Аннотації

Автор(и):
А.Е. Колесников
Автор(и) (англ)
A. Kolesnikov
Дата публікації:

26.12.2014

Анотація (укр):

Анотація. Проаналізовано останні дослідження і публікації, що розглядають системи навчання як дисипативні системи, що розвиваються за біфуркаційними сценаріями. Розглянуто практичну необхідність застосування інформаційного середовища університету для вирішення завдань дистанційного навчання. Розроблено стратегію розвитку дистанційної освіти на основі ціннісного підходу.

Анотація (рус):

Аннотация. Выполнен анализ последних исследований и публикаций, рассматривающих системы обучения как диссипативные системы, развивающиеся по бифуркационным сценариям. Рассмотрена практическая необходимость применения информационной среды университета для решения задач дистанционного обучения. Разработана стратегия развития дистанционного образования на основе ценностного подхода.

Анотація (англ):

Abstract. The article discusses the need to create an information environment of the University to ensure the continuity of the educational process and improve the quality of education. The analysis of recent publications showed that the leading universities in the world, oriented to the design and vector control schools, with the formation of an information environment for learning. The training system is considered as a dissipative system that exchanges of resources, knowledge and information with the environment in real time and on developing bifurcation scenarios. It is shown that the development of distance education development strategy based on the value approach, allows us to go from one-dimensional to a multidimensional form of educational projects. For such projects should take into account many factors of the external environment, the needs of society, the properties of the created product, the characteristics and level of excellence processes, the development trend of the university. Distance learning system is multifaceted and extremely complex system, a separate issue such a system is the creation of information environment of the university.

Література:

1.     Імплементація Закону України «Про вищу освіту». Вищі навчальні заклади [Електронний ресурс]. Режим доступу ‑ http://osvita.gov.ua/?cat=5 (22.09.2014).

2.     Белощицкий, А. А. Управление проблемами в методологии проектно-векторного управления образовательными середами // Управління розвитком складних систем. – 2012. ‑ № 9. – С. 104 – 107.

3.     Вайсман, В. O. Використання сучасних інформаційних технологій для формування компетенцій у професійній освіті / В. O. Вайсман, К. В. Колеснікова, В. М. Тонконогий // Шляхи реалізації кредитно-модульної системи : матеріали наук.-метод. семінару. – 2012. ‑ № 6. – С. 31 ‑ 33.

4.     Колесникова, Е. В Оценка компетентности персонала сталеплавильной печи в проекте компьютерного тренажера / Е. В. Колесникова // Вост.-Европ. журнал передовых технологий. – 2013 –№ 5/1 (65). – С. 45–48.

5.     Оборський, Г. О. Стандартизація і сертифікація процесів управління якістю освіти у вищому навчальному закладі / Г. О. Оборський, В. Д. Гогунський, О. С. Савельєва // Тр. Одес. политехн. ун-та. – 2011. ‑ № 1(35). – С. 251 – 255.

6.     Колеснікова К. В. Концепція компетентнісного навчання / К. В. Колеснікова // Шляхи реалізації кредитно-модульної системи : матеріали наук.-метод. семінару. – 2013. – № 7. – С. 40 ‑ 47.

7.     Палій, С. В. Створення структурної моделі інформаційно-організаційного середовища підготовки та соціальної адаптації іноземних студентів // Управління розвитком складних систем. – 2011. – № 8. – С. 111 – 115.

8.     Лизунов, П. П. Проектно-векторное управление высшими учебными заведениями / П.П. Лизунов, А.А. Белощицкий, С.В. Белощицкая // Управління розвитком складних систем. – 2011. – № 6. – С. 135  – 139.

9.     Тесля, Ю.М. Інформаційна технологія управління проектами на базі ERPP (enterprise resources planning in project) та APE (administrated projects of the enterprise) систем / Ю.М. Тесля, А.О. Білощицький, Н.Ю. Тесля // Управління розвитком складних систем. – 2010. ‑ № 1. – С. 16 ‑ 20.

10.  Федусенко, О. В. Розробка загальної концептуальної моделі дистанційного розгалуженого курсу / О. В. Федусенко, О. О. Рафальська // Управління розвитком складних систем. – 2011. ‑ № 8. – С. 92 – 95.

11.  Полотай, О. І. Напрями вдосконалення управління проектами запровадження дистанційного навчання у вищому навчальному закладі / О. І. Полотай // Управління розвитком складних систем. – 2012. ‑ № 13. – С. 40 – 44.

12.  Тертышная, Т. И. Автоматизированная система контроля знаний / Т. И. Тертышная, Е. В. Колесникова, В. Д. Гогунский // Тр. Одес. политехн. ун-та. — 2001.— Вып. 1 (13). — С. 125 – 128.

13.  ISO/DIS 29990:2010. Learning services for non-formal education and training – Basic requirements for service providers. — ISO : ISO/TK 232, 2009. — 15 p.

14.  Полат, Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркин. – Изд. 2-е, стер. – М. : Академия, 2008.

15.  Колесникова, Е. В. Моделирование слабо структурированных систем проектного управления / Е.В. Колесникова // Тр. Одес. политехн. ун-та. – 2013. – № 3 (42). – С. 127 – 131.

16.  Рейтинг лучших университетов мира по версии QS [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://gtmarket.ru/ratings/qs-world-university-rankings/info (23.09.2014).

17.  Креативные технологии управления проектами и программами : Монография / [С. Д. Бушуев, Н. С. Бушуева,
И. А. Бабаев и др.] – К. : Саммит-Книга, 2010. – 768 с.

18.  Колесникова, Е. В. Матричная диаграмма и «сильная связность» индикаторов ценности в проектах / Е.В. Колесникова, Т. М. Олех // Электротехнические и компьютерные системы. — 2012. ‑ № 7(83). — С. 148 – 153.

19.   Колеснікова, К. В. Аналіз структурної моделі компетенцій з управління проектами національного стандарту України / К. В. Колеснікова, Д. В. Лук’янов // Управління розвитком складних систем. ‑ 2013. – №13. – С. 19 – 27.

20.  Ткачук, С. В. Концепція та модель профілювання створюваної цінності у вищому навчальному закладі /
С. В. Ткачук, В. Д. Гогунський // Шляхи реалізації кредитно-модульної системи : матеріали наук.-метод. семінару. – 2011. ‑ №  5. – С. 88 – 93.

21.  Оборский, Г. А. Актуальность дистанционного обучения / Г.А. Оборский, А.Е. Колесников, В.А. Граменицкий // Шляхи реалізації кредитно-модульної системи: матеріали наук.- метод. семінару. – 2011. ‑ № 7. – С. 3 – 8.

22.  Белощицкий, А. А. Определение близости векторов в проектно-векторном пространстве образовательных сред / А. А. Белощицкий, С. В. Белощицкая, С. В. Бронин // Управління розвитком складних систем.‑ 2014. – № 17. – С. 132 – 139.

23.  Bushuyev, S. D. Entropy measurement as a project control tool / S. D. Bushuyev, S. V. Sochnev // International Journal of Project Management. – 1999. – Т. 17. – №. 6. – С. 343 – 350.

References:

1.     Implementation of the Law of Ukraine "On Higher Education". Higher education institutions [Еlectronic resource]. Аccess mode ‑ http://osvita.gov.ua/?cat=5 (22.09.2014).

2.     Beloschitsky, A. A. (2012). Management problems in the methodology of design vector control of the educational environment. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 9, 104 107.

3.     Vaysman, V. O., Kolesnikova, K. V. & Tonkonogy, V. M. (2012). The use of modern information technology to create competencies in vocational education. Ways to implement credit-modular system : materials scientific-method. workshop. Odessa, Ukraine: ONPU, 6, 31 ‑ 33.

4.     Kolesnikova, K.V. (2013). Assessment of the competence of personnel steelmaking furnace project computer simulator. EEJET : Kharkov, Ukraine: 5/1 (65), 45–48.

5.     Oborsky, G. A., Gogunsky, V. D. & Saveleva, O.S. (2011). Standardization and certification processes of quality management in higher education. Pratsi Odes. polytehn. University. Odessa, Ukraine: ONPU, 1(35), 251 – 255.

6.     Kolesnikova, K. V. (2013). The concept of competency training. Ways to implement credit-modular system : materials scientific-method. workshop. Odessa, Ukraine: ONPU, 7, 40 ‑ 47.

7.     Paliy, S. V. (2011). Create a structural model of informational and organizational environment training and social adaptation of foreign students. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 8, 111 115.

8.     Lizunov, P. P., Beloschitsky, A.A. & Beloschitskaya, S.V. (2011). Design and vector control by higher education institutions. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 6, 135 139.

9.     Teslya, Y. N., Beloschytsky, A. A. & Teslya, N. Yu. (2010). Information technology project management based ERPP (enterprise resources planning in project) and APE (administrated projects of the enterprise) systems. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 1, 16 20.

10.  Fedusenko, O. V. & Rafalska, O. O. (2011). Development of general conceptual model of distance learning course branched. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 8, 92 95.

11.  Polotay, O. I. (2012). Ways to Improve Project Management implementation of distance learning in higher education. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 13, 40 44.

12.  Tertyshnaya, T. I., Kolesnikova, E. V. & Gogunsky, V. D. (2001). Automated control system of knowledge. Pratsi Odes. polytehn. University. Odessa, Ukraine: ONPU, 1(13), 125 – 128.

13.  ISO/DIS 29990:2010. Learning services for non-formal education and training – Basic requirements for service providers. – ISO : ISO/TK 232, 2009. – 15 p.

14.  Polat, E. S. & Bukharkin, M. Yu. (2008). Modern teaching and information technology in the education system: Proc. allowance for stud. Higher. Textbook. Institutions. Ed. 2nd, sr. Moscow : Academy.

15.  Kolesnikova, E. V. (2013). Modeling weakly structured project management systems. Pratsi Odes. polytehn. University. Odessa, Ukraine: ONPU, 3(42), 127 – 131.

16.  Ranking of the best universities in the world by QS [Electronic resource]. Access mode ‑ http://gtmarket.ru/ratings/qs-world-university-rankings/info (23.09.2014).

17.  Creative Technology project and program management: Monograph (2010). [S. D. Bushuyev, N. S. Bushueva, I. A. Babaev and others]. Kyiv : Summit-Book, 768 p.

18.  Kolesnikova, E. V. & Olekh, T. M. (2012). Matrix diagram and the "strong connection" indicator value in the projects. Electrical and Computer Systems. Odessa, Ukraine : ONPU, 7(83), 148 – 153.

19.   Kolesnikova, E. V. & Lukianov, D. V. (2013). Analysis of the structural model of competencies in project management in the National Standard of Ukraine. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 13, 19 27.

20.  Tkachuk, S. V. & Gogunsky, V. D. (2011).  Concept and model profiling created value in higher education. Ways to implement credit-modular system : materials scientific-method. workshop. Odessa, Ukraine: ONPU, 5, 88 ‑ 93.

21.  Oborsky, G. A., Kolesnikov, A. E. & Gramenitsky, V. A. (2011). Relevance of distance learning. Ways to implement credit-modular system : materials scientific-method. workshop. Odessa, Ukraine: ONPU, 7, 3 ‑ 8.

22.  Beloschitsky, A. A., Beloschitskaya, S. V. & Bronin, S. V. (2014). Determination of the proximity of the vectors in the vector space design of educational environments. Management of development of difficult systems. Kyiv, Ukraine: KNUCA, 17, 132 139.

23.  Bushuyev, S. D. & Sochnev, S. V. (1999). Entropy measurement as a project control tool. International Journal of Project Management