищої освіти: дис. … канд. техн. наук: 05.13.22. Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Львів, 2020. 190 c.
  2. Лисенко В. С., Єгоров С. О., Дятчик Д. І. Міжнародний досвід створення центрів трансферу технологій в вищих навчальних закладах. Наука та інновації. 2015. Т. 11. № 1. С. 34–39. DOI:10.15407/scin11.01.034.
  3. Пітерська В. М. Ризико-орієнтоване управління науковою діяльністю закладів вищої освіти в рамках інноваційних програм: дис. … докт. техн. наук: 05.13.22. Одеський Національний Морський Університет, Одеса, 2018. 368 с.
  4. Савіна О. Ю. Ціннісно-орієнтоване протиризикове управління портфелями наукомістких проектів підприємств: дис. … канд. техн. наук: 05.13.22. Національний Університет Кораблебудування ім. адмірала Макарова, Миколаїв, 2019. 209 с.
  5. Єгорченкова Н. Ю. Методологія управління проектами в динамічному цифровому середовищі: автореф. дис. … докт. техн. наук: 05.13.22. Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, 2018. 39 с.
  6. Соколова О. В. О необходимости применения проектного похода к управлению функционированием ВУЗов Украины. Управління проектами: стан та перспективи: матеріали ІХ міжнар. наук.-практ. конф., м. Миколаїв 17-20 вер. 2013 р. Миколаїв: НУК, 2013. С. 317–319.
  7. Журавлева Н. В. Применение проектной методологи при внедрении интегрированной системы управления высших учебных заведениях. Управління проектами: стан та перспективи: матеріали ІХ міжнар. наук.-практ. конф., м. Миколаїв 17-20 вер. 2013 р. Миколаїв: НУК, 2013. С. 116–118.
  8. Белощицкий А. О., Белошицкая С. В. Організація впровадження проектного підходу до управління вищими навчальними закладами. Управління проектами у розвитку суспільства. Управління цінністю проектів та програм розвитку організацій: зб. тез доп. VII Міжнар. конф. м. Київ, 20-21 трав. 2010 р. Київ: КНУБА, 2010. С. 23–24.
  9. Борзенко-Мірошніченко А. Ю. Моніторинг якості освітніх проектів на основі моделей системної динаміки: автореф. дис. …канд. техн. наук: 05.13.22. Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, 2007. 20 с.
  10. Кузьмінська Ю. М. Моделі та методи формування команд освітніх проектів підвищення кваліфікації: автореф. дис. … канд. техн. наук: 05.13.22. Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Львів, 2019. 21 с.
  11. Данченко О. Б., Бедрій Д. І., Семко І. Б. Концептуальна модель формування високоефективної команди наукового проекту. Вісник НТУ «ХПІ». Серія Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами. Харків : НТУ «ХПІ», 2018. № 1 (1277). С. 51–56. DOI: 10.20998/2413-3000.2018.1277.8.
  12. Ковалюк Т. В. Управління проектами та програмами на ринку освітніх послуг. Управління проектами: стан та перспективи: матеріали VIII міжнар. наук.-практ. конф., м. Миколаїв 18-21 вер. 2012 р. Миколаїв: НУК, 2012. С. 90–92.
  13. Левина Е. И. Оценка материально-ресурсных показателей вузов для решения вопросов оптимизации затрат на их содержание в рамках проектного похода к их управлению. Управління проектами: стан та перспективи: : матеріали ІХ міжнар. наук.-практ. конф., м. Миколаїв 17-20 вер. 2013 р. Миколаїв: НУК, 2013. С. 170–171.
  14. Левіна О. І. Модель розрахунку ресурсів при реалізації портфелів освітніх проектів. Управління проектами у розвитку суспільства. Управління програмами приватно-державного партнерства з метою стабілізації розвитку України: зб. тез доп. VІІІ Міжнар. конф. м. Київ, 19 – 20 трав. 2011 р. Київ: КНУБА, 2011. С. 115–116.
  15. Лемешко Ю. С. Синергетична модель управління проектами організації системи знань віртуального університету: автореф. дис. ... канд. техн. наук: 05.13.22. Національний транспортний університет, Київ, 2010. 20 с.
  16. Лясковський В. П. Моделі, методи і алгоритми побудови проектів систем організаційного управління вищим навчальним закладом: автореф. дис. ... канд. техн. наук: 05.13.22. Національний транспортний університет, Київ, 2001. 19 с.
  17. Гловацька С. М. Проектно-орієнтований підхід до управління міжнародною діяльністю вищих закладів освіти (ВНЗ) України: дис. ... канд. техн. наук: 05.13.22. Одеський Національний Морський Університет, Одеса, 2016, 227 с.
  18. Жованік В. І. Ієрархічний підхід до управління удосконалення функціонування ВНЗ через моніторинг академічних ресурсів. Управління проектами у розвитку суспільства. Управління програмами приватно-державного партнерства з метою стабілізації розвитку України: зб. тез доп. VІІІ Міжнар. конф. м. Київ, 19 – 20 трав. 2011 р. Київ: КНУБА, 2011. С. 79–80.
  19. Осік О. О. Статистичне представлення показників компетентності трудових ресурсів освітніх проектів. Управління проектами у розвитку суспільства. Управління програмами приватно-державного партнерства з метою стабілізації розвитку України: зб. тез доп. VІІІ Міжнар. конф. м. Київ, 19 – 20 трав. 2011 р. Київ: КНУБА, 2011.
    С. 155–156.
  20. Ващенко Л. М. Управління освітніми проєктами. Метод проєктів: традиції, перспективи, життєві результати: практико-орієнт. зб. Київ: Департамент, 2003. 34 с.
  21. Данченко О. Б., Бедрій Д. І., Семко І. Б. Управління конфліктами наукового проекту. Вісник НТУ «ХПІ». Серія: Стратегічне управління, управління портфелями, програмами та проектами. Харків: НТУ «ХПІ», 2019. № 2 (1327).
    С. 28–35. DOI: 10.20998/2413-3000.2019.1327.5.
  22. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Six Edition. USA: PMI, 2017. 574 p.
  23. Bentley C. Prince2: a practical handbook. Routledge, 2010. 322 р.
  24. A Guidebook of Program & Project Management for Enterprise Innovation. Japan : Project Management Association of Japan (PMAJ), 2017. 427 p.
  25. IPMA I. C. B. IPMA Competence Baseline Version 3. The Netherlands: Nijkerk, 2006. 200 р.
  26. Agile Practice Guide. USA: PMI, 2017. 210 p.
  27. Черных Е. А. Agile project management – новый подход к управлению инновационными проектами. Менеджмент качества. 2008. № 2. С. 84–94.
  28. ISO 21500: 2012 Guidance on project management. URL : https://www.iso.org/standard/50003.html (дата звертання: 14.05.2023).
  29. Власенко О. В., Лебідь В. В., Гогунський В. Д. Марковські моделі комунікаційних процесів в міжнародних проектах. Управління розвитком складних систем: зб. наук. пр. Київ: КНУБА, 2012. № 12. С. 35–39.
  30. Бушуєв С. Д., Бушуєва Н. С. Управление проектами: основы профессиональных знаний и система оценки компетентности проектных менеджеров (National Competentce Baseline, NCB UA Version 3.1). Изд. 2-е. Київ: ІРІДІУМ, 2010. 208 с.
  31. Данченко О. Б. Методологія інтегрованого управління відхиленнями в проектах: дис. ... д-ра техн. наук: 05.13.22. Університет економіки та права «КРОК», Київ, 2015. 347 с.
  32. Пітерська В. М., Логінов О. В., Логінова Л. В. Механізм управління освітніми проектами закладів вищої освіти. Вісник Одеського національного морського університету: зб. наук. праць. Одеса: ОНМУ, 2020. № 1(61). С. 187–198. DOI: 10.47049/2226-1893-2020-1-187-198.
  33. Скорик О. О. Методологічні аспекти управління міжнародними проектами. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 4. С. 19–24.
  34. Мединцов В. В. Управление проектамив условиях кросскультурного окружения. Уроки Чернобыля. Управління розвитком складних систем: зб. наук. пр. Київ: КНУБА, 2012. №11. С. 32–42.
  35. Круль К. Я. Моделі та методи протиризикового управління зацікавленими сторонами проектів агропромислового комплексу: дис. … докт. філософії: 073. Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, 2021. 231 c.
  36. Данченко О. Б., Коломицева О. В, Круль К. Я., Денчик О. Р. Метод управління можливостями та загрозами в проектах агропромислового комплексу. Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки. Черкаси: ЧДТУ, 2019. № 54. С. 60–65. DOI 10.24025/2306-4420.0.54.2019.178564.
  37. Гуревич А. Я. История в человеческом измерении (размышления медиевиста). Новое литературное обозрение. 2005. № 75. С. 14–24.
  38. Флиер А. Я. Культура как смысл истории. Общественные науки и современность. 1999. № 6. С. 27–39.
  39. Кондаков И. В. Архитектоника русской культуры. Общественные науки и современность. 1999. №1. С. 3–17.
  40. Веренич О. В. Управління ментальним простором проектів та програм: дис. ... д-ра техн. наук: 05.13.22. Київський національний університет будівництва і архітектури, Київ, 2018. 430 с.
  41. Шенкао М. А. Основы философской танатологии. Черкесск: КЧТИ, 2002. 252 с.
  42. Иванов Т. В. Ментальность, культура, искусство. Общественные науки и современность. 2002. № 6. С. 168–177.
  43. Бедрій Д. І. Класифікація конфліктів у наукових проектах. Вісник Черкаського державного технологічного університету. Серія: Технічні науки. Черкаси: ЧДТУ, 2019. С. 96–106. DOI: 10.24025/2306-4412.2.2019.169457.
  44. Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення 01.01.2023 р. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звертання: 14.05.2023).
  45. Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286. (дата звертання: 14.05.2023).
  46. Про інноваційну діяльність: Закон України від 04.07.2002 р. № 40-IV. Дата оновлення 31.03.2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text (дата звернення: 14.05.2023).
  47. Дунська А. Р. Управління проєктами розвитку міжнародного бізнесу. Конспект лекцій : навч. посіб. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 134 с.
  48. Мазур О. П., Денчик О. Р., Харута В. С. Особливості управління міжнародними проєктами у закладах вищої освіти в умовах війни. Project, Program, Portfolio Management. P3M-2022: зб. тез. доп. VІІ Міжнар. наук.-практ. конф. м. Одеса 02-03 груд. 2022 р. Одеса: ІШІР. Т1. С. 56–62.
  49. Ильюк В. В. Методологический подход к управлению стейкхолдерами инновационных проектов. Организатор производства. 2016. № 4. С. 38–55.
References: 
  1. Tymchenko, D. O. (2020). Models and methods of project management for the establishment of a technology transfer office in a higher education institution. PhD thesis. Lviv State University of Life Safety of the State Emergency Service of Ukraine, Lviv, 190.
  2. Lysenko, V. S., Yehorov, S. O., Diatchyk, D. I. (2015). International experience of the establishing technology transfer centers at the universities. Science and Innovation. 1 (11), 34–39. DOI:10.15407/scin11.01.034.
  3. Piterska, V. M. (2004). Risk-oriented management of the scientific activity of higher education institutions within innovation programs. DSc thesis. Odesa National Maritime University, Odesa, 368.
  4. Savina, O. Yu. (2019). Value-oriented anti-risk management of portfolios of knowledge-intensive projects of enterprises. PhD thesis. The Admiral Makarov National University of Shipbuilding, Mykolaiv, 209.
  5. Yehorchenkova, N. I. (2018). Methodology of project management in a dynamic digital environment. DSc thesis. Kyiv National University of Construction and Architecture39.
  6. Sokolova, O. V. (2013). About the necessity of implementing a project approach to managing the functionality of Ukrainian universities. Project management: status and prospects: materials of the IX International Scientific and Practical Conference (September 17-20, 2013, Mykolaiv). Mykolaiv: published by The Admiral Makarov National University of Shipbuilding, 317–319.
  7. Zhuravleva, N. V. (2013). Application of project methodology in the implementation of an integrated management system of higher education institutions. Project management: status and prospects: materials of the IX International Scientific and Practical Conference (September 17-20, 2013, Mykolaiv). Mykolaiv: published by The Admiral Makarov National University of Shipbuilding, 116–118.
  8. Beloshchytskyi, A. O., Beloshytskaia S. V. (2010). Organization of the implementation of the project approach to the management of higher education institutions. Project management in the development of society. Managing the value of projects and programs for the development of organizations: materials of the VII International Scientific and Practical Conference (May 20-21, 2010, Kyiv). Kyiv: published by Kyiv National University of Construction and Architecture, 23–24.
  9. Borzenko-Miroshnichenko, A. Yu. (2007). Monitoring the quality of educational projects based on models of system dynamics: PhD thesis. Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, 20.
  10. Kuzminska, Yu. M. (2019). Models and methods of forming teams of educational projects of professional development. PhD thesis. Lviv State University of Life Safety of the State Emergency Service of Ukraine, Lviv, 21.
  11. Danchenko, O. B., Bedrii, D. I., Semko, I. B. (2018). Conceptual model for the formation of a highly effective scientific project team. Bulletin of the National Technical University, 1 (1277). 51–56. DOI: 10.20998/2413-3000.2018.1277.8
  12. Kovaliuk, T. V. (2012). Project and program management in the educational services market Project management: status and prospects: materials of the VIII International Scientific and Practical Conference. (September 18-21, 2012, Mykolaiv). Mykolaiv: published by The Admiral Makarov National University of Shipbuilding, 90–92.
  13. Levina, E. I. (2013). Evaluation of material and resource indicators of universities to address the optimization of costs for their maintenance in the framework of the project approach to their management. Project management: status and prospects: materials of the IX International Scientific and Practical Conference (September 17-20, 2013, Mykolaiv). Mykolaiv: published by The Admiral Makarov National University of Shipbuilding, 170-171.
  14. Levina, O. I. (2011). Model for calculating resources in the implementation of educational project portfolios. Project management in the development of society. Management of public-private partnership programs to stabilize the development of Ukraine: materials of the VIII International Scientific and Practical Conference (May 19-20, 2011, Kyiv). Kyiv: published by Kyiv National University of Construction and Architecture, 115–116.
  15. Lemeshko, Yu. S. (2010). Synergistic model of project management for the organization of a virtual university knowledge system. PhD thesis. National Transport University, Kyiv, 20.
  16. Lyaskovsky, V. P. (2001). Models, Methods and Algorithms for Building Projects of Organizational Management Systems of Higher Education Institutions. PhD thesis. National Transport University, Kyiv, 19.
  17. Hlovatska, S. M. (2016). A project-oriented approach to managing the international activities of higher education institutions in Ukraine. PhD thesis. Odesa National Maritime University, Odesa, 227.
  18. Zhovanik, V. I. (2011). Hierarchical approach to managing the improvement of the functioning of higher education institutions through monitoring of academic resources. Project management in the development of society. Management of public-private partnership programs to stabilize the development of Ukraine: materials of the VIII International Scientific and Practical Conference (May 19 – 20, 2011, Kyiv). Kyiv: published by Kyiv National University of Construction and Architecture, 79–80.
  19. Osik, O. O. (2011). Statistical representation of indicators of competence of human resources of educational projects.]. Project management in the development of society. Management of public-private partnership programs to stabilize the development of Ukraine: materials of the VIII International Scientific and Practical Conference (May 19 – 20, 2011, Kyiv). Kyiv: published by Kyiv National University of Construction and Architecture, 155–156.
  20. Vashchenko, L. M. (2003). Management of educational projects. Project method: traditions, perspectives, life results: a practical guide. Kyiv: Department, 34.
  21. Danchenko, O. B., Bedrii, D. I., Semko, I. B. (2019). Conflict management of scientific project. Bulletin of the National Technical University, 2, 28–35. DOI: 10.20998/2413-3000.2019.1327.5.
  22. A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide) – Six Edition. (2017). USA: PMI, 574.
  23. Bentley, C. (2010). Prince2: a practical handbook. Routledge, 322.
  24. A Guidebook of Program & Project Management for Enterprise Innovation. (2017). Japan: Project Management Association of Japan (PMAJ), 427.
  25. IPMA I. C. B. (2006). IPMA Competence Baseline Version 3. The Netherlands: Nijkerk, 200.
  26. Agile Practice Guide. (2017). USA: PMI, 210.
  27. Chernyh, E. A. (2008). Agile project management – a new approach to managing innovation projects. Quality Management, 2, 84–94.
  28. ISO 21500 : 2012 Guidance on project management. URL : https://www.iso.org/standard/50003.html (accessed on: 2023-05-14).
  29. Vlasenko, O. V., Lebed, V. V., Gogunsky, V. D. (2012). Markovian models of communication processes in international projects. Management of Development of Complex Systems, 12, 35-39.
  30. Bushuiev, S. D., Bushuieva, N. S. (2010). Project management: the basics of professional knowledge and a system for assessing the competence of project managers (National Competentce Baseline, NCB UA Version 3.1.). Ed. 2. Kyiv: IRIDIUM, 208.
  31. Danchenko, O. B. (2015). Methodology of integrated management of deviations in projects: DSc thesis. University of Economics and Law "KROK", Kyiv, 347.
  32. Piterskaya, V. M., Loginov, A. V., Loginova, L. V. (2020). Mechanism of management of educational projects of higher education institutions. Bulletin of Odesa National Maritime University, 1(61), 187-198. DOI: 10.47049/2226-1893-2020-1-187-198.
  33. Skoryk, O. O. (2017). Methodological aspects of international project management. Investments: practice and experience, 4, 19-24.
  34. Medincov, V. V. (2012). Project Management in a Cross-Cultural Environment. Lessons of Chernobyl. Management of Development of Complex Systems, 11, 32–42.
  35. Krol, K. J. (2021). Models and methods of anti-risk management of agro-industrial complex projects’ stakeholders. PhD thesis. Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, 231.
  36. Danchenko, O. B., Kolomytseva, O. V., Krul, K. Ya., Denchyk, O. R. (2019). Method of managing opportunities and threats in projects of the agro-industrial complex. Collection of scientific papers of Cherkasy State Technological University. Series: Economic Sciences, 54, 60-65. DOI 10.24025/2306-4420.0.54.2019.178564.54.
  37. Gurevich, A. Ya. (2005). History in the Human Dimension (Medievist's Reflections). New Literary Review, 75, 14–24.
  38. Flier, A. Ya. (1999). Culture as the meaning of history. Social Science and Modernity, 6, 27–39.
  39. Kondakov, I. V. (1999). Architectonics of Russian Culture. Social Science and Modernity, 1, 3–17.
  40. Verenych, O. V. (2018). Managing the mental space of projects and programsDSc thesis. Kyiv National University of Construction and Architecture, Kyiv, 430.
  41. Shenkao, M. A. (2002). Fundamentals of Philosophical Thanatology. Cherkessk: KCHTI, 252.
  42. Ivanov, T. V. (2002).  Mentality, culture, art. Social Sciences and Modernity, 6, 168–177.
  43. Bedrii, D. I. (2019). Classification of conflicts in scientific projects. Collection of scientific papers of Cherkasy State Technological University. Series: Technical Sciences, 96-106. DOI: 10.24025/2306-4412.2.2019.169457.
  44. Higher Education: The Law of Ukraine, from July 01, 2014, 1556-VII, as updated on January 01, 2023. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. (accessed on: 2023-05-14).
  45. On Approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine from February 23, 2022, 286. URL : https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-strategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286. (accessed on: 2023-05-14).
  46. Innovation Activity: The Law of Ukraine, from July 04, 2002, 40-IV, as updated on March 31, 2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text. (accessed on: 2023-05-14).
  47. Dunska, A. R. (2022). Management of international business development projects. Lecture notes: study guide. Published by Igor Sikorsky Kyiv Polytechnic Institute, Kyiv, 134.
  48. Mazur, O. P., Denchyk, O. R., Kharuta, V. S. (2022). Specific features of international project management in higher education institutions under war conditions. Project, Program, Portfolio Management. P3M-2022: materials of the VII International Scientific and Practical Conference (December 02-03, 2022, Odesa). Odesa: Published by Institute of Artificial Intelligence and Robotics Institute of computer systems Odesa, 1, 56–62.
  49. Ilyuk, V. V. (2016). Methodological approach to stakeholder management of innovative projects. Production Organizer, 4, 38–55.