Аннотації

Автор(и):
Степашкіна К. В., Десятко А. М., Курочкін Д. О.
Автор(и) (англ)
Stepashkina K., Desiatko A., Kurochkin D.
Дата публікації:

02.08.2024

Анотація (укр):

Стаття присвячена вивченню основних етапів розроблення програмного продукту, зокрема створення демо-версії застосунку. Ця демонстраційна версія допомагає визначити, чи є потреба в застосунку, що спрямований на оцінку платоспроможності клієнтів банку, а також допомагає зрозуміти, які функції важливі для користувачів. Також розглянуто принципи створення програмного продукту, який не тільки працює, а й відповідає вимогам ринку. Це досягається за допомогою методу тестування зацікавленості ринку, який уможливлює визначити, чи є попит на певний продукт або послугу. Значна увага приділяється загальним підставам виникнення кредитних відносин, які випливають з товарного виробництва, де ключовим елементом функціонування кредиту є циркуляція вартості в рамках товарного обміну. У цьому процесі виникає часовий розрив між обігом товару та його грошовим еквівалентом, що призводить до відокремлення грошової форми вартості від товарної. Однак оборот товарів – це не єдина причина виникнення кредитних відносин. На сьогодні кредитні відносини виникають при будь-якій економічній або фінансовій операції, пов’язаній із заборгованістю одного з учасників такої операції. У статті висвітлено важливість зворотного зв’язку від користувачів та їх вплив на подальше розроблення застосунку. Вона також акцентує увагу на необхідності постійного вдосконалення й адаптації продукту до змінюваних умов ринку та вимог користувачів. Зокрема, розглянуто важливість використання аналітичних інструментів для відстеження поведінки користувачів та їхніх відгуків, що дає змогу вчасно вносити корективи в продукт. Розглянуто питання, пов’язані з ефективним керуванням ІТ-проєктами, як традиційні, так і гнучкі методології, підходи та методики, що використовуються для управління ІТ-проєктами. Запропоновано використання Scrum-методу для керування ІТ-проєктами, а також наведено рекомендації щодо ефективної реалізації ІТ-проєктів. У разі виведення IT-продукту на ринок, ще немає достатньо підстав для висновку про успішність проєкту, оскільки залишаються невирішеними такі питання, як механізм продажу продукту, рівень задоволеності клієнтів та необхідність внесення змін. Крім того, успішність IT-проєкту зі створення нового продукту не може визначатися лише успішним впровадженням – важливо забезпечити комплексну експлуатацію розробленої IT-системи. Отже, успішність IT-проєкту вимірюється не лише успішним впровадженням, а й ефективністю його експлуатації, а також здатністю продукту задовольнити потреби клієнтів і принести прибуток компанії. Крім того, важливо враховувати, що успішність проєкту залежить від багатьох факторів, включаючи ринкові умови, конкуренцію, потреби клієнтів тощо. Отже, стаття надає цінні вказівки і рекомендації щодо розробки програмних продуктів, які відповідають потребам ринку та вимогам користувачів.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The article is devoted to the study of the main stages of software product development, in particular, the creation of a demo version of the application. This demo version helps to determine whether there is a need for an application aimed at assessing the solvency of bank customers, and also helps to understand what functions are important to users. It also covers the principles of creating a software product that not only works but also meets market requirements. This is achieved by using the market interest testing method, which allows determining whether there is a demand for a particular product or service. Considerable attention is paid to the general grounds for the emergence of credit relations, which arise from commodity production, where the key element of credit functioning is the circulation of value within the commodity exchange. In this process, there is a time gap between the circulation of goods and their monetary equivalent, which leads to the separation of the monetary form of value from the commodity form. However, the turnover of goods is not the only reason for the emergence of credit relations. Nowadays, credit relations arise in any economic or financial transaction related to the debt of one of the parties to such a transaction. The article highlights the importance of user feedback and its impact on the further development of the application. It also emphasizes the need for continuous improvement and adaptation of the product to changing market conditions and user requirements. In particular, the importance of using analytical tools to track user behavior and feedback is discussed, which allows for timely product adjustments. The issues related to the effective management of IT projects, both traditional and flexible methodologies, approaches and techniques used to manage IT projects are considered. The author proposes to use the Scrum method for IT project management and provides recommendations for the effective implementation of IT projects. When bringing an IT product to the market, there are not yet sufficient grounds to conclude that the project is successful, as issues such as the mechanism for selling the product, the level of customer satisfaction, and the need for changes remain unresolved. In addition, the success of an IT project to create a new product cannot be determined by successful implementation alone - it is important to ensure the integrated operation of the developed IT system. Therefore, the success of an IT project is measured not only by its successful implementation but also by the efficiency of its operation, as well as by the product's ability to meet customer needs and bring profit to the company. In addition, it is important to consider that the success of a project depends on many factors, including market conditions, competition, customer needs, etc. Thus, the article provides valuable guidance and recommendations for developing software products that meet market needs and user requirements.

Література:

  1. Provisions on the procedure for formation and use of a reserve for the compensation of possible losses in credit operations of banks.
  2. Regulations of the Board of the National Bank of Ukraine on the organization of the risk management system in financial service providers and non-banking financial groups. Kyiv. VR. 2022-06-27, 74.
  3. Tereshchenko, O. O. (2003). Financial activity of economic entities: Education. Manual. Kyiv : KNEU, 554.
  4. Banking management: Education. (2002). Manual. Edited by O. A. Kirichenko. Kyiv : Znannia-Press, 438.
  5. Galasyuk, V. V. (2001). Assessment of borrowers' solvency: what do we assess? Bulletin of the NBU, 5.
  6. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On Amendments and Additions to the Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 1, 2004 No. 208-r "On Approval of the Concept of Creating a System of Rating Assessment of Regions, Industries of the National Economy, and Business Entities."
  7. Hrytsenko, L. L., Boyarko, I. M., Lishtvan, V. L. (2010). Complex express methodology for assessing the solvency of enterprises taking into account affiliation to the type of economic activity. Actual problems of the economy, 7 (109), 206–214.
  8. Mocherny, S. V., Larina, J. S., Ustinko, O. A., Yuriy, S. I. (2005). Economic encyclopedic dictionary: in 2 vols. Lviv: Svit, 616.
  9. Halasiuk, V. V. (2001). Assessment of borrowers' solvency: what do we assess? Bulletin of the National Bank of Ukraine, 5, 54 – 56.
  10. https://www.linkedin.com/pulse/download-best-prince2-project-management-2023-ali-usman/
  11. https://asyafrudin.medium.com/scrum-values-are-not-unique-to-scrum-a7f6b79af170.

References:

  1. Provisions on the procedure for formation and use of a reserve for the compensation of possible losses in credit operations of banks.
  2. Regulations of the Board of the National Bank of Ukraine on the organization of the risk management system in financial service providers and non-banking financial groups. Kyiv. VR. 2022-06-27, 74.
  3. Tereshchenko, O. O. (2003). Financial activity of economic entities: Education. Manual. Kyiv : KNEU, 554.
  4. Banking management: Education. (2002). Manual. Edited by O. A. Kirichenko. Kyiv : Znannia-Press, 438.
  5. Galasyuk, V. V. (2001). Assessment of borrowers' solvency: what do we assess? Bulletin of the NBU, 5.
  6. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On Amendments and Additions to the Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 1, 2004 No. 208-r "On Approval of the Concept of Creating a System of Rating Assessment of Regions, Industries of the National Economy, and Business Entities."
  7. Hrytsenko, L. L., Boyarko, I. M., Lishtvan, V. L. (2010). Complex express methodology for assessing the solvency of enterprises taking into account affiliation to the type of economic activity. Actual problems of the economy, 7 (109), 206–214.
  8. Mocherny, S. V., Larina, J. S., Ustinko, O. A., Yuriy, S. I. (2005). Economic encyclopedic dictionary: in 2 vols. Lviv: Svit, 616.
  9. Halasiuk, V. V. (2001). Assessment of borrowers' solvency: what do we assess? Bulletin of the National Bank of Ukraine, 5, 54 – 56.
  10. https://www.linkedin.com/pulse/download-best-prince2-project-management-2023-ali-usman/
  11. https://asyafrudin.medium.com/scrum-values-are-not-unique-to-scrum-a7f6b79af170.