Аннотації
24.04.2015
Розглянуто модель визначення рівня компетентності випускника на підставі оцінок, одержаних під час підготовки фахівця у ВНЗ. Запропоновано алгоритм визначення рівня компетентності випускника з використанням теорії нечітких множин та процедур нечіткої логіки, який дає можливість визначити рівень компетентності випускника ВНЗ. Використання апарату нечітких множин для побудови моделі і алгоритму визначення рівня компетентності дає можливість виражати якісні характеристики (компетенції) числовими величинами.
Рассмотрена модель определения уровня компетентности выпускника на основании оценок, полученных при подготовке специалиста в вузе. Предложен алгоритм определения уровня компетентности выпускника с использованием теории нечетких множеств и процедур нечеткой логики, позволяющий определить уровень компетентности выпускника вуза. Использование аппарата нечетких множеств для построения модели и алгоритма определения уровня компетентности также дает возможность выражать качественные характеристики (компетенции) численными величинами.
The implementation of the competency approach in the higher education system leads to new challenges for evaluating the quality of learning outcomes in terms of competences. The changes in the education results evaluating system are the main difference of the competence approach from the traditional approach. The evaluation of individual competences and the competence of the graduate of the university remains one of the most difficult problems in the implementation of the competency approach. The approach to determining the level of competence of graduates based on received estimates when training at the university was considered. The algorithm of determining the level of competence of graduates using the theory of fuzzy sets and fuzzy inference procedures was proposed, which allows determining the level of competence of the university graduate. The use of the apparatus of fuzzy sets for building the model and the algorithm for determining the level of competence allows us to express qualitative characteristics (competences) by numerical values. The proposed model for determining the level of competence will also contribute to embodiment of more specific requirements for knowledge, skills, experiences and qualities of the graduate of the university that will allow more accurately and reasonably to allocate modules in the educational program of training of specialists and will facilitate the creation of new quality standards for higher education.
1. Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти /
За ред. В.Д. Шинкарука. – К.: Інститут інноваційних технологій, 2007. – 74 с.
2. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И.А. Зимняя // Высшее образование сегодня. – 2003. – № 5. – С. 34-42.
3. Ефремова Н.Ф. Компетенции в образовании: формирование и оценивание [Текст]/ Н.Ф. Ефремова. – М.:
Изд-во "Национальное образование", 2012. – 416 с.
4. Пиявский С.А. Система управления формированием унниверсальных компетенций студентов высших учебных заведений [Текст] / С.А. Пиявский, Г.П. Савельева. – М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2008. – 109 с.
5. Сибикина И.В. Процедура оценки компетентности студентов вуза, обучающихся по направлению "Информационная безопасность" [Текст] / И.В. Сибикина // Вестник АГТУ. Сер. Управление, вычислительная техника и информатика, 2011. – № 1. – С. 200-205.
6. Гарафутдинова Г.Р. Модель формирования профессиональной компетентности выпускника вуза [Текст] / Г.Р. Гарафутдинова // Фундаментальные исследования. – 2008. – № 5 – С. 57-59
7. Васильєва К.С. Оцінювання студентів в умовах компетентнісного підходу / К.С. Васильєва, О.А. Щербина // Управління розвитком складних систем. – К.:КНУБА, 2013. – Вип. 16. – С. 159-163.
8. Зайченко Ю.П. Основи проектування інтелектуальних систем [Текст]/ Ю.П. Зайченко. – К.: Вид. дім "Слово". – 2004. – 352 с.
9. Маляр М.М. Схема обробки інформації для визначення професійної компетентності випускника вузу [Текст] / М.М. Маляр, А.Ю. Штимак // Управління розвитком складних систем. – К.:КНУБА, 2014. – Вип. 18. – С. 153-158.
10. Шестакова Н.В. Диагностика уровня сформированности профессиональной компетентности бакалавра технологического образования [Текст]/ Н.В. Шестакова // Ижевск: Интеграция образования. – № 4. – 2010. – С. 24-27.
11. Зайченко Ю.П. Нечёткие модели и методы в интеллектуальных системах: учеб. пособие [Текст] / Ю.П. Зайченко. – К.: Изд. дом "Слово", 2008. – 354 с.
1. Shynkaruk, V.D. (Eds.) (2007). The complex of normative documents for developing the components of the system of education standards. Kyiv, Ukraine: Institute of Innovation Technologies, 74.
2. Zimniaya, I. A. (2003). Key competencies – a new paradigm of education result. Higher Education Today, 5, 34-42.
3. Yefremova, N.F. (2012). Competencies in education: the formation and evaluation. Moscow, Russia: National Education, 416.
4. Piyavskiy, S.A., & Savelyeva, H.P. (2008). System of management of universal competencies formation of university students. Moscow, Russia: Research Center of problems quality of specialist training, 109.
5. Sibikina, I.V. (2011). Estimation procedure of students' competency studying at the faculty "Information Security". Management, computing machinery and informatics. Astrakhan, Russia: 1, 200-205.
6. Harafutdinova, H.R. (2008). Model of formation of professional competence of the graduates. Fundamental research, 5, 57-59.
7. Vasylieva, K.S., & Shcherbyna O.A. (2013). Evaluation of students in a competency approach. Management of Development of Complex Systems. Kyiv, Ukraine: 16, 159-163.
8. Zaychenko, Yu.P. (2004). Fundamentals designing of intellectual systems. Kyiv, Ukraine: Word, 352.
9. Malyar, M.M., & Shtymak A.Yu. (2014). Information processing scheme for determining the professional competence of a university graduate. Management of Development of Complex Systems. Kyiv, Ukraine: 18,153-158.
10. Shestakova, N.V. (2010). Diagnostics of the level of formation of professional competence Bachelor of Technology Education. Integration of Education. Izhevsk, Russia: 4, 24-27.
11. Zaychenko, Yu. P. (2008). Fuzzy models and methods in intelligent system. Kyiv, Ukraine: Word, 354.