Аннотації

Автор(и):
Трач Р.В.
Автор(и) (англ)
Trach Roman
Дата публікації:

05.09.2019

Анотація (укр):

Очевидним є той факт, що сучасні проекти (у т.ч. і у будівництві) стають дедалі складнішими, що вимагає залучення досить значної кількості учасників. Отже, збільшення кількості учасників проекту призводить до ускладнення комунікацій при передачі знань та інформації, що досить часто є причиною збільшення тривалості реалізації проекту та зростання незапланованих витрат. Отже, постає проблема з ідентифікацією, вимірюванням, контролем та управлінням зв'язками всередині проекту. Інструментом для вирішення завдань, пов'язаних з дослідженням і оптимізацією внутрішньопроектних мереж є аналіз соціальних мереж (англ. Social Network Analysis, SNA). Аналіз соціальних мереж активно застосовується для дослідження організаційних комунікацій, у т. ч. і в контексті управління сучасними організаційними структурами. Однак щодо управління та оптимізації управління проектом в будівництві аналіз соціальної мережі практично не застосовувався. Детально розглянуто методи дослідження мереж та основні міри центральності для мережі (графа) та учасників проекту (вершин графа).

Анотація (рус):

Очевидно, что современные проекты (в том числе и в строительстве) становятся все более сложными и требуют привлечения достаточно большого количества участников. В свою очередь, увеличение количества участников проекта приводит к усложнению коммуникаций при передаче знаний и информации, зачастую является причиной увеличения продолжительности реализации проекта и роста незапланированных расходов. В результате возникает проблема с идентификацией, измерением, контролем и управлением связями внутри проекта. Инструментом для решения задач, связанных с исследованием и оптимизацией внутренних проектных сетей, выступает анализ социальных сетей (анлг. Social Network Analysis, SNA), который активно применяется для исследования организационных коммуникаций, в том числе и в контексте управления современными организационными структурами. Однако для анализа, управления и оптимизации управления проектом в строительстве указанный анализ практически не применялся. Целью работы является анализ методов исследования сетей для решения задач идентификации, измерения, контроля и управления связями в проекте. Подробно рассмотрены методы исследования сетей и основные меры центральности сети (графа) и участников проекта (вершин графа).

Анотація (англ):

Modern projects (including construction) are becoming more and more complex, and require the involvement of a sufficiently large number of participants. The increase in the number project participants leads to more complex communications in the transfer knowledge and information. It is also often the reason for the increase in the duration of the project and the increase in unplanned expenses. So, there is a problem with the identification, measurement, control and management of relationships in the project. Social Network Analysis, SNA is a tool for solving problems related to the research and optimization of networks within the project. The analysis of social networks is successfully used as a theoretical approach in the theory of organization and management. Also, this method is actively used for the study organizational communications, including in the context of managing modern organizational structures. However, in the direction of analysis, management and optimization project management in the construction a social network analysis has practically not been used. One of its main advantages is the visualization, that is, the reflection of connections graphically. With the analytical tools in SNA, you can collect data on the links and present them in a visual graphical form. These schemes are full-fledged models of interaction between the project participants. The purpose this study is analyze the methods of research networks for solving identification problems, measurement, control and management of relationships in the project. The article discusses in detail the methods of research networks and the main measures of the network (graph) centrality and the project participants (graph nodes).

Література:

  1. PMI. A Guide to the Project Management Body of Knowledge // Project Management Institute, Inc. Newtown Square, Pennsylvania. USA. – 2000.
  2. Marsden P., Lin Y. N. Social Structure and Network Analysis // Beverly Hills, Sage Publishing. – 1982.
  3. Wasserman S., Faust K. Social Network Analysis: Methods and Applications // Cambridge University Press, Cambridge. – 1997.
  4. Scott J. Social Network Analysis: A Handbook // 2nd ed., Sage Publications, London. – 2007.
  5. Pryke  S. et al. Self-organizing networks in complex infrastructure projects // Project management journal. ‒ 49. 2 ‒ 2018. – p. 18‒41. DOI: https://doi.org/10.1177/875697281804900202
  6. OtteE., Rousseau R. Social network analysis: a powerful strategy, also for the information sciences // Journal of Information Science. – 28 (6). - 2002. – Р. 441‒453.
  7. Tichy N. M., Fombrun C. Network analysis in organizational settings // Human Relations. – 32. – 1979. – Р. 137‒155.
  8. Tichy N. M., Tushman M. L., Fombrun C. Social network analysis for organizations // Academy of Management Review,  - 4(4). – 1979. – Р. 507‒519.
  9. Easley D., Kleinberg J. Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World // Cambridge University Press. – 2010.
  10. Kato T., Numagami T., Karube M. Types of intra-organizational networks and upward strategic communication // Hitotsubashi Journal of Commerce and Management. – 45. – 2011. – P. 21‒37.
  11. Basov N., Wuhr D. Intra-Organizational Communication Networks and Success in Innovation Projects: Comparing the Cases of German Mechanical Engineering Companies // Centre for German and European Studies (CGES).‒ 2012‒08.
  12. Pryke S. D.Social network analysis. In: A. Knight and L. Ruddock (eds) // Advanced Research Methods in the Built Environment. Blackwell. Oxford. – 2008.
  13. Chinowsky P.S., Diekmann J., Galotti V. The social network model of construction // Journal of Construction Engineering and Management. - 134(10). – 2008. – Р. 804–810. DOI:https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(2008)134:10(804)
  14. Nohria N., Eccles R. G.Networks and Organizations // Harvard Business School Press, Boston, MA. – 1992.
  15. Beauchamp M.A.An improved index of centrality // Behavioral Science. – 10. – 1965. – Р. 161‒163.
  16. Nieminen J.On centrality in a graph // Scandinavian Journal of Psychology. – 15. – 1974. – Р. 322‒336.
  17. FreemanL.C.Centrality in social concepts conceptual clarification // Social Networks. -1(3). – 1978. – Р. 215‒239.
  18. Shaw, M.E. Group structure and the behavior of individuals in small groups // Journal Psychology. – 38. – 1954. –
    Р. 139-149.
  19. Anthonisse, J.M. The rush in a directed graph // Technical report BN 9/71, Amsterdam: Stiching Matematisch Centrum. – 1971.

 

References:

  1. PMI, (2000). A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute, Inc. Newtown Square, Pennsylvania, USA.
  2. Marsden, P., & Lin, Y.N. (1982). Social Structure and Network Analysis. Beverly Hills, Sage Publishing.
  3. Wasserman, S., Faust, K., (1997). Social Network Analysis: Methods and Applications. Cambridge University Press, Cambridge.
  4. Scott, J., (2007). Social Network Analysis: A Handbook, 2nd ed., Sage Publications, London.
  5. Pryke, S., et al. (2018). Self-organizing networks in complex infrastructure projects. Project management journal. 49.2, 18-41. DOI: https://doi.org/10.1177/875697281804900202
  6. Otte, E., & Rousseau, R., (2002). Social network analysis: a powerful strategy, also for the information sciences. Journal of Information Science, 28 (6), 441 – 453.
  7. Tichy, N.M., & Fombrun, C., (1979). Network analysis in organizational settings. Human Relations, 32, 137 – 155.
  8. Tichy, N.M., Tushman, M.L., & Fombrun, C., (1979). Social network analysis for organizations. Academy of Management Review, 4 (4), 507 – 519.
  9. Easley, D., & Kleinberg, J., (2010). Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World, Cambridge University Press.
  10. Kato, T., Numagami, T., & Karube, M., (2011). Types of intra-organizational networks and upward strategic communication. Hitotsubashi Journal of Commerce and Management, 45, 21 – 37.
  11. Basov, N., & Wuhr, D., (2012). Intra-Organizational Communication Networks and Success in Innovation Projects: Comparing the Cases of German Mechanical Engineering Companies. Centre for German and European Studies (CGES), WP 2012-08.
  12. Pryke, S.D., (2008). Social network analysis. In: A. Knight and L. Ruddock (eds) Advanced Research Methods in the Built Environment. Blackwell, Oxford.
  13. Chinowsky, P.S., Diekmann, J., & Galotti, V., (2008). The social network model of construction. Journal of Construction Engineering and Management, 134 (10), 804–810. DOI:https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(2008)134:10(804)
  14. Nohria, N., & Eccles, R.G. (1992). Networks and Organizations, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  15. Beauchamp, M.A., (1965). An improved index of centrality. Behavioral Science, 10, 161 – 163.
  16. Nieminen, J., (1974). On centrality in a graph. Scandinavian Journal of Psychology, 15, 322 – 336.
  17. Freeman, L.C., (1978). Centrality in social concepts conceptual clarification. Social Networks, 1 (3), 215 – 239.
  18. Shaw, M.E., (1954). Group structure and the behavior of individuals in small groups, Journal Psychology, 38, 139 – 149.
  19. Anthonisse, J.M., (1971). The rush in a directed graph. Technical report BN 9/71, Amsterdam: Stiching Matematisch Centrum.