Аннотації
20.04.2016
Розглянуто перспективи взаємодії системи вищої освіти та ринку праці для формування затребуваних компетенцій фахівців, що підвищує гарантії працевлаштування випускників ВНЗ і як наслідок – конкурентоспроможність навчального закладу. Побудовано компетентнісну модель фахівця, яка передбачає врахування професійних вимог організацій-роботодавців, відповідно до якої університет організовує навчання студентів. Спроектовано освітньо-професійні траєкторії навчання фахівців, які включають в себе взаємодію ВНЗ та підприємств-партнерів. Обґрунто ванонеобхідність формування у студентів затребуваних роботодавцями професійних компетенцій, що сприяє успішному працевлаштуванню.
Рассмотрены перспективы взаимодействия системы высшего образования и рынка труда для формирования востребованных компетенций специалистов, что повышает гарантии трудоустройства выпускников вузов и как следствие – конкурентоспособность учебного заведения. Построена компетентностная модель специалиста, которая предусматривает учет профессиональных требований организаций-работодателей, в соответствии с которой университет организовывает обучение студентов. Спроектированы образовательно-профессиональные траектории обучения специалистов, которые включают в себя взаимодействие вузов и предприятий-партнеров. Обосновывается необходимость формирования у студентов востребованных работодателями профессиональных компетенций, что способствует их успешному трудоустройству.
The article considers the prospects of cooperation between higher education and labor market, that's raises college graduates employment and as a result – the institution's competitiveness also rising. There is specialist competence model build, it provides accounting of employers organizations professional requirements. According the model University organizes students training. There are educational and professional learning path designed, they includes interaction between universities and enterprise partners. The necessity of students' professional competencies, which demanded by employers, totally confirmed. It’s contributes for successful employment.
1. Носова О.В. Конкурентоспроможність підготовки фахівців вищими навчальними закладами відповідно до вимог ринку праці / О.В.Носова, О.С.Маковоз // Інформаційні технології в освіті. – 2011. – № 9. – С. 99 – 104.
2. Товажнянський Л.Л. Діяльність вищого навчального закладу по підвищенню якості підготовки фахівців /
Л.Л. Товажнянський, С.І. Бухкало // Вісник НТУ «ХПІ». – Х.: НТУ «ХПІ». 2012. – № 10. – С. 3 – 12
3. Захарчин Р. М. Гармонізація відносин вищої школи і ринку праці як необхідна умова інноваційного розвитку суспільства / Р. М. Захарчин // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2013. – № 769. – С. 268 – 273. – http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPM_2013_769_42.
4. Даньків Й. Я. Співпраця університетів і підприємств на сучасному етапі розвитку соціально-економічних відносин України / Й. Я. Даньків, М. С. Попович, Ю. Я. Волошина // Науковий вісник Ужгородського університету. Сер : Економіка. – 2013. – Вип. 4. – С. 81 – 84. – http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2013_4_17.
5. Балуева Т.В. Взаимодействие вуза с работодателями как фактор успешного трудоустройства выпускников / Т.В. Балуева // Международный электронный журнал. Устойчивое развитие: наука и практика. – 2014. – № 1. – С. 3 – 10.
6. Безвух, С.В. Соціальне партнерство науки бізнесу: форми взаємодії, проблеми [Текст] / С. В. Безвух, А. Ю. Стопчак // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2015. – № 3, т. 3. – С. 7 – 14.
7. Безтелесна Л. Механізми взаємодії роботодавців та вищих навчальних закладів в системі безперервної освіти / Л. Безтелесна // Нова педагогічна думка. – 2013. – № 1.2. – С. 174 – 177. – http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_1.
8. Ярмолюк А. Т. Проектування оптимальних адаптивних освітньо-виробничих траєкторій в освітньому середовищі / А. Т. Ярмолюк // Системи обробки інформації : зб. наук. пр. / Харк. ун-т Повітр. Сил ім. Івана Кожедуба. – Харків, 2015. – Вип. 11 (136). – С. 224 – 229. – http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/4261
9. Збродська О. В. Проблеми працевлаштування випускників вищих навчальних закладів та їхня кваліфікаційна відповідність вимогам ринку праці / О. В. Збродська, Є. В. Шахраюк-Онофрей // Науковий вісник [Буковинського державного фінансово-економічного університету]. Економічні науки. – 2014. – Вип. 27. – С. 303 – 310. – http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvbdfa_2014_27_48.
10. Калініна І.О. Врахування компетентності експертів у методах багатокритеріального аналізу в задачах раціонального вибору / І.О. Калініна, О.П. Гожий, Г.О. Мусенко // Наук. праці Чорномор. держ. універ. Комп’ютерні технології. – Вип. 179. – Том 191. – С. 116 – 123.
11. Грабовецький, Б. Є. Методи експертних оцінок: теорія, методологія, напрямки використання: монографія /
Б Є. Грабовецький. – Вінниця : ВНТУ, 2010. — 171 с.
- Nosova, О.V. (2011). Competitiveness of training specialists by university in accordance with the requirements of the labor market / O.V. Nosova, O.S. Makovoz // Information technologies in education, 9, 99 – 104.
- Tovazhnyansky, L.L. (2012). Activities university to improve the quality of training / L.L Tovazhnyansky, S.I Buhkalo // News of NTU "KhPI", 10, 3 – 12.
- Zaharchyn, R.M. (2013). Harmonization of relations of higher education and the labor market as a prerequisite for innovation development of society // News of National University "Lviv Polytechnic", 769, 268 – 273. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPM_2013_769_42.
- Dankiv, J. Ya. (2013). Cooperation of universities and enterprises at the present stage of socio-economic relations of Ukraine / J. Jа. Dankiv, M. S. Popovic, Yu. Ya Voloshina // News of the Uzhgorod University, 4, 81 – 84. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuec_2013_4_17.
- Balueva, T.V. (2014). The interaction of the university and employers as a factor in the successful employment of graduates // International e-magazine. Sustainable Development: Science and Practice, 1, 3 – 10.
- Bezvuh, S. V. (2015). Social partnership of science and business: forms of cooperation, problems / S.V. Bezvuh, A.Yu Stopchak // News of Khmelnytskyi National University, 3, 3, 7 – 14.
- Beztelesna, L. (2013). Mechanisms of interaction between employers and universities in the system of lifelong learning // New pedagogical thought, 1.2, 174 – 177. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npd_2013_1.
- Yarmoliuk, А. T. (2015). Designing the optimal production of adaptive educational trajectories in an educational // Information processing systems, v. 11 (136), 224 – 229. Retrieved from http://elar.khnu.km.ua/jspui/handle/123456789/4261.
- Zbrodska, O. V. (2014). Problems of employment of university graduates and their qualification with labor market requirements / О. V. Zbrodska, E. V. Shahrayuk-Onofrey / News of Bukovyna State Finance and Economics University, v. 27, 303 – 310. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvbdfa_2014_27_48.
- Kalininа, І. О. (2013). Taking into account the competence of experts in multi analysis methods in problems of rational choice / I.O. Kalinina, A.P Hozhyy, G.A Musenko // Scientific papers of Black Sea State University, v. 179, 191, 116 – 123.
- Grabovetskiy B. E., (2010) Methods of expert assessments: Theory, Methodology, Directions of use: monograph. Vinnitsa, Ukraine: Vinnitsia national technical university, 171.