Аннотації

Автор(и):
Ботвіновська С. І., Щеглов С П.
Автор(и) (англ)
Botvinovska S., Shcheglov S.
Дата публікації:

02.08.2024

Анотація (укр):

У роботі представлено дослідження, які присвячені проблемі створення умов для інтеграції в робочі процеси людей з інвалідністю на кріслах-колясках за допомогою соціотехнічних систем (STS). Серед типів STS, зокрема, можна виокремити асистивні технології, технології інклюзивної освіти, технології зв’язку та впровадження принципів доступного середовища. У випадку, коли проєктний простір ще на концептуальній стадії, вже на цьому етапі будуть розглядатися переваги втілення соціально-технічних систем в пропонованих дослідженнях. Якщо моделюється інклюзивний простір, а саме це буде предметом дослідження, то наведемо фактори, які впливають найбільше на вибір того або іншого рішення. В роботі показано ієрархічні зв’язки різних соціотехнічних систем та технологій. Зрозуміло, що в будь-якому випадку задача зводиться до пошуку основних параметрів (аспектів?) інклюзивного середовища, яке буде найбільш пристосоване до робочих процесів, у які можуть бути залучені маломобільні люди. Одним із факторів для рішення розглянуто взаємодію людини із цифровими технологіями (digitaltechnologies (DT)), які можуть стерти фізичні межі системи. Цей напрям дослідження набуває особливої ваги з огляду на зростання їх ролі в сучасних робочих середовищах, оскільки інтеграція принципів DT у проєктуванні STS може суттєво покращити доступність робочих місць для людей з порушеннями опорно-рухового апарату. Цьому також будуть сприяти розробки інклюзивних інтерфейсів, які враховують когнітивні і фізичні особливості користувачів з інвалідністю. Створення альтернативних методів керування і доступу до інформації стане головною метою для розробників адаптивних технологій (adaptivetechnologies (AT)) найближче десятиліття. У представленій роботі розглядається майбутній вектор розвитку STS, який може виникати при впровадженні технологій штучного інтелекту (АІ) та віртуальної реальності (VR).

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The work presents studies that are devoted to the problem of creating conditions for integration into the work processes of people with disabilities in wheelchairs with the help of sociotechnical systems. Among the types of STS, in particular, assistive technologies, technologies of inclusive education, communication technologies and implementation of the principles of an accessible environment can be distinguished. In the case when the project space is still at the conceptual stage, what are the advantages of the implementation of socio-technical systems already at this stage and will be considered in these studies. If an inclusive space is modeled, and this will be the subject of this study, what factors influence the choice of one or another decision the most. The paper will show the hierarchical relationships of various socio-technical systems and technologies. It is clear that in any case, the task boils down to finding the main parameters of an inclusive environment, which will be most adapted to work processes in which people with limited mobility can be involved. As one of the factors for the decision, we will consider human interaction with digital technologies (digital technologies (DT)), which can erase the physical boundaries of the system. This direction of research is gaining particular importance in view of the growth of their role in modern work environments, as the integration of DT principles in the design of STS can significantly improve the accessibility of workplaces for people with musculoskeletal disorders. This will also be facilitated by the development of inclusive interfaces that take into account the cognitive and physical characteristics of users with disabilities. The creation of alternative methods of management and access to information will be the main goal for developers of adaptive technologies (adaptive technologies (AT)) in the coming decade. The presented work examines the future vector of STS development, which may arise with the introduction of artificial intelligence (AI) and virtual reality (VR) technologies.

Література:

  1. Mace, Ronald L., Hardie, Graeme J., Place, Jaine P. (2017). Accessible Environments: Toward Universal Design. Center Accessible Housing. North Carolina State University. Box 8613. Raleigh, NC 27695-8613. USA. 919.737.3082.
  2. Greig, Michael A., Village, Judy, Salustri, Filippo A. & Neumann, W. Patrick. (2023): Examining human factors and ergonomics aspects in a manufacturing organisation’s metrics system: measuring up to stakeholder needs, Ergonomics, DOI: 10.1080/00140139.2023.216806.
  3. Nismah, Panjaitan, Amir, Yazid Bin Ali. (2019). Clasification of ergonomics levels for research. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 505, 012040. doi:10.1088/1757-899X/505/1/012040.
  4. Mark, Benedikt G., Hofmayer, Sarah, Rauch, Erwin and Matt, Dominik T. (2019). Inclusion ofWorkers with Disabilities in Production 4.0: Legal Foundations in Europe and Potentials Through. Worker Assistance Systems. Sustainability, 11, 5978; doi:10.3390/su11215978. www.mdpi.com/journal/sustainability.
  5. Bednar, Peter M., Welch, Christine. (2020). Socio-Technical Perspectives on Smart Working: Creating Meaningful and Sustainable Systems. Open access | Published: 03 May 2019. Volume 22, pages 281–298, (2020).
  6. The ongoing journey to commitment and transformation: digital health in the WHO European Region, 2023. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2023. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
  7. https://humanhall.unimi.it/i-progetti/inclusione-delle-persone-con-disabilita/.
  8. https://askjan.org/toolkit/index.cfm.
  9. https://www.nationaldisabilityinstitute.org/.
  10. https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/email/intersection/2021/10/06/2021-10-06d.html.
  11. Davis, M. C. (2019). Socio-technical systems thinking and the design of contemporary workspace. In R. Ayoko &
    N. Ashkanasy (eds), Organizational Behavior and the Physical Environment (pp128-146). Oxon: Routledge.
  12. https://www.ncdhhs.gov/divisions/eipd/north-carolina-assistive-technology-program.
  13. https://www.atia.org/.
  14. https://naiu.org.ua/sluh-mozhna-povernuty-do-kintsya-roku-24-dytyny-z-prykarpattya-otrymayut-kohlearni-implanty.

References:

  1. Mace, Ronald L., Hardie, Graeme J., Place, Jaine P. (2017). Accessible Environments: Toward Universal Design. Center Accessible Housing. North Carolina State University. Box 8613. Raleigh, NC 27695-8613. USA. 919.737.3082.
  2. Greig, Michael A., Village, Judy, Salustri, Filippo A. & Neumann, W. Patrick. (2023): Examining human factors and ergonomics aspects in a manufacturing organisation’s metrics system: measuring up to stakeholder needs, Ergonomics, DOI: 10.1080/00140139.2023.216806.
  3. Nismah, Panjaitan, Amir, Yazid Bin Ali. (2019). Clasification of ergonomics levels for research. IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering, 505, 012040. doi:10.1088/1757-899X/505/1/012040.
  4. Mark, Benedikt G., Hofmayer, Sarah, Rauch, Erwin and Matt, Dominik T. (2019). Inclusion ofWorkers with Disabilities in Production 4.0: Legal Foundations in Europe and Potentials Through. Worker Assistance Systems. Sustainability, 11, 5978; doi:10.3390/su11215978. www.mdpi.com/journal/sustainability.
  5. Bednar, Peter M., Welch, Christine. (2020). Socio-Technical Perspectives on Smart Working: Creating Meaningful and Sustainable Systems. Open access | Published: 03 May 2019. Volume 22, pages 281–298, (2020).
  6. The ongoing journey to commitment and transformation: digital health in the WHO European Region, 2023. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2023. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
  7. https://humanhall.unimi.it/i-progetti/inclusione-delle-persone-con-disabilita/.
  8. https://askjan.org/toolkit/index.cfm.
  9. https://www.nationaldisabilityinstitute.org/.
  10. https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/email/intersection/2021/10/06/2021-10-06d.html.
  11. Davis, M. C. (2019). Socio-technical systems thinking and the design of contemporary workspace. In R. Ayoko &
    N. Ashkanasy (eds), Organizational Behavior and the Physical Environment (pp128-146). Oxon: Routledge.
  12. https://www.ncdhhs.gov/divisions/eipd/north-carolina-assistive-technology-program.
  13. https://www.atia.org/.
  14. https://naiu.org.ua/sluh-mozhna-povernuty-do-kintsya-roku-24-dytyny-z-prykarpattya-otrymayut-kohlearni-implanty.