Аннотації

Автор(и):
Тімінський О.Г.
Автор(и) (англ)
Timinsky Alexander
Дата публікації:

25.02.2016

Анотація (укр):

Сучасні інформаційні системи управління підприємствами не є досконалими. Вони складаються з багатьох підсистем, які повинні бути узгоджені між собою. Зміни в одній підсистемі мають відображатися в інших підсистемах. Всі підсистеми повинні адаптуватися до змін в кожній з них. У цьому полягає наукова проблематика. Проаналізовано наявні інформаційні технології та системи управління підприємствами. Висвітлено історію розвитку інформаційних технологій і систем управління підприємствами. Виділено проблеми таких інформаційних технологій і систем. Запропоновано методологічні принципи інтеграції окремих підсистем в окрему систему. Визначено подальший напрямок розвитку даної теми.

Анотація (рус):

Современные информационные системы управления предприятиями не являются совершенными. Они состоят из многих подсистем, которые должны быть согласованы между собой. Изменения в одной подсистеме должны отображаться в других подсистемах. Все подсистемы должны адаптироваться к изменениям в каждой из них. В этом заключается научная проблематика. Проанализированы существующие информационные технологии и системы управления предприятиями. Отражена история развития информационных технологий и систем управления предприятиями. Выделены проблемы таких информационных технологий и систем. Предложены методологические принципы интеграции отдельных подсистем в отдельную систему. Определено дальнейшее направление развития данной темы.

Анотація (англ):

Modern enterprise information management systems are imperfect. They consist of many subsystems that need to be coordinated with each other. Changes in one area should be reflected in the other subsystems. All subsystems must adapt to changes in each of them. This is the scientific perspective. The purpose of the article – to analyse the existing information technology and systems of enterprise management. The article deals with the history of the development of information technology and systems of enterprise management. Highlighted the problems of information technologies and systems. The following problems are identified: 1) the plurality of control systems due to the differentiation of management tasks and development tasks for each group of relevant information technology; 2) the technical complexity of integrating separate technologies (individual products) to a single system; 3) the methodological complexity of integration. Methodological principles of integration of individual subsystems into a single system are proposed. These are the following principles: comprehensive integration, synergy, adaptability to changes in the methodology of the individual subsystems, robustness of the system, using the knowledge base of a unified information system for the implementation of the above mentioned principles. Define further directions of the development of the topic.

Література:

References:

 

  1. APICS Operations Management Body of Knowledge Framework: Third edition (2011). APICS The Association for Operations Management. Chicago, USA: 97.
  2. Bendapudi, N., Bendapudi, Neeli, Berry, Leonard L. (1997). Customer’s motivations for maintaining relationships with service providers. Journal of Retailing, 73 #1, 15-38.
  3. Bushuyev, S. D. & Mikhailov, V. S.  (1990). Automatics and automation of manufacturing processes: Textbook for high schools Moscow, Russia: Publishing “High School”, 256.
  4. Champy, J. (2002).  X-Engineering the Corporation : Reinventing Your Business in the Digital Age (Hardcover).  New York : Warner Business Books, 232.
  5. Dyche, Jill. (2002). The CRM Handbook: A Business Guide to Customer Relationship Management. Addison-Wesley Publishing Company, 307.
  6. Hammer, M. & Champy, J.  (1993). Reengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution. New York: Harper Business, 223.
  7. Jacoby, D. (2014). Guide to Supply Chain Management: How Getting it Right Boosts Corporate Performance. The Economist Books, Bloomberg Press, 262.
  8. Kumar, V. & Reinartz, W. (2012). Customer Relationship Management: Concept, Strategy, and Tools / V.Kumar,. – Springer, 379.
  9. Olson, D. L. & Xie M. (2010). A comparison of coordinated supply chain inventory management. International Journal of Services and Operations Management, 6(1), 73-88.
  10. Reichheld, F. & Teal, T. (2001). The Loyalty Effect: The Hidden Force Behind Growth, Profits, and Lasting Value. Harvard Business Review Press, 352.
  11. Rigby, D. & Ledingham, D. (2004). CRM Done Right. Harvard Business Review, 118-129.
  12. Rigby, D. & Reichheld, F. & Schefter, Ph. (2002). Avoid the Four Perils of CRM. Harvard Business Review, 101-109.
  13. Teslya, Y. (2015). Analysis of approaches to constructing bi-adaptive management system of project-oriented enterprises / Y. Teslya, A. Timinsky // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies,2/3(74), 38-42.
  14. Teslya, Y. M. (1998). Systems engineering bases of creation project-oriented AIS. Bulletin CHITI, 3, 152-157.
  15. Wallace, T. F. (2008). ERP: Making It Happen: The Implementers' Guide to Success with Enterprise Resource Planning (The Oliver Wight Companies) Kindle Edition / Thomas F. Wallace, Michael H. Kremzar.  Wiley, 372.
  16. Wieland, A. (2013). The Socially Responsible Supply Chain: An Imperative for Global Corporations [Text] / A. Wieland, R. B. Handfield // Supply Chain Management Review, 17(5), 22–29.
  17. Worster, A.J. & Weirich, T.R. & Andera, F.J.C. (2012). Maximizing Return on Investment Using ERP. Wiley, 211.