Стан перевезення небезпечних вантажів в Україні в сучасних умовах

Заголовок (англійською): 
The state of transportation of dangerous goods in Ukraine in modern conditions
Автор(и): 
Сахно С. В.
Хрутьба Ю. С.
Автор(и) (англ): 
Sachno S.
Khrutba Y.
Ключові слова (укр): 
ризики; небезпечний вантаж; перевезення небезпечних вантажів; ефективність перевезення
Ключові слова (англ): 
risks; dangerous goods; transportation of dangerous goods; transportation efficiency
Анотація (укр): 
У публікації представлено результати аналізу перевезення небезпечних вантажів в умовах сьогодення. Мета роботи – провести оцінювання стану перевезення небезпечних вантажів та проаналізувати проблеми і ризики, які виникають під час перевезення небезпечних вантажів в умовах сьогодення. Стаття містить аналіз результатів дослідження ринку перевезень вантажів. Перевезення небезпечних вантажів є складною і важливою галуззю транспортування, яка потребує уважного вивчення й управління. У дослідженні проаналізовано сучасний стан і проблеми перевезення небезпечних вантажів в Україні. Зокрема, розглянуто правила і маршрутизацію вантажопотоків, вплив військових конфліктів на транспортування, технології та техніки захисту навколишнього середовища. Дослідження також звертає увагу на міжнародний контекст перевезення небезпечних вантажів і роль транспортної логістики в забезпеченні безпеки. Висновки допомагають краще зрозуміти сучасні виклики і можливості у сфері перевезення небезпечних вантажів та визначити напрями подальших досліджень і удосконалення системи управління транспортними ризиками. Умови військових дій підвищують попит на небезпечні вантажі, що стає необхідним як для цивільного, так і для військового застосування. Це призводить до збільшення кількості перевезень небезпечних вантажів, а отже, зростання ризиків транспортування. З початку війни логістика перевезень пального в Україні зазнала значних змін, зосереджуючись на імпорті з країн Європи та переорієнтації. Загалом ризики перевезення небезпечних вантажів досягли максимуму в умовах війни, викликаючи проблеми як екологічного, так і економічного характеру, які потребують комплексного підходу та виважених рішень. Перевезення палива, як небезпечного вантажу, регулюються законодавством України та міжнародними угодами. Проблеми у цій сфері включають екологічні аспекти, економічні труднощі, стан рухомого складу, ризики дефіциту пального під час війни, проблеми з кадрами та блокади кордонів. Наприклад, застарілі цистерни, збільшення парку бензовозів та зростання ціни пального створюють екологічні й економічні труднощі. Стан рухомого складу, включаючи технічні несправності, призводить до збільшення ДТП. Вирішення проблем під час перевезення небезпечних вантажів вимагають комплексного підходу і дотримання відповідного законодавства для забезпечення безпеки й ефективності цього процесу. Наукові дослідження в цій галузі допомагають виявляти і вирішувати проблеми, що виникають під час перевезень небезпечних вантажів, та розвивати стратегії для зменшення ризиків і покращення інфраструктури.
Анотація (англ): 
The publication presents the results of the analysis of the transportation of dangerous goods in the current situation. The purpose of the work is to assess the state of transportation of dangerous goods and analyze the problems and risks that arise during the transportation of dangerous goods in the current conditions. The article contains an analysis of the results of the study of the cargo transportation market. Dangerous goods transportation is a complex and important transportation industry that requires careful study and management. This study analyzes the current state and problems of dangerous goods transportation in Ukraine. In particular, it examines the rules and routing of cargo flows, the impact of military conflicts on transportation, and environmental protection technologies and techniques. Since the beginning of the war, the logistics of fuel transportation in Ukraine has undergone significant changes, focusing on imports from Europe and reorientation. In general, the risks of dangerous goods transportation have reached their maximum during the war, causing both environmental and economic problems that require a comprehensive approach and balanced solutions. Transportation of fuel as dangerous goods is regulated by Ukrainian legislation and international agreements. Challenges in this area include environmental aspects, economic difficulties, the condition of rolling stock, the risks of fuel shortages during the war, human resources issues, and border blockades. Solving problems during the transportation of dangerous goods requires a comprehensive approach and compliance with relevant legislation to ensure the safety and efficiency of this process. Further research will be aimed at improving the minimization of risks in the transportation of dangerous goods, optimizing the technological process of transportation of these goods and improving transportation in various ways.
Публікатор: 
Київський національний університет будівництва і архітектури
Назва журналу, номер, рік випуску (укр): 
Управління розвитком складних систем, номер 61, 2025
Назва журналу, номер, рік випуску (англ): 
Management of Development of Complex Systems, number 61, 2025
Мова статті: 
Українська
Формат документа: 
application/pdf
Документ: 
Дата публікації: 
07 Апрель 2025
Номер збірника: 
Розділ: 
УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ
Університет автора: 
Національний транспортний університет, Київ
Литература: 

1.     Придюк В. М. Аналіз шляхів підвищення ефективності використання автотранспортних засобів при перевезенні небезпечних вантажів. Наукові нотатки. 2014. № 45. С. 444–447. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nn_2014_45_71.

2.     Данько М. І., Панченко С. В., Каграманян А. О. та ін. Перевезення небезпечних вантажів залізничним транспортом : підручник. Харків : УкрДУЗТ, 2019. 430 с.

3.     Музикіна С. І. Аналіз безпеки руху під час перевезення небезпечних вантажів на залізничному транспорті. Вісн. Акад. митної служби України. Серія: «Технічні науки». 2014. № 1 (51). С. 135–139.

4.     Дубовіч І. А., Руда М. В. Сучасні еколого-економічні проблеми транспортування небезпечних вантажів Львівською залізницею. Наук. вісн. НЛТУ України : зб. наук.-техн. пр. 2012. № 22.9. С. 66–71.

5.     Родкевич О. Г. Закономірності та використання факторів ефективності системи перевезення небезпечних вантажів : автореф. дис. ... канд. техн. наук : 05.22.01. Київ: Держ. екон.-технол. ун-т трансп., 2013. 25 с.

6.     Радкевич А. В., Яковлев С. O., Шаптала O. I. Дослідження необхідності створення аварійно-рятувальних підрозділів держспецтрансслужби для оперативного реагування на аварійні ситуації при перевезенні небезпечних вантажів залізничним транспортом. Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. Дніпропетровськ, 2009. № 26. С. 134–136.

7.     Мікуліна М. О., Клєщ О. В. Проблеми управління ланцюгами постачань у транспортній логістиці в умовах бойових дій. The 5th International Scientific and Practical Conference “Science and Technology: Problems, Prospects and Innovations”: тези конференції, Osaka, Japan, 2023. Р. 114–118.

8.     Borghetti F., Malavasi G. Road accessibility model to the rail network in emergency conditions. Journal of Rail Transport Planning & Management. 2016. № 6 (3). P. 237–254.  DOI: 10.1016/j.jrtpm.2016.10.001.

9.     Conca A., Ridella C., Sapori E. A Risk Assessment for Road Transportation of Dangerous Goods: A Routing Solution. Transportation Research Procedia. 2016. № 14. P. 2890–2899. DOI: 10.1016/j.trpro.2016.05.407.

10.  Šolc M., Hovanec M. The Importance of Dangerous Goods. Naše more. 2015. №. 62, (SI). P. 181–186. DOI: 10.17818/nm/2015/si17.

11.  Державна служба статистики. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 20.04.2024).

12.  Видання Укрінформ. Споживання пального в Україні зростає: експерт пояснив, що це значить. URL: https://fin.informator.ua/uk/spozhivannya-palnogo-v-ukrajini-zrostaye-ekspert-poyasniv-shcho-ce-znachit (дата звернення: 20.04.2024).

13.  Постанова Кабінету Міністрів України від 1 червня 2002 р. N 733 Про затвердження Порядку і правил проведення обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/733-2002-%D0%BF (дата звернення: 20.04.2024).

14.  Газета «Дзеркало тижня». Постачання бензину та дизелю на тлі блокування кордону: що вигадав бізнес. URL: http://zn.ua/ECONOMICS/postavki-benzina-i-dizelja-iz-za-hranitsy-chto-pridumal-biznes.html (дата звернення: 20.04.2024).

References: 

1.     Prydiuk, V. M. (2014). Analysis of ways to increase the efficiency of using motor vehicles when transporting dangerous goods. Naukovi notatky, 45, 444–447. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nn_2014_45_71 (accessed on: 2024-04-20).

2.     Danko, M. I., Panchenko, S. V., & Kagramanyan, A. O. (2019). Transportation of dangerous goods by rail: textbook. UkrDUZT, 430 p.

3.     Muzikina, S. I. (2014). Analiz bezpeky rukhu pid chas perevezennya nebezpechnykh vantazhiv na zaliznychnomu transporti. Bulletin of the Academy of Customs Service of Ukraine. Series: "Technical Sciences", 1 (51), 135–139.

4.     Dubovych, I. A., & Ruda, M. V. (2012). Modern ecological and economic problems of transportation of dangerous goods by Lviv Railway. Scientific journal of the National Technical University of Ukraine: collection of scientific and technical works, 22 (9), 66–71.

5.     Rodkevych, O. H. (2013). Regularities and use of efficiency factors of the system of transportation of dangerous goods: author's abstract of the dissertation ... candidate of technical sciences: 05.22.01. Kyiv: State University of Economics and Technology of Transport., 25 p.

6.     Radkevych, A. V., Yakovlev, S. O., & Shaptala, O. I. (2009). Research into the need to create emergency and rescue units of the State Special Transport Service for rapid response to emergency situations during the transportation of dangerous goods by rail. Visn. Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named after Acad. V. Lazaryan. Dnipropetrovsk, 2009. No. 26. P. 134–136.

7.     Mikulina, M. O., & Kleshch, O. V. (2023). Problems of supply chain management in transport logistics under combat conditions. The 5th International Scientific and Practical Conference “Science and Technology: Problems, Prospects and Innovations”: conference abstracts, Osaka, Japan, 2023. P. 114–118.

8.     Borghetti, F., & Malavasi, G. (2016). Road accessibility model to the rail network in emergency conditions. Journal of Rail Transport Planning & Management, 6 (3), 237–254. https://doi.org/10.1016/j.jrtpm.2016.10.001

9.     Conca, A., Ridella, C., & Sapori, E. (2016). A risk assessment for road transportation of dangerous goods: A routing solution. Transportation Research Procedia, 14, 2890–2899. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.05.407

10.  Šolc, M., & Hovanec, M. (2015). The importance of dangerous goods. Naše more, 62(SI), 181–186. DOI: https://doi.org/10.17818/nm/2015/si17 (accessed on: 2024-04-20).

11.  State Statistics Service. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (access date: 20.04.2024).

12.  Ukrinform. Fuel consumption in Ukraine is growing: an expert explained what it means. URL: https://fin.informator.ua/uk/spozhivannya-palnogo-v-ukrajini-zrostaye-ekspert-poyasniv-shcho-ce-znachit (access date: 20.04.2024).

13.  Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated June 1, 2002 No. 733 On approval of the Procedure and rules for carrying out compulsory liability insurance of entities transporting dangerous goods in the event of negative consequences during the transportation of dangerous goods. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/733-2002-%D0%BF (access date: 04/20/2024).

14.  Newspaper "Dzerkalo Tyzhnia". Supply of gasoline and diesel fuel against the background of the border blockade: what business came up with. URL: http://zn.ua/ECONOMICS/postavki-benzina-i-dizelja-iz-za-hranitsy-chto-pridumal-biznes.html (date of access: 20.04.2024).