Аннотації
27.06.2025
Сучасний стан фахової освіти в Україні характеризується загостренням конкуренції між закладами освіти, скороченням кількості абітурієнтів через демографічну кризу та воєнні дії, зміною вимог роботодавців до компетенцій здобувачів, а також низькою адаптивністю закладів освіти до змін у зовнішньому середовищі. В умовах цих викликів необхідно впроваджувати ефективні підходи до управління навчальною діяльністю закладів фахової освіти. Проєктно-орієнтоване управління дозволяє структурувати діяльність, оптимізувати використання ресурсів та забезпечити високу якість освітніх послуг. Метою дослідження є розробка багаторівневої моделі проєктно-орієнтованого управління навчальною діяльністю закладу фахової освіти, яка враховує дуальність сприйняття освітнього процесу з позиції закладу та здобувача. Визначено особливості проєктно-орієнтованого управління закладом фахової освіти на рівнях портфелів проєктів, програм, мультипроєктів та окремих проєктів. Досліджено дуальність сприйняття проєктів різними учасниками освітнього процесу. Встановлено, що освітній процес структурується по-різному з точки зору закладу та здобувача. Розроблено багаторівневу модель проєктно-орієнтованого управління навчальною діяльністю, що враховує дуальну природу освітнього процесу. На рівні портфеля проєктів заклад розглядає всі освітні програми, а здобувач – можливості навчання за декількома програмами. На рівні програм заклад фокусується на реалізації освітньої програми конкретної спеціальності, а здобувач – на повному циклі навчання. На рівні мультипроєктів заклад організовує підготовку групи, а здобувач – навчання протягом семестру з різними дисциплінами. На рівні проєктів заклад розглядає окрему дисципліну або підготовку одного здобувача, а здобувач – вивчення конкретної дисципліни. Запропонована модель трансформує сприйняття навчального процесу від «надання освітніх послуг» до «спільного творення освітнього продукту», де і заклад, і здобувач є активними учасниками з власними цілями та стратегіями. Впровадження моделі забезпечує гнучкість навчальної діяльності, оптимальний розподіл ресурсів, індивідуалізацію освітніх траєкторій при збереженні єдиних стандартів, що підвищує конкурентоспроможність закладу та якість підготовки випускників. Перспективи подальших досліджень полягають у розробці конкретних методів та інструментів проєктно-орієнтованого управління на кожному рівні моделі, а також у проведенні практичної апробації запропонованого підходу в умовах реального закладу фахової освіти.
The contemporary state of vocational education in Ukraine is characterized by intensified competition among educational institutions, a reduction in the number of applicants due to demographic crisis and military actions, changing employer requirements for student competencies, and the low adaptability of educational institutions to external environmental changes. In the face of these challenges, it is crucial to implement effective approaches to managing the educational activities of vocational education institutions. Project-oriented management allows for structuring activities, optimizing resource use, and ensuring high-quality educational services. The aim of this research is to develop a multilevel model of project-oriented management for educational activities in vocational education institutions that accounts for the duality of perception of the educational process from the perspective of both the institution and the student. The study defines the features of project-oriented management in vocational education institutions at the levels of project portfolios, programs, multi-projects, and individual projects. It investigates the dual perception of projects by different participants in the educational process, establishing that the educational process is structured differently from the viewpoint of the institution versus the student. A multilevel model of project-oriented management of educational activities has been developed, explicitly considering this dual nature of the educational process. At the project portfolio level, the institution considers all educational programs, while the student views it as opportunities to study across several programs. At the program level, the institution focuses on implementing the educational program of a specific specialty, while the student focuses on the complete learning cycle. At the multi-project level, the institution organizes group training, while the student focuses on studying various disciplines simultaneously within a semester. At the project level, the institution considers an individual discipline or the preparation of one student, while the student focuses on mastering a specific discipline. The proposed model transforms the perception of the educational process from "providing educational services" to "co-creating an educational product," where both the institution and the student are active participants with their own goals and strategies. The implementation of the model ensures the flexibility of educational activities, optimal resource allocation, and individualization of educational trajectories while maintaining unified standards, which increases the competitiveness of the institution and the quality of graduate training. Prospects for further research lie in developing specific methods and tools for project-oriented management at each level of the model, as well as conducting practical testing of the proposed approach in a real vocational education institution.
1. Логинов О. В. Основні проєкти розвитку освітньої діяльності ВНЗ. Technology Audit and Production Reserves. 2013. № 1 (3). С. 33–36. DOI: 10.15587/2312-8372.2013.12256.
2. Онищенко С. П., Логинов О. В. Організація розподілу завдань по підрозділам проєктно-орієнтованого ВНЗ. Technology Audit and Production Reserves. 2016. № 4 (3). С. 61–67. DOI: 10.15587/2312-8372.2016.76138.
3. Коляда О. П. Стратегічна діяльність і стратегічні портфелі проєктів вищого навчального закладу в умовах соціально-демографічної кризи. Управління проєктами та розвиток виробництва. 2008. № 4 (28). С. 67–72. URL: http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/28/08kopusk.pdf (дата звернення: 29.03.2025).
4. Бушуєв С. Д., Криворучко О. В., Цюцюра М. І. Застосування моделі "Нова Башта Р2М" в управлінні проєктами розвитку освіти. Управління розвитком складних систем. 2014. Вип. 17. С. 5–11. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Urss_2014_17_3 (дата звернення: 29.03.2025).
5. Белощицкий А. А. Структура методологии проектно-векторного управления образовательными средами. Управління розвитком складних систем. 2011. № 7. С. 121–125. URL: https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/8730 (дата звернення: 29.03.2025).
6. Коляда О. П. Інструментальний засіб відбору проєктів у портфель вищого навчального закладу в рамках концепції стратегічної єдності. Восточно-Европейский журнал передовых технологий. 2010. № 1/2 (43). С. 31–33. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vejpte_2010_1%282%29__10 (дата звернення: 29.03.2025).
7. Кучанський О. Ю., Білощицький А. О., Андрашко Ю. В., Ван Ї. Розробка компетентнісного методу формування інформаційних просторів виконавців освітніх проєктів в динамічному середовищі. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies. 2022. № 1 (3). С. 66–73. DOI: 10.15587/1729-4061.2022.253043.
8. Чжу Тін. Визначення й оцінка конкурентних сторін при розробці міжнародних спільних освітніх проєктів. Управління розвитком складних систем. 2022. № 51. С. 122–129. DOI: 10.32347/2412-9933.2022.51.122-129.
9. Мельниченко О. І., Лебідь І. Г., Ткаченко В. А. Системний аналіз управління комунікаціями в освітніх проєктах. Управління розвитком складних систем. 2020. № 41. С. 28–34. DOI: 10.32347/2412-9933.2020.41.28-34.
10. Семко І. Б., Мокієнко Ю. М. Аналіз ризиків освітніх проєктів в умовах діджиталізації. Управління розвитком складних систем. 2021. № 48. С. 39–46. DOI: 10.32347/2412-9933.2021.48.39-46.
11. Белощицкий А. А. Управление проблемами в методологии проектно-векторного управления образовательными средами. Управління розвитком складних систем. 2012. № 9. С. 104–107. URL: https://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-9/104-107.pdf (дата звернення: 29.03.2025).
12. Данченко О. Б., Олєйнікова Т. Ю., Стріб А. В. Управління ризиками проєктів навчання в умовах модульно-рейтингової системи. Управління проєктами та розвиток виробництва. 2007. № 2 (22). С. 84–88.
13. Шаров О. І. Підстави розроблення освітнього проєкту компетентнісно-кваліфікаційного навчання студентів. Управління проєктами та розвиток виробництва. 2011. № 3 (39). С. 18–25. URL: http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/39/11soikns.pdf (дата звернення: 29.03.2025).
14. Кузьмінська Ю. М. Класифікація освітніх проєктів підвищення кваліфікації в структурі безперервної освіти. Управління проєктами та розвиток виробництва. 2019. № 1 (69). С. 38–52.
15. Борзенко-Мірошніченко А. Ю. Офіс управління портфелем проєктів регіонального освітнього кластеру. Управління проєктами та розвиток виробництва. 2011. № 2 (38). С. 135–141.
16. Ковтун Т. А., Меркт О. В., Фіногенова І. О. Маркетинг-орієнтоване управління наданням фахових освітніх послуг. Розвиток транспорту. 2024. № 1 (20). С. 27–34. DOI: 10.33082/td.2024.1-20.03.
1. Loginov, O. V. (2013). Basic projects of educational activity development of higher educational institutions. Technology Audit and Production Reserves, 1 (3), 33–36. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2013.12256.
2. Onyshchenko, S. P., & Loginov, O. V. (2016). Organization of tasks distribution by subdivisions of a project-oriented higher education institution. Technology Audit and Production Reserves, 4 (3), 61–67. https://doi.org/10.15587/2312-8372.2016.76138.
3. Koliada, O. P. (2008). Strategic activity and strategic project portfolios of a higher educational institution in the conditions of socio-demographic crisis. Project Management and Production Development, 4 (28), 67–72. http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/28/08kopusk.pdf.
4. Bushuev, S. D., Kryvoruchko, O. V., & Tsiutsiura, M. I. (2014). Application of the "New Tower P2M" model in managing education development projects. Management of Complex Systems Development, (17), 5–11. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Urss_2014_17_3.
5. Beloshchitsky, A. A. (2011). Structure of project-vector management methodology for educational environments. Management of Complex Systems Development, (7), 121–125. https://repositary.knuba.edu.ua/handle/987654321/8730.
6. Koliada, O. P. (2010). Instrumental tool for selecting projects into the portfolio of a higher educational institution within the concept of strategic unity. Eastern-European Journal of Advanced Technologies, 1/2 (43), 31–33. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vejpte_2010_1%282%29__10.
7. Kuchanskyi, O. Yu., Biloshchytskyi, A. O., Andrashko, Yu. V., & Van, Yi. (2022). Development of a competency-based method for forming information spaces of educational project executors in a dynamic environment. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1 (3), 66–73. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2022.253043.
8. Zhu, Ting. (2022). Definition and evaluation of competitive aspects in the development of international joint educational projects. Management of Complex Systems Development, (51), 122–129. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2022.51.122-129.
9. Melnychenko, O. I., Lebid, I. H., & Tkachenko, V. A. (2020). System analysis of communication management in educational projects. Management of Complex Systems Development, (41), 28–34. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2020.41.28-34.
10. Semko, I. B., & Mokienko, Yu. M. (2021). Analysis of risks of educational projects in the conditions of digitalization. Management of Complex Systems Development, (48), 39–46. https://doi.org/10.32347/2412-9933.2021.48.39-46.
11. Beloshchitsky, A. A. (2012). Problem management in the methodology of project-vector management of educational environments. Management of Complex Systems Development, (9), 104–107. https://urss.knuba.edu.ua/files/zbirnyk-9/104-107.pdf.
12. Danchenko, O. B., Oliinykova, T. Yu., & Strib, A. V. (2007). Risk management of educational projects in the modular-rating system. Project Management and Production Development, 2 (22), 84–88.
13. Sharov, O. I. (2011). Foundations for developing an educational project of competency-qualification training for students. Project Management and Production Development, 3 (39), 18–25. http://www.pmdp.org.ua/images/Journal/39/11soikns.pdf.
14. Kuzminska, Yu. M. (2019). Classification of educational projects for professional development in the structure of continuous education. Project Management and Production Development, 1 (69), 38–52.
15. Borzenko-Miroshnychenko, A. Yu. (2011). Project portfolio management office of a regional educational cluster. Project Management and Production Development, 2 (38), 135–141.
16. Kovtun, T. A., Merkt, O. V., & Finogenova, I. O. (2024). Marketing-oriented management of professional educational services provision. Transport Development, 1 (20), 27–34. https://doi.org/10.33082/td.2024.1-20.03.