Перспективний метод управління науковими проєктами в навчальних закладах вищої освіти

Заголовок (англійською): 
Рrospective method of management of scientific projects in educational institutions of higher education
Автор(и): 
Крамський С. О.
Автор(и) (англ): 
Kramskyі Sergiy
Ключові слова (укр): 
наукові проєкти; заклади вищої освіти; науково-технічна діяльність; модель; метод
Ключові слова (англ): 
scientific projects; institutions of higher education; scientific and technical activity; model; method
Анотація (укр): 
Нині в економічній кризі та трансформації Covid/SARS-19, а також агресії РФ на теріторії України, ведення повномасштабної війни, актуальними постають питання розвитку та функціонування дистанційного студентського навчання закладами вищої освіти у воєнний час. Отже, війна завдала нищівного удару по економіці закладів вищої освіти України, вони постраждали найсерйознішим інфраструктурним, фінансовим чином. Недостатній рівень забезпечення проведення досліджень, недосконалість організаційної структури та організації управління науковою і науково-технічною діяльністю в закладах вищої освіти обумовлюють необхідність перегляду та удосконалення наявної системи управління науковими проєктами в закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання (морські, військові та ін.). Обґрунтовано метод розподілу наукових проєктів поміж наукових колективів закладу освіти, що ураховує не тільки кадрове забезпечення та навантаження виконавців, а має механізм оцінювання успішного виконання проєкту в загальному портфелі наукових проєктів закладу вищої освіти. Розроблено метод оцінювання наукового потенціалу науково-педагогічних підрозділів закладу, що, крім тривіального упору на кадрову складову, враховує рівень забезпеченості конкретного проєкту. Передбачена можливість оцінювання як статичної, так і динамічної складової наукового потенціалу закладів вищої освіти, як показника стійкості та розвитку організації, з урахуванням особистих досягнень співробітників навчальних закладів вищої освіти. Економічний метод розподілу преміального фонду співробітників за результатами виконання наукових проєктів у закладах вищої освіти як додатковий мотиваційний важіль впливу на конкретний проєкт. Визначено як додатковий мотиваційний інструмент розроблений метод розподілу преміального фонду за результатами виконання наукових проєктів у навчальних закладах вищої освіти, який дає змогу врахувати особистий внесок виконавців, команди проєкту, необхідні ресурси в умовах невизначеності. Механізм стимулювання в умовах специфічних обмежень допомагає вдосконалити систему преміювання освітнього персоналу та диференціювати науковий персонал із використанням засобів та інструментів проєктного менеджменту.
Анотація (англ): 
Today, in the economic crisis and the transformation of the Covid/SARS-19 pandemic, as well as the aggression of the Russian on the territory of Ukraine, the waging of a full-scale war, the issues of the development and functioning of distance student learning in higher education institutions in wartime are becoming urgent. Therefore, the war dealt a devastating blow to the economy of higher education institutions of Ukraine, they suffered in the most serious infrastructural and financial way. The insufficient level of ensuring the conduct of research, the imperfection of the organizational structure and organization of the management of scientific and scientific and technical activities in institutions of higher education determine the need to review and improve the existing system of management of scientific projects in institutions of higher education with specific conditions of training, naval, military, etc. The author of the study substantiated the method of distribution of scientific projects among the scientific teams of the educational institution, which takes into account not only the personnel support and workload of the executors, but also has a mechanism for evaluating the successful implementation of the project in the general portfolio of scientific projects of the higher educational institution. A method of assessing the scientific potential of scientific and pedagogical units of the institution was developed, which, in addition to the trivial emphasis on the personnel component, takes into account the level of security of the given project. It is possible to assess both the static and dynamic components of the scientific potential of higher education institutions as an indicator of the stability and development of the organization, taking into account the personal achievements of employees of higher education institutions. An economic method of distributing the premium fund of employees based on the results of the implementation of scientific projects in educational institutions of higher education, as an additional motivational lever of influence on a specific project. As an additional motivational tool, the author has defined a method of distributing the premium fund based on the results of the implementation of scientific projects in higher education institutions, which allows taking into account the personal contribution of the performers, the project team, and the necessary resources in conditions of uncertainty. The mechanism of stimulation under conditions of specific restrictions allows to improve the system of awarding educational personnel, and to differentiate scientific personnel with the use of means and tools of project management.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 53, 2023
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems, number 53, 2023
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
19 Июнь 2023
Номер збірника: 
Розділ: 
УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ
Університет автора: 
Навчально-науковий інститут менеджменту, економіки та фінансів; Мiжрегiональна академiя управлiння персоналом, Одеса
Литература: 

1.     Reinhard Wagner. Deferent stages of organizational development during progetification  [Electronicresource].:http://blog.ipma.world/wpcontent/cache/supercache/blog.ipma.ch/different-developmentduring-projectification/index.html.gz

2.     Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення:  12.07.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

3.     Бушуева Н. С. Модели и методы проактивного управления программами организационного развития. Київ: Наук. світ. 2007. 199 с.

4.     Булгаков Р. В. Моделі та методи управління науковими проєктами у вищих військових навчальних закладах: автореф. дис. ... канд. техн. наук: спец. 05.13.22. Управління проєктами та програмами. Одеса: ОНМУ, 2020. 24 с.

5.     Буркинський Б. В., Нікішина О. В., Тараканов М. Л. Інституціональні механізми регулювання розвитку логістики товарних ринків. Одеса: ДУ «ІРЕЕД» НАНУ. 2022. 275с.

6.     Danchuk V. D., Alkema V. G., Sevostianova A. V., Bakulich O. O. Wheel working system in a team: relationship between different personnel in a marine project. Financial and credit activities: problems of theory and practice. 4 (35), 2020.
Р. 277-286. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i35.222093

7.     Кваша Н. А. Сучасні методи оцінки наукового потенціалу. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. № 1. C. 1–7.

8.     Крамський  С. О. Методи оптимізації науково-технічної діяльності з наукових проєктів приватного закладу вищої освіти. Управлiння розвитком складних систем. Київ: 2021. № 45. C. 35–42.

9.     Колодинський С. Б., Дубницький, В. І. Інфраструктурна підтримка регіональних інноваційних процесів. Одеса. ОДАБА. 2021. 256 с.

10.  Захарченко О. В. Проджект менеджмент: навч. посіб. за спеціальністю "Менеджмент". Одеса: Екологія, 2018. 227 с.

11.  Нікольський В. В. Циклічно-генетична методологія управління проєктами організації системи інтермодального хабу в умовах невизначеності. Управлiння розвитком складних систем. Київ: КНУБА. 2020. № 43. C. 40–46.

12.  A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation (P2M). Volume I, Revision 3. Project Management Association of Japan (PMAJ), 2005. URL: https://pmpractice.ru/knowledgebase /normative/projectstandarts/p2m/

13.  Руднiченко М.Д. Концептуальна модель управління людським капіталом у виробничiй IT-організації на платформі нечітких множин. Управлiння розвитком складних систем. Київ: КНУБА. 2017. № 32. C. 32_41.

14.  Крамскoй С. А. Метод оценки компетенций ролевого состава специалистов для комплектации IT-компании с использованием нечёткой логики. Управлiння розвитком складних систем. Київ: КНУБА. 2016. № 28. C. 81–89.

15.  Kramskyi S.O. Risk-oriented approach management system of transport safety. Bulletin of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University. Severodonetsk. № 3 (233). 2017. С. 90–94.

16.  Євдокімова О. М., Захарченко О. В. Моделі рольового складу команди для комплектації IT-компанії на платформі нечітких множин. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 1(8). Мукачево: МДУ, 2021. C. 8–28.

17.  Бондаренко Ю. Л., Проценко М. М., Сащук І. М. Досвід організації та проведення наукової і науково-технічної діяльності у вищих військових навчальних закладах. Зб. наук. праць ЖВІНАУ. № 4. 2011. С.22–32.

18.  Марцин В. С. Основи наукових досліджень: навчальний посібник. Львів: Ромус-Поліграф, 2002. 128 c.

19.  Полицин А. В., Батаскаков В. В. Об оценке научного потенциала организации. Київ: Военная мысль. 2011. № 6. С. 1–4.

References: 

1.     Wagner, Reinhard. (2020). Deferent stages of organizational development during progetification  [Electronicresource].:http://blog.ipma.world/wpcontent/cache/supercache/blog.ipma.ch/different-developmentduring-projectification/index.html.gz

2.     On higher education: Law of Ukraine (2014) № 1556-VII. Date of update: 12.07.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

3.     Bushuyeva, N. S. (2007). Models and methods of proactive management of organizational development programs. Kyiv. Nauk. Svit, 199.

4.     Bulgakov, R. V. (2020). Models and methods of research project management in higher military educational institutions. PhD Thesis: 05.13.22. Project and program management. ONMU. Odesa, 24.

5.     Burkynskyі, B. V., Nikishyna, O. V., Tarakanov, M. L. (2022). Institutional mechanisms for regulating the development of the logistics of commodity markets. Odesa: IMPEER of NASU, 275.

6.     Danchuk, V. D., Alkema, V. G., Sevostianova, A. V. & Bakulich, O. O. (2020). Wheel working system in a team: relationship between different personnel in a marine project. Financial and credit activities: problems of theory and practice, 4 (35), 277–286. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v4i35.222093

7.     Kvasha, N. A. (2018). Modern methods of assessing scientific potential. Public administration: improvement and development, 1, 1–7.

8.     Kramskyi, S. O. (2021). Methods of optimization of scientific and technical activity on scientific projects of a private institution of higher education. Management of Сomplex Systems Development, 45, 35-42.

9.     Kolodinskyі, S. B., Dubnytskyi, V. I. (2021). Infrastructural support of regional innovation processes. Monograph. Odesa.: OSACEA, 256.

10.  Zakharchenko, O. V. (2018). Project management. Tutorial for the special "Management". Odesa: Ecology, 227.

11.  Nikolskyі, V. V. (2020). Cyclic-genetic methodology of project management of the intermodal hub system under uncertainty. Management of Development of Complex Systems, 43, 40–46, dx.doi.org\10.32347/2412-9933.2020.43.40-46.

12.  A Guidebook of Project & Program Management for Enterprise Innovation (P2M). (2005). Volume I, Revision 3. Project Management Association of Japan (PMAJ) URL: https://pmpractice.ru/knowledgebase /normative/projectstandarts/p2m/

13.  Rudnichenco, M. D. (2017). Conceptual model of human capital management in the production IT-organization on the platform of fuzzy sets. Management of Development of Complex Systems, 32, 32–41.

14.  Kramskoy, S. O. (2016). Method of assessment of professional competence of role for IT-company using fuzzy logic. Management of Development of Complex Systems, 28, 81–89.

15.  Kramskyi, S. O. (2017). Risk-oriented approach management system of transport safety. Bulletin of the Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, 3 (233), 90-94.

16.  Evdokimova, O. M. & Zakharchenko, O. V. (2021). Models of team role structure for completing an IT-company on the platform of fuzzy sets. Bulletin of Mukachevo State University, 1(8), 18-28.

17.  Bondarenko, Yu. L., Protsenko, M. M. & Sashchuk, I. M. (2011) Experience in organizing and conducting scientific and scientific-technical activities in higher military educational institutions. Coll. Science. ZHVINAU, 4, 22–32.

18.  Marcin, V. S. (2002). Fundamentals of scientific research. Tutorial. Lviv: Romus-Poligraf, 128.

19.  Polytsyn, A. V. & Bataskakov, V. V. (2011). On the assessment of the scientific potential of the organization. Military thought, 6, 1–4.