Аннотації

Автор(и):
Білак Ю. Ю., Шафар А. А.
Автор(и) (англ)
Bilak Yu., Shafar A.
Дата публікації:

10.05.2024

Анотація (укр):

Дохід від туристичного бізнесу напряму залежить від задоволення потреб споживачів та їхньої психології. Індивідуальна і колективна психології маркетингу для інноваційного розвитку туристичної галузі залежить від багатьох факторів. Один із таких факторів – це приналежність до соціального класу, наприклад за: статтю, віком, освітою, сімейним станом, річним доходом тощо. Представлене дослідження спрямоване на підтримку прийняття рішень щодо оцінювання рівня задоволеності туристами від закладів розміщення відповідно до соціального класу, який відображає індивідуальну і колективну психології споживачів. Розроблено інформаційну та математичні моделі оцінювання і прогнозування рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення відносно соціальних класів; верифіковано та налаштовано модель на реальних даних в Закарпатській, Львівській та Івано-Франківській областях, що були зібрані від 327 респондентів за період 2020–2023 рр.; наведено апробаційний приклад нечіткої моделі оцінювання рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення для регіону Закарпатської області на фрагментах даних від 209 респондентів. У дослідженні використано сучасну теорію нечітких множин, лінгвістичні змінні, багатовимірні функції належності та системний аналіз, що в комплексі уможливлює підвищити ступінь обґрунтованості управлінських рішень. На основі вихідних оцінок підвищується ступінь обґрунтованості використання різних сценаріїв підтримки прийняття рішень різними суб’єктами управління. Такі сценарії можуть бути: з боку туриста для покращення якості планування подорожі; з боку комерційних компаній для підвищення якості надання своїх послуг; з боку органів державної влади для розуміння рівня розвитку закладів розміщення. Подальше дослідження проблематики полягатиме в розробленні інших нечітких моделей і методів оцінювання рівня туризму у вибраних регіонах через психологію споживачів. Представлене дослідження та розроблені в майбутньому моделі і методи слугуватимуть підґрунтям інформаційної технології підтримки прийняття рішень для цифрової трансформації туристичної галузі на основі індивідуальної та колективної психології маркетингу туристів.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

Income from the tourism business directly depends on meeting the needs of consumers and their psychology. Individual and collective marketing psychology for the innovative development of the tourism industry depends on many factors. One of these factors is belonging to a social class, for example by gender, age, education, marital status, annual income, and others. The presented study is aimed at supporting decision-making regarding the assessment of the level of satisfaction of tourists from accommodation facilities according to social class, which reflects the individual and collective psychology of consumers. The purpose of the conducted research is to develop an information-analytical model for assessing the level of satisfaction of tourists concerning accommodation facilities according to social class, using the example of the Transcarpathia Region. For this purpose: informational and mathematical models of evaluation and forecasting of the level of satisfaction of tourists concerning accommodation establishments, relative to social classes, have been developed; the model was verified and adjusted on real data in Transcarpathia, Lviv, and Ivano-Frankivsk regions, which were collected from 327 respondents for the period 2020-2023; an approbation example of a fuzzy model for assessing the level of tourist satisfaction with accommodation facilities for the Transcarpathian region is given based on fragments of data from 209 respondents. The research uses the modern theory of fuzzy sets, linguistic variables, multidimensional membership functions, and system analysis, which make it possible to increase the degree of reasonableness of management decisions. Based on initial evaluations, the degree of validity of using various decision-support scenarios by various management subjects increases. Such scenarios can be: on the part of the tourist to improve the quality of travel planning, on the part of commercial companies to improve the quality of their services, and on the part of state authorities to understand the level of development of accommodation facilities. Further research of the problem can be seen in developing other fuzzy models and methods of assessing the level of tourism in selected regions through the psychology of consumers. The research presented and the models and methods developed in the future will serve as the basis of information technology for decision-making support for the digital transformation of the tourism industry, based on the individual and collective psychology of tourist marketing.

Література:

  1. Gössling S., Cohen S. A., Hibbert J. F. Tourism as connectedness. Current Issues in Tourism. 2018. 21(14). 1586–1600.  DOI: 10.1080/13683500.2016.1157142.
  2. Castro J. C., Quisimalin M., de Pablos C., Gancino V., Jerez J. Tourism marketing: Measuring tourist satisfaction. Journal of Service Science and Management. 2017.  10(03). 280. DOI: 10.4236/jssm.2017.103023.
  3. Correia A., Kozak M., Ferradeira J. From tourist motivations to tourist satisfaction. International journal of culture, tourism and hospitality research. 2013. 7(4). 411–424.  DOI: 10.1108/ijcthr-05-2012-0022.
  4. Zhao Y., Chau K.Y., Shen H., Duan X., Huang S. The influence of tourists’ perceived value and demographic characteristics on the homestay industry: A study based on social stratification theory. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2020. 45. 479–485.  DOI: 10.1016/j.jhtm.2020.10.012.
  5. Ying T., Norman W., Zhou L. Is social class still working? Revisiting the social class division in tourist consumption. Current Issues in Tourism. 2016. 19(14). 1405–1424.  DOI: 10.1080/13683500.2014.920774.
  6. Ngyuen P.H. A fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) based on SERVQUAL for hotel service) quality management: Evidence from Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business. 2021. 8(2). 1101–1109.
  7. Luštický M., Bína V. Application of fuzzy benchmarking approach for strategic planning of tourism destination. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism. 2014. 15(4). 327–355. DOI: 10.1080/1528008x.2014.921779.
  8. Benitez J.M., Martín J.C., Román C. Using fuzzy number for measuring quality of service in the hotel industry. Tourism management. 2007. 28(2). 544–555.  DOI: 10.1016/j.tourman.2006.04.018.
  9. Martín J.C., Saayman M., du Plessis E. Determining satisfaction of international tourist: A different approach. Journal of Hospitality and Tourism Management. 2019. 40. 1–10.  DOI: 10.1016/j.jhtm.2019.04.005.
  10. Виклюк Я.І., Артеменко О. І. Використання нечіткої логіки для визначення рекреаційного потенціалу території. Вісн. Національного ун-ту «Львівська політехніки» Інформаційні системи та мережі. 2008. (631). 45–54.
  11. Ладик С., Базилюк К. Використання апарату теорії нечітких множин для оцінювання якості турпродукту. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2022. 1 (5), 47–51.
  12. Mehdiabadi A., Wanke P.F., Khorshid S., Spulbar C., Birau R. A new hybrid fuzzy model: Satisfaction of residents in touristic areas toward tourism development. Mathematical Problems in Engineering. 2021. 1–21. DOI: 10.1155/2021/6650735.
  13. Calcagnì A., Cao N., Rubaltelli E., Lombardi L. A psychometric modeling approach to fuzzy rating data. Fuzzy Sets and Systems. 2022. 447. 76–99.  DOI: 10.1016/j.fss.2022.01.008.
  14. Данченко О. Б., Бедрій Д. І., Семко О. В. Огляд інформаційних технологій управління бізнес-процесами в організаціях. Управління розвитком складних систем. 2020. № 44. С. 20−26. DOI: dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2020.44.20-26.
  15. Polishchuk V., Kelemen M., Włoch I., Polishchuk A., Sharkadi M., Mlavets Yu. Conceptual Model of Presentation of Fuzzy Knowledge. CEUR Workshop Proceedings. 2021. Vol.3018. P.1-12. DOI: http://ceur-ws.org/Vol-3018/Paper_1.pdf.
  16. Дані 327 респондентів для оцінювання рівня задоволеності туристами щодо закладів розміщення. URL: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yUvkctiHwPyr3olUKKGGa62qU_cPwHAH/edit?usp=sharing&ouid=110688046638619396256&rtpof=true&sd=true (дата звернення: 08.02.2024).
  17. Тімінський, О. Г. Войтенко О. С., Райчук І. В. Аналіз моделей і методів діджиталізації бізнес-процесів. Управління розвитком складних систем. Київ, 2021. № 46. С. 38 – 47, DOI: 10.32347/2412-9933.2021.46.38-47.

 

References:

  1. Gössling, S., Cohen, S. A., Hibbert, J. F. (2018). Tourism as connectedness. Current Issues in Tourism, 21 (14), 1586–1600. DOI: 10.1080/13683500.2016.1157142
  2. Castro, J. C., Quisimalin, M., de Pablos, C., Gancino, V., Jerez, J. (2017). Tourism marketing: Measuring tourist satisfaction. Journal of Service Science and Management, 10(03), 280. DOI: 10.4236/jssm.2017.103023
  3. Correia, A., Kozak, M., Ferradeira, J. (2013). From tourist motivations to tourist satisfaction. International journal of culture, tourism and hospitality research, 7(4), 411–424.  DOI: 10.1108/ijcthr-05-2012-0022
  4. Zhao, Y., Chau, K. Y., Shen, H., Duan, X., Huang, S. (2020). The influence of tourists’ perceived value and demographic characteristics on the homestay industry: A study based on social stratification theory. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 479–485. DOI: 10.1016/j.jhtm.2020.10.012
  5. Ying, T., Norman, W., Zhou, L. (2016). Is social class still working? Revisiting the social class division in tourist consumption. Current Issues in Tourism, 19(14), 1405–1424.  DOI: 10.1080/13683500.2014.920774
  6. Ngyuen, P. H. (2021). A fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) based on SERVQUAL for hotel service) quality management: Evidence from Vietnam. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 8(2), 1101–1109.
  7. Luštický, M., Bína, V. (2014). Application of fuzzy benchmarking approach for strategic planning of tourism destination. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 15(4), 327–355. DOI: 10.1080/1528008x.2014.921779
  8. Benitez, J. M., Martín, J. C., Román, C. (2007). Using fuzzy number for measuring quality of service in the hotel industry. Tourism management. 28(2), 544–555.  DOI: 10.1016/j.tourman.2006.04.018
  9. Martín, J. C., Saayman, M., du Plessis, E. (2019). Determining satisfaction of international tourist: A different approach. Journal of Hospitality and Tourism Management, 40, 1–10.  DOI: 10.1016/j.jhtm.2019.04.005
  10. Vyklyuk, Ya. I., Artemenko, O. I. (2008). Use of fuzzy logic for determination of recreative potential of territories. Bull. Of National Univ. “Lvivska Politechnika”, 631, 45–54.
  11. Ladyk, S., Bazylyuk, K. (2022). Use of apparatues of theory of fuzzy meanings for evaluation of quality of turproducts. Innovatsiyi ta tekhnolohiyi v sferi posluh i kharchuvannya,1 (5), 47–51.
  12. Mehdiabadi, A., Wanke, P.F., Khorshid, S., Spulbar, C., Birau, R. (2021). A new hybrid fuzzy model: Satisfaction of residents in touristic areas toward tourism development. Mathematical Problems in Engineering, 1–21. DOI: 10.1155/2021/6650735.
  13. Calcagnì, A., Cao, N., Rubaltelli, E., Lombardi, L. (2022). A psychometric modeling approach to fuzzy rating data. Fuzzy Sets and Systems, 447, 76–99.  DOI: 10.1016/j.fss.2022.01.008.
  14. Danchenko, O., Bedriy, D., Semko, O. (2020). Overview of information technology management of business processes in organizations. Management of development of complex systems, 44, 20–26. DOI: dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2020.44.20-26.
  15. Polishchuk, V., Kelemen, M., Włoch, I., Polishchuk, A., Sharkadi, M., Mlavets, Yu. (2021). Conceptual Model of Presentation of Fuzzy Knowledge. CEUR Workshop Proceedings, 3018, 1-12. DOI: http://ceur-ws.org/Vol-3018/Paper_1.pdf.
  16. Data of 327 respondents for evaluating the level of satisfaction of tourists regarding accommodation facilities. URL: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yUvkctiHwPyr3olUKKGGa62qU_cPwHAH/edit?usp=sharing&ouid=110688046638619396256&rtpof=true&sd=true (date of access: 08.02.2024).
  17. Timinsky, A., Voitenko, O. & Raichuk, I. (2021). Analysis of models and methods of business processes digitalization. Management of Development of Complex Systems, 46, 38–475, dx.doi.org\10.32347/2412- 9933.2021.46.38-47.