Аннотації

Автор(и):
Поляков М. В., Єременко Б. М.
Автор(и) (англ)
Poliakov M., Yeremenko B.
Дата публікації:

02.08.2024

Анотація (укр):

Фокус цього дослідження спрямовано на профорієнтаційний супровід підлітків. Показано, що наразі існують різні методи і засоби підтримки рішення підлітка щодо вибору майбутньої професії, але переважна більшість з них або довготривалі, або супроводжуються ризиками халатного відношення до процесу проведення профорієнтації саме з боку підлітків через нерозуміння чи втрату інтересу до самого процесу. Саме тому ця робота є продовженням досліджень, спрямованих на розроблення інформаційно-комунікаційних систем, що використовують ігрові технології для того, щоб привертати увагу підлітка під час виконання професійно-орієнтованих завдань для самооцінки власних спеціальних здібностей. У пропонованій роботі на основі доступного апаратного і програмного забезпечення побудовано архітектуру системи електронного оцінювання спеціальних здібностей підлітків і розглянуто технології, які можуть бути використані при побудові інфо-комунікаційної системи. Головна ідея полягає в тому, щоб побудувати мікросервісну архітектуру, яка має потенціал до розширення і змогу зберігати копії даних у хмарному сховищі. Запропоновано використовувати такі технології, як: Kafka, Celery, Redis, PostgreSQL, AWS S3 Storage, FastAPI. Описано приклади визначення фінального висновку системи з рекомендацією щодо професії. Показано приклад роботи системи з боку користувача з використанням гри.

Анотація (рус):

Анотація (англ):

The focus of this study is aimed at the career guidance of adolescents. It is shown that currently there are various methods and tools for the decision support of the youth regarding the future profession choice, but the vast majority of them are either long-term or accompanied by the risks of a negligent attitude to the process of career guidance on the adolescents' side due to misunderstanding or loss of interest in the process itself. That is why this work is a continuation of research aimed at the development of info-communication systems that use game technologies in order to attract the attention of an adolescent when performing professionally oriented tasks for self-assessment of their own special abilities. In this work, the architecture of the "Electronic Estimation of Adolescents' Special Abilities" system is built based on the available hardware and software, and the technologies that can be used in the construction of an info-communication system are considered. The main idea is to build a micro service architecture that has the potential to expand and be able to store copies of data in cloud storage. It is suggested to use such technologies as: Kafka, Celery, Redis, PostgreSQL, AWS S3 Storage, FastAPI. Examples of determining the final conclusion of the system with a recommendation on the profession are described. An example of system operation from the user's side using a game is shown.

Література:

  1. https://pure.coventry.ac.uk/ws/portalfiles/portal/11918037/chapter100comb.pdf
  2. “Gamefication of Youth’s Career Guidance Self-Identification” 2022 IEEE Smart Information Systems and Technologies (SIST), 28-30 April, 2022, Nur-Sultan, Kazakhstan.
  3. Career guidance test battery "Magellano University". URL: https://magellano.com.ua/method/.
  4. https://leapscholar.com/blog/sat-reasoning-test-everything-you-need-to-know/.
  5. https://osvita.diia.gov.ua/en/prof-orientation-quiz.
  6. https://www.geeksforgeeks.org/monolithic-vs-microservices-architecture/.
  7. https://www.redhat.com/en/topics/api/what-is-a-rest-api.
  8. https://careerfoundry.com/en/blog/web-development/django-framework-guide/.
  9. https://medium.com/@tubelwj/comparison-of-flask-django-and-fastapi-advantages-disadvantages-and-use-cases-63e7c692382a.
  10. https://www.upsolver.com/blog/kafka-versus-rabbitmq-architecture-performance-use-case
  11. https://data-flair.training/blogs/advantages-and-disadvantages-of-kafka
  12. https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/WebSockets_API
  13. https://redis.com/nosql/key-value-databases/
  14. https://redis.io/docs/interact/pubsub/
  15. https://fastapi.tiangolo.com/tutorial/background-tasks/
  16. https://docs.celeryq.dev/en/stable/getting-started/backends-and-brokers/index.html
  17. https://airbyte.com/data-engineering-resources/s3-gcs-and-azure-blob-storage-compared
  18. https://aloa.co/blog/relational-vs-non-relational-database-pros-cons
  19. https://www.journey2050.com/about-us/.
  20. “Information technology of adolescents` professional self-identification” 3rd International Workshop on Intelligent Information Technologies & Systems of Information Security (IntelITSIS-2022) Khmelnytskyi, Ukraine, May 25 – 27, 2022.

References:

  1. https://pure.coventry.ac.uk/ws/portalfiles/portal/11918037/chapter100comb.pdf
  2. “Gamefication of Youth’s Career Guidance Self-Identification” 2022 IEEE Smart Information Systems and Technologies (SIST), 28-30 April, 2022, Nur-Sultan, Kazakhstan.
  3. Career guidance test battery "Magellano University". URL: https://magellano.com.ua/method/.
  4. https://leapscholar.com/blog/sat-reasoning-test-everything-you-need-to-know/.
  5. https://osvita.diia.gov.ua/en/prof-orientation-quiz.
  6. https://www.geeksforgeeks.org/monolithic-vs-microservices-architecture/.
  7. https://www.redhat.com/en/topics/api/what-is-a-rest-api.
  8. https://careerfoundry.com/en/blog/web-development/django-framework-guide/.
  9. https://medium.com/@tubelwj/comparison-of-flask-django-and-fastapi-advantages-disadvantages-and-use-cases-63e7c692382a.
  10. https://www.upsolver.com/blog/kafka-versus-rabbitmq-architecture-performance-use-case
  11. https://data-flair.training/blogs/advantages-and-disadvantages-of-kafka
  12. https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/WebSockets_API
  13. https://redis.com/nosql/key-value-databases/
  14. https://redis.io/docs/interact/pubsub/
  15. https://fastapi.tiangolo.com/tutorial/background-tasks/
  16. https://docs.celeryq.dev/en/stable/getting-started/backends-and-brokers/index.html
  17. https://airbyte.com/data-engineering-resources/s3-gcs-and-azure-blob-storage-compared
  18. https://aloa.co/blog/relational-vs-non-relational-database-pros-cons
  19. https://www.journey2050.com/about-us/.
  20. “Information technology of adolescents` professional self-identification” 3rd International Workshop on Intelligent Information Technologies & Systems of Information Security (IntelITSIS-2022) Khmelnytskyi, Ukraine, May 25 – 27, 2022.