Аннотації
08.04.2025
В умовах сучасного розвитку науки і освіти організація конкурсів наукових робіт є важливим інструментом підтримки студентської наукової діяльності та стимулювання молодих дослідників до розроблення нових ідей і рішень. Проте традиційні підходи до проведення таких конкурсів часто є обтяжливими і потребують значних зусиль з боку організаторів. У зв'язку з цим виникає потреба у створенні автоматизованих систем, які можуть забезпечити ефективність, прозорість і об'єктивність усіх етапів організації та проведення конкурсів. Метою цього дослідження є виявлення у функціоналі системи організації та проведення конкурсу наукових робіт класифікаційних ознак класичних автоматизованих систем. У процесі дослідження було проаналізовано функціонал п'яти типів автоматизованих систем: системи електронного документообігу, інформаційні системи організації подій, системи підтримки прийняття рішень, системи аналізу даних та інтелектуальні системи. Результати засвідчили, що повноцінний функціонал цих систем, об`єднаний в рамках системи організації та проведення конкурсів, призводить до дублювання певних функцій. Результати дослідження свідчать, що інтеграція оригінальних функцій різних типів автоматизованих систем у комплексну платформу функцій з усуненням дублювання уможливить значно оптимізувати процеси організації конкурсів наукових робіт. Це сприятиме зниженню адміністративного навантаження, підвищенню якості оцінювання та забезпеченню прозорості всіх етапів конкурсу. Висновки дослідження підкреслюють важливість модульності і масштабованості майбутньої системи, що дасть змогу легко адаптувати її до змінних вимог і забезпечити довгострокову ефективність. Отже, створення комплексної автоматизованої системи для проведення конкурсів наукових робіт є необхідним кроком для підвищення ефективності й об'єктивності цього процесу. Така система стане важливим інструментом підтримки наукової діяльності студентів, сприятиме розвитку їхніх дослідницьких навичок та стимулюватиме інноваційний підхід до вирішення наукових проблем.
In the context of modern development of science and education, the organisation of research competitions is an important tool to support student research activities and encourage young researchers to develop new ideas and solutions. However, traditional approaches to conducting such competitions are often cumbersome and require considerable effort on the part of the organisers. In this regard, there is a need to create automated systems that can ensure efficiency, transparency and objectivity at all stages of organising and conducting competitions. The purpose of this study is to identify the classification features of classical automated systems in the functionality of a system for organising and conducting a competition of scientific papers. The study analysed the functionality of five types of automated systems: electronic document management systems, event management information systems, decision support systems, data analysis systems and intelligent systems. The results show that the full functionality of these systems combined within the system of organisation and holding of tenders leads to duplication of certain functions. The results of the study show that the integration of original functions of different types of automated systems into a comprehensive platform of functions with the elimination of duplication will significantly optimise the processes of organising competitions of scientific works. This will help reduce the administrative burden, improve the quality of evaluation and ensure transparency of all stages of the competition. The findings of the study highlight the importance of modularity and scalability of the future system, which will allow it to be easily adapted to changing requirements and ensure long-term efficiency. In general, the creation of a comprehensive automated system for conducting research paper competitions is a necessary step to improve the efficiency and objectivity of this process. Such a system will become an important tool to support students' research activities, promote the development of their research skills and stimulate an innovative approach to solving scientific problems.
1. What is trendy in today’s science fair projects? https://www.snexplores.org/blog/eureka-lab/sts-2019-current-science-fair-projects-trends.
2. Resch, C. (2013). Olympiads as a means to promote gifted students. Physics Competitions, 15 (1 & 2).
3. Smith, K. N., Jaeger, A. J., & Thomas, D. (2021). Science Olympiad is why I’m here: The influence of an early STEM program on college and major choice. Research in Science Education, 51(S1), 443–459. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09897-7.
4. Miller, K., Sonnert, G., & Sadler, P. (2018). The influence of students’ participation in STEM competitions on their interest in STEM careers. International Journal of Science Education Part B, 8 (2), 95–114. https://doi.org/10.1080/21548455.2017.1397298.
5. https://www.snexplores.org/blog/eureka-lab/sts-2019-current-science-fair-projects-trends.
6. Mohammad Kaykobad Popularizing Science and Science Competitions / Olympiads in Informatics, IOI, Vilnius University, 2024, Vol. 18, 25–32. DOI: 10.15388/ioi.2024.02.
7. Raghu Raman, Hardik Vachharajani, and Krishnashree Achuthan. 2018. Students motivation for adopting programming contests: Innovation-diffusion perspective. Education and Information Technologies 23, 5 (Sep 2018), 1919–1932. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9697-3.
8. Vladoiu, M., Constantinescu, Z., Moise, G. (2017). A New Collaborative Paradigm of Computer Science Student Contests: An Experience. In: Panetto, H., et al. On the Move to Meaningful Internet Systems. OTM 2017 Conferences. OTM 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10573. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69462-7_18.
9. Tsyganok V., Khrolenko Y., and Domanetska I. "Information Technology for Student Scientific Works Competitions," in Proc. 1st Int. Student Conf.: Digital Generation, Astana, Kazakhstan, Apr. 2024, pp. 310–315. Available: https://student-conference.astanait.edu.kz/
10. Положення про Всеураїнський конкурс студентських наукових робіт з галузей знань і спеціальностей https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0620-17#Text.
11. Циганок В. В., Хроленко Я. О., Доманецька І. М. Інтелектуальні засоби обробки текстів для задач організації та проведення конкурсів студентських наукових робіт. Системи та засоби штучного інтелекту: тези доповідей Міжнар. наук. конф. «Штучний інтелект: досягнення, виклики та ризики». Київ: ІПШІ «Наука і освіта», 15-16.03.2024. С. 331–335.
12. Хроленко Я. О. Аналіз сучасних технологій для організації та проведення конкурсів наукових робіт студентів / Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. Черкаси, 2024. С. 241–243. https://conference.ikto.net/public/static/about.html.
1. What is trendy in today’s science fair projects? https://www.snexplores.org/blog/eureka-lab/sts-2019-current-science-fair-projects-trends
2. Resch, C. (2013). Olympiads as a means to promote gifted students. Physics Competitions, 15 (1 & 2).
3. Smith, K. N., Jaeger, A. J., & Thomas, D. (2021). Science Olympiad is why I’m here: The influence of an early STEM program on college and major choice. Research in Science Education, 51 (S1), 443–459. https://doi.org/10.1007/s11165-019-09897-7.
4. Miller, K., Sonnert, G., & Sadler, P. (2018). The influence of students’ participation in STEM competitions on their interest in STEM careers. International Journal of Science Education Part B, 8 (2), 95–114. https://doi.org/10.1080/21548455.2017.1397298.
5. https://www.snexplores.org/blog/eureka-lab/sts-2019-current-science-fair-projects-trends.
6. Mohammad Kaykobad Popularizing Science and Science Competitions / Olympiads in Informatics, IOI, Vilnius University, 2024, Vol. 18, 25–32. DOI: 10.15388/ioi.2024.02.
7. Raghu Raman, Hardik Vachharajani, and Krishnashree Achuthan. 2018. Students motivation for adopting programming contests: Innovation-diffusion perspective. Education and Information Technologies 23, 5 (Sep 2018), 1919–1932. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9697-3.
8. Vladoiu, M., Constantinescu, Z., Moise, G. (2017). A New Collaborative Paradigm of Computer Science Student Contests: An Experience. In: Panetto, H., et al. On the Move to Meaningful Internet Systems. OTM 2017 Conferences. OTM 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10573. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-69462-7_18
9. Tsyganok V., Khrolenko Y., and Domanetska I. (2024). "Information Technology for Student Scientific Works Competitions," in Proc. 1st Int. Student Conf.: Digital Generation, Astana, Kazakhstan, Apr. 2024, pp. 310–315. Available: https://student-conference.astanait.edu.kz/
10. Regulations on the All-Ukrainian Competition of Student Scientific Papers in Fields of Knowledge and Specialties https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0620-17#Text.
11. Tsyganok V. V., Khrolenko Ya. O., Domanetska I. M. (2024). Intelligent word processing tools for the tasks of organizing and conducting competitions of student scientific papers. Systems and tools of artificial intelligence: abstracts of reports of the International Scientific Conference "Artificial Intelligence: Achievements, Challenges and Risks". Kyiv: IPSI "Science and Education", 15-16.03.2024. P. 331–335.
12. Khrolenko Ya. O. (2024). Analysis of modern technologies for organizing and conducting competitions of student scientific papers. Automation and computer-integrated technologies in production and education: state, achievements, development prospects: materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Internet Conference. Cherkasy. P. 241–243. https://conference.ikto.net/public/static/about.html.