Аннотації
19.06.2023
Україна потребує активного використання наукового потенціалу держави у створенні прогресивних інформаційних технологій управління якістю надання освітніх послуг в закладах вищої освіти. Для успішного вирішення проблем забезпечення якості освіти, які постали перед Україною на шляху до євроінтеграції, необхідні концептуальні зміни, які відбуваються стосовно сприйняття і розуміння вимог та цінностей. Для цього в системі освіти України необхідні зміни, які уможливлять закладам вищої освіти України вийти на рівень провідних європейських і американських ЗВО. В умовах невизначеностей і ризиків вимоги до компетентності фахівців формуються інтуїтивно, а задачею цивілізованого суспільства є застосування чинних та розроблення нових стандартів освіти на підґрунті Законів України «Про освіту», «Про професійно-технічну освіту», «Про вищу освіту», «Про наукову та науково-технічну діяльність» тощо. Формуються виклики, нові цінності, які прискорюють необхідність підвищення якості освітнього процесу та висуваються нові вимоги до випускників ЗВО. Одним із таких викликів є перехід до проектного управління в освітній сфері, яке вимагає створення інноваційних інформаційних технологій управління компетентностями здобувачів освітніх послуг, що враховують специфіку вимог роботодавців, спрямованих на підготовку фахівців для ІТ-ринку праці. Ці механізми висувають вимоги до необхідних ринку праці фахівців, а рекомендації роботодавців формують компетенції, що складають актуальний зміст освітніх програм. Створення та дослідження забезпечення підвищення якості освітніх послуг ЗВО є актуальною науковою задачею розвитку вищої освіти України.
Ukraine needs active use of the scientific potential of the state in the creation of progressive information technologies for the management of the quality of the provision of educational services in institutions of higher education. In order to successfully solve the problems of ensuring the quality of education, which appeared before Ukraine on the way to European integration, conceptual changes are needed that take place in relation to the perception and understanding of requirements and values. For this, changes are needed in the education system of Ukraine, which will allow higher education institutions of Ukraine to reach the level of leading European and American higher education institutions. In the conditions of uncertainties and risks, the requirements for the competence of specialists are formed intuitively, and the task of a civilized society is to apply existing and develop new standards of education on the basis of the Laws of Ukraine "On Education", "On Vocational and Technical Education", "On Higher Education", "On Scientific and scientific and technical activity" etc. Challenges and new values are being formed, which accelerate the need to improve the quality of the educational process and set new demands on graduates of higher education institutions. One of these challenges is the transition to project management in the educational sphere, which requires the creation of innovative information technologies for the management of vocational training competencies that take into account the specific requirements of employers aimed at training specialists for the IT labor market. These mechanisms set requirements for specialists of the labor market, and the recommendations of employers form competencies that make up the actual content of educational programs. The creation and research of ensuring the improvement of the quality of educational services of higher education institutions is an urgent scientific task of the development of higher education institutions of Ukraine.
1. Lisbon European Council – Presidency Conclusions: 23 and 24 march 2000 // European Parliament [Electronic resource]. Mode of access: http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm
2. Chair’s Summary from the Meeting of the Education Chief Executives. Copenhagen, 22 to 23 September. Paris: OECD, 2005 [Electronic resource]. Mode of access: http://www.oecd.org/edu/35557211.pdf
3. Kathrin Hoeckel, Mark Cully, Simon Field, Gábor Halász and Viktória Kis. Learning for Jobs. OECD Reviews of Vocational Education and Training. ENGLAND AND WALES. OECD, 2009 [Electronic resource]. Mode of 6.
4. Kryvoruchko O. V. Foreign practice of implementing core logistics concepts and systems / O. V. Kryvoruchko, M. I. Tsiutsiura, A. M. Desiatko // Education, science and economy’s development in the integration processes: Ukraine’s conference, April, 20, 2017 y., Vinnytsia / Ministry of Education and science, VNNIE TNEU. Ternopil: Krok, 2017. V. 1, Ch. 1. P. 92–94.
5. Дяків О. Європейський досвід регулювання взаємодії освіти та ринку праці. URL: http://www.academy.gov.ua/ej/ej11/txts/10dovorp.pdf
6. Андрюшина О. Теоретико-методологічні засади використання індикаторів моніторингу якості освіти в США. Вища школа. № 8. 2012. С. 104–113.
7. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1341 «Про затвердження національної рамки кваліфікацій».
8. Ковалюк Т. В., Кобець Н. М. Професійні стандарти в галузі інформаційних технологій та їх гармонізація з ІТ-освітою України. Інженерія програмного забезпечення: наук. журнал НАУ. № 21 (1), 2015. C. 46–55.
9. Цюцюра М. І., Цюцюра С. В., Криворучко О. В. Інформаційна технологій розвитку змісту освіти: монографія Київ : ЦП «Компринт», 2019. 118 с.: іл. ISBN -978-966-929-967-9.
10. Цюцюра М. І., Цюцюра С. В., Криворучко О. В., Цюцюра Г. О. Методика проектування системи Менеджменту Якості Освіти у ВНЗ на основі логікоструктурного підходу. Управління розвитком складних систем. 2017. № 28. С. 171 – 177.
11. Kryvoruchko Olena, Kostiuk Mykhailo, Tsiutsiura Mykola. Architectural solution of time management system in test driven development approach. International Journal of Science and Research (IJSR) ISSN (Online): 2319-7064 Impact Factor (2012): 3.358; Volume 7 Issue 07, 2017. Р. 1098–1100.
12. Kryvoruchko O. V., Tsiutsiura M. I., Desiatko A. M. Foreign practice of implementing core logistics concepts and systems. Education, science and economy’s development in the integration processes: Ukraine’s conference, April, 20, 2017 y., Vinnytsia / Ministry of Education and science, VNNIE TNEU. Ternopil: Krok, 2017. V. 1, Ch. 1. P. 92–94.
13. Наказ МОН України від 01.06.2016 № 600 «Про затвердження та введення в дію Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів вищої освіти».
14. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 12 грудня 1991 р. № 1978-ХІІ.
15. Закон України «Про вищу освіту» від 6.09.2015 р.
16. Закон України «Про залучення роботодавців до підготовки та перепідготовки кадрів, освітніх та наукових процесів».
17. CS2023: ACM/IEEE-CS/AAAI Computer Science Curricula.
18. Wang, G. and Spitzer, D. (2005). Human resource development. Advances in Developing Human Resources, Vol. 7 No. 1, pp. 5–15.
19. Ільїн О. О. Когнітивний підхід щодо формування та оцінки компетенції спеціалістів для галузі ІКТ. Телекомунікаційні та інформаційні технології 1 (2017): 61–66.
1. Lisbon European Council – Presidency Conclusions: 23 and 24 march 2000 // European Parliament. URL: http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_en.htm
2. Chair’s Summary from the Meeting of the Education Chief Executives. Copenhagen, 22 to 23 September. Paris: OECD, 2005. URL: http://www.oecd.org/edu/35557211.pdf
3. Hoeckel, Kathrin, Cully, Mark, Field, Simon, Halász, Gábor and Kis, Viktória. (2009). Learning for Jobs. OECD Reviews of Vocational Education and Training. ENGLAND AND WALES. OECD, 2009. URL: Mode of 6.
4. Kryvoruchko, O. V., Tsiutsiura, M. I., Desiatko, A. M. (2017). Foreign practice of implementing core logistics concepts and systems. Education, science and economy’s development in the integration processes: Ukraine’s conference, April, 20, 2017 y., Vinnytsia / Ministry of Education and science, VNNIE TNEU. Ternopil: Krok. V. 1, Ch. 1. P. 92–94.
5. Dyakiv, O. (2019). European experience in regulating the interaction of education and the labor market [Electronic resource]. Access mode: http://www.academy.gov.ua/ej/ej11/txts/10dovorp.pdf
6. Andryushina, O. (2012). Theoretical and methodological principles of using indicators for monitoring the quality of education in the USA. Higher school, 8, 104–113.
7. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23, 2011 No. 1341 "On approval of the national framework of qualifications".
8. Kovalyuk, T. V., Kobets, N. M. (2015). Professional standards in the field of information technologies and their harmonization with IT education of Ukraine. Software engineering: science. NAU journal, 21 (1), 46–55.
9. Tsiutsiura, M. I., Tsiutsiura, S. V., Kryvoruchko, O. V. (2019). Information technologies for the development of the content of education: monograph Kyiv: CP "Comprint", 118. ISBN -978-966-929-967-9.
10. Tsiutsiura, M. I., Tsiutsiura, S. V., Kryvoruchko, O. V., Tyutsyura, G. O. (2017). Design methodology of the Education Quality Management system in higher education institutions based on the logical-structural approach. Management of the development of complex systems, 28, 171–177.
11. Kryvoruchko, Olena, Kostiuk, Mykhailo, Tsiutsiura, Mykola, (2017). Architectural solution of time management system in test driven development approach. International Journal of Science and Research (IJSR) , 7, 07, 1098–1100.
12. Kryvoruchko, O. V., Tsiutsiura, M. I., Desiatko, A. M. (2017). Foreign practice of implementing core logistics concepts and systems. Education, science and economy’s development in the integration processes: Ukraine’s conference, April, 20, 2017 y., Vinnytsia / Ministry of Education and science, VNNIE TNEU. Ternopil: Krok. V. 1, Ch. 1. P. 92–94.
13. Order of the Ministry of Education and Culture of Ukraine dated 01.06.2016 No. 600 "On the approval and implementation of Methodological recommendations on the development of higher education standards."
14. Law of Ukraine "On Scientific and Scientific-Technical Activities" dated December 12, 1991 No. 1978-ХІ
15. Law of Ukraine "On Higher Education" dated September 6, 2015.
16. Law of Ukraine "On Involvement of Employers in Training and Retraining of Personnel, Educational and Scientific Processes".
17. CS2023: ACM/IEEE-CS/AAAI Computer Science Curricula.
18. Wang, G. and Spitzer, D. (2005). Human resource development. Advances in Developing Human Resources, 7, 1, 5–15.
19. Ilyin, O. O. (2017). A cognitive approach to the formation and assessment of the competence of specialists in the field of ICT. Telecommunications and Information Technologies, 1, 61–66.