Аннотації

Автор(и):
Tanaka Н., Bushuyev S.
Дата публікації:

14.03.2014

Анотація (укр):

Освітня програма з управління технологіями (MOT) є свого роду програмою професійної підготовки практикуючих фахівців, які працюють в бізнесі або державних установах після того, як вони закінчили ВНЗ і мають ступені бакалаврів або магістрів в галузі інженерії. Освітня програма МТО призначена для формування компетентності інженерних кадрів у зміцненні їх знань з управління технологіями та фінансів для створення та розвитку новітніх технологій на основі дорожньої карти щодо бізнес-стратегії роботодавців та інновацій з точки зору розвитку виробництва (бізнесу). Визначено орієнтири України щодо МОТ та досвід Японії, як однієї з найбільш розвинених країн в світі, яка намагається побудувати майбутнє на основі управління інноваційними технологіями.

Анотація (рус):

Образовательная программа по управлению технологиями (MOT) является своего рода программой профессиональной подготовки практикующих специалистов, которые работают в бизнесе или государственных учреждениях после того, как они закончили вузы и имеют степени бакалавров или магистров в области инженерии. Образовательная программа МТО предназначена для формирования компетентности инженерных кадров в укреплении их знаний по управлению технологиями и финансов для создания и развития новейших технологий на основе дорожной карты по бизнес-стратегии работодателей и инноваций с точки зрения развития производства (бизнеса). Определены ориентиры Украины по МОТ и опыт Японии, как одной из наиболее развитых стран в мире, которая пытается построить будущее на основе управления инновационными технологиями.

Анотація (англ):

Management of Technology (MOT) education at higher education institutes is a kind of professional higher education of practicing engineers who are employed in business or public services after having graduated from engineering schools (BS or MS in Engineering) or science schools. MOT education is intended to re-educate working engineers in strengthening their knowledge of management and finance to upgrade them to be talents fit for being technology oriented managers who could roadmap employers’ business strategy and innovation from total business perspective. This paper benchmarks a case of Japan as one of the most populous MOT higher education countries in the world and tries to explore the future of MOT education in Ukraine.

Література:

References:

1.     Japan Advanced Institute of Science and Technology (2014). School of Knowledge Management website: http://www.jaist.ac.jp/ks/. Ishikawa, Japan/.

2.     Japan Machinery Center for Trade and Investment – JMC (2013). A comparative analysis of competitiveness of Japan, Europe, USA and Asian countries 2012. Tokyo. Japan Machinery Center for Trade and Investment (in Japanese)/

3.     Massachusetts Institute of Technology (2014). MIT Sloan 101website: http://web.mit.edu/sloanjapan/101/curriculum/sf.htm, Tokyo (in Japanese).

4.     Nobeoka, Kentaro (2006). Introduction to Management of Technology (in Japanese).Nippon Keizai Shinbunsha (in Japanese).

5.     Shimura, Yukio (2008). Japanese technological idiosyncrasy conquering the world. Tokyo: Kodansha (Japanese).

6.     Tanaka, H. (2010). An emerging wave to expand the national industrial competitiveness using open innovation and being supported by meta program management. Proceedings of Scientific Project and Program Management Conference – PM Kiev 2010. Kiev. Ukrainian Project Management Association; transcribed (in Russian) in SOVNET Scientific Journal, in four issues – November 2010 No.4 (24); February 2011 No.1 (25); May 2011 No.2 (26); July 2010 No. 3 (27). Moscow: SOVNET – Russian Project Management Association.

7.     Tokyo Institute of Technology (2014). Tokyo Institute of Technology Graduate School of Management website: http://www.mot.titech.ac.jp/.